۹۰۰ بازداشتی اعتراضات اخیر عراق آزاد شدند

کدخبر: ۳۰۷۶۵۳
اقتصادنیوز: یک عضو کمیسیون حقوق بشر عراق از آزادی بیش از ۹۰۰ نفر از بازداشت شدگان در جریان اعتراضات خشونت بار اخیر در بغداد و چند استان دیگر این کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، "علی البیاتی" در گفت و گو با خبرگزاری بغداد الیوم گفت: اعتراضات در ۱۰ استان کشور در که از روز نخست اکتبر آغاز شد ۱۰۸ کشته از جمله ۸ نیروی امنیتی و نیز بیش از۴۲۰۰ نفر زخمی بجا گذاشت و به  به ۴۶ ساختمان دولتی و شخصی  آسیب زد.

وی گفت: در جریان این اعتراضات، ۹۶۶ نفر بازداشت شدند و تاکنون ۹۵۰ نفر آنان آزاد شدند.

پیشتر برخی آمارهای رسمی تعداد کشته شدگان را  ۱۱۰ و زخمی شددگان را بیش  از شش هزار  نفر اعلام کرده اند.

در همین حال دولت عراق با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بدنبال کشف علل و عوامل به خشونت کشیده شدن اعتراضات اخیر و قتل پر تعداد تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی است، امری که از جمله تاکیدات خطبه مرجعیت نمازجمعه گذشته کربلا که معرف دیدگاه های مرجعیت عالی عراق است، نیز بر آن تاکید داشته است.

 پایتخت عراق و بدنبال آن هفت استان مرکزی و جنوبی دیگر  این کشور از اول تا ۵ اکتبر (سه شنبه تا شنبه گذشته) صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما برخی از عوامل که از آنها به نفوذی ها و عوامل خارجی یاد شده است، این تظاهرات را به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

دولت عراق همچنین به درخواست مرجعیت عالی دینی عراق که خواهان رسیدگی فوری به مطالبات برحق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز بود، بسته های اجرایی فوری را در چارچوب انتظارات مرجعیت عالی دینی و مطالبات مردمی اعلام کرد.

پیشتر برخی آمارهای رسمی تعداد کشته شدگان را  ۱۱۰ و زخمی شددگان را بیش  از شش هزار  نفر اعلام کرده اند.

شلیک مستقیم و پر تعداد به سر و قلب تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی از سوی تک تیراندازان ناشناس یکی از موارد پشت پرده ای است که دولت عراق بدنبال روشن کردن ماهیت آن است اما برخی رهبران و ناظران عراقی ماموران شرکت های امنیتی آمریکا مستقر در عراق از جمله بلاک واتر و برخی نیز کردهای جدایی طلب را عامل آن معرفی کرده اند که با قصد گسترش آشوب ها و ایجاد جنگ داخلی در عراق و براندازی نظام و روند سیاسی حاکم، از یک ماه پیش در این خصوص برنامه ریزی کرده بودند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید