روحانی: کشورهای دوست ما با زبان به آمریکا احترام می‌گذارند اما در عمل با ما کار می‌کنند

کدخبر: ۳۰۷۸۲۶
اقتصادنیوز: رئیس جمهور گفت: دوستان ما و کشورهای دوست منطقه ما را فراموش نکرده‌اند، آنها به زبان به آمریکا احترام می‌کنند و در عمل با ما کار می کنند.
روحانی: کشورهای دوست ما با زبان به آمریکا احترام می‌گذارند اما در عمل با ما کار می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در طول ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی به طور متوسط هر سال شش ماه بر امید به زندگی مردم افزوده شد.

وی ادامه داد: در این دوره امید به زندگی از ۵۶ سال ۷۶ افزایش پیدا کرده است. دولت یازدهم و دولت دوازدهم از سال ۲۰۱۳ و در طول این ۶ سال همه تلاش و افتخارش این بوده که به عنوان دولت سلامت و دولت محیط زیست باشد. کاری که این دولت برای سلامت و محیط زیست انجام داده  قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست.

رئیس جمهور گفت:‌ یکی از اقدامات این دولت، نجات ۱۴ میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است. احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین تصمیم دولت در روز اول تشکیل آن بود.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز می‌توانیم از احیای دریاچه مطمئن باشیم، خاطر نشان کرد: اگر این قدم برداشته نمی‌شد امروز شهری به نام تبریز وجود نداشت و ۱۴ میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده بودند و تمام باغات و مزارع در این منطقه از بین رفته بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و سلامت مردم ایران نبود، بنزین های تولید شده پتروشیمی میلیون ها بیمار را راهی بیمارستان کرده بود اما امروز در تمام شهرهای بزرگ ایران از بنزین و گازوئیل یورو ۵ استفاده می‌شود و این جلوگیری از آلودگی هوا به معنای تضمین سلامت مردم عزیز ما بوده است.

وی تصریح کرد: در تلاشی که در این مدت انجام گرفته هزینه بیمار کاهش یافته است و پول پرداختی بیمار در بیمارستان حداکثر ۱۰ درصد در شهر‌ها و ۵ درصد در روستاها بوده است و این کار چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بی نظیر بوده است.

روحانی با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: سال‌ها در کشور ما افرادی از بیماری رنج می‌بردند اما چون پول درمان نداشتن به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی‌کردند. بعد از اعلام طرح تحول سلامت بازدیدی که از چندین بیمارستان داشتم دیدم افرادی بستری شدند، از آنها سوال کردم که درد و ناراحتی شما مربوط به چند سال پیش است و بعضی از آنها به من گفتند مربوط به شش یا هفت سال قبل بوده است و می گفتند آن وقت ما پول نداشتیم که به بیمارستان و پزشک مراجعه کنیم و با درد می ساختیم.

وی با تاکید بر اینکه آرامش و کاهش درد مردم به عنوان افتخار برای وزارت سلامت، پزشکان پرستاران و برای همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است، خاطر نشان کرد: حادثه ای در کشور ما رخ نداد مگر آن که پزشکان و پرستاران در خط مقدم حضور در مناطق سخت باشند.

رئیس جمهور با اشاره به حضور برخی جراحان و پزشکان در بیمارستان صحرایی در عملیات بدر گفت: پزشکان و جراحان ما با خط مقدم جنگ فقط چند کیلومتر فاصله داشتند که حتی برد خمپاره دشمن به این بیمارستان‌ها می رسید. هر وقت زلزله، طوفان و سیل و یا مشکلی پیش بیاید که پزشکان و پرستاران ما با اولین هواپیماها و هلیکوپترهای به عنوان راهیان سرزمین سختی حرکت می‌کنند. من این را در زلزله بم، منجیل، رودبار و کرمانشاه دیدم.

وی اظهار داشت: وقتی به بیمارستان کرمانشاه بعد از ۴۸ ساعت از وقوع زلزله رسیدم در این بیمارستان در عرض ۴۸ ساعت سیصد عمل جراحی انجام شده بود و جراحی را دیدم که برای بی خوابی ۷۲ ساعته قدرت ایستادن روی پا و زانو نداشت این افتخار ماست.

روحانی بیان داشت: افتخار ما تنها دانش پزشکی ما، داروسازی کشور ما، بخش تشخیص بیماری‌های ما و تحصیلات سطح بالای پزشکان ما نیست افتخار ما فداکاری و ایثار پزشکان است.

وی بیان داشت: علی‌رغم همه مشکلات و تحریم‌ها تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داشتیم و این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است .

روحانی با اشاره به جنایت آمریکا علیه ملت ایران خاطر نشان کرد: آمریکا بدون دلیل و بهانه و صرفاً به خاطر فشار افراطیون داخلی‌اش، رژیم صهیونیستی و عربستان سر تسلیم فرود آورد و از برجام خارج شد این را هم یک مقام سعودی اعلام کرد، هم سردمدار رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد و هم افراطیون کاخ سفید. این تحلیل من نیست خبری است که همه دنیا شنیدند.

رئیس جمهور گفت: خارج شدن از یک توافق یک ننگ برای کشور است اما این ننگ بالاتر خواهد بود زمانی که این توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده و بنابراین مقررات بین المللی را زیر سر گذاشته و این ننگ بیشتر می‌شود زمانی که  مواد غذایی و داروی هم جزو تحریم باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا مرتکب جنایت ضد بشری شده و اقدام آمریکا یک تروریسم اقتصادی  است، خاطر نشان کرد: البته این به این معنا نیست که ملت ایران به زانو درآمده باشد محققین ما، شرکت‌های دانش بنیان ما، شرکت های داروسازی و کارآفرینان ما تلاش خود را مضاعف کردند و امروز به سمت خودکفایی کامل در حال حرکت هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد داروهای خود را در کشور خودمان تولید می‌کنیم و این به آن معنا نیست که دوستان ما و کشورهای دوست منطقه ما را فراموش کرده باشند آنها به زبان به  آمریکا احترام می‌کنند و در عمل با ما کار می کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید