هجوم مردم به سمت خرید لاستیک دست دوم !

کدخبر: ۳۰۷۹۰۶
​اقتصاد نیوز:گرانی این روزهای بازار خودرو به همه بازارهای جانبی آن کشیده شده است و قطعات و لوازم مربوط خودرو به شدت گران شده‌اند. از جمله مواردی که عملا خارج از قدرت خرید مردم بوده و افزایش قیمت بسیار بالایی را تجربه کرده، موضوع لاستیک خودرو است. گرانی لاستیک نو باعث شده تا مردم به جای خرید تایر مطمئن به سمت خرید انواع دست دوم این قطعه مهم خودرو بروند!
هجوم مردم به سمت خرید لاستیک دست دوم !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از چرخان، وضعیت بازار خرید و فروش لاستیک نو به شدت در رکود بوده و عملا معاملات چندانی در آن صورت نمی‌گیرد ولی در بازار لاستیک‌های دست دوم ماجرا به نحوی دیگر رقم می‌خورد. بسیاری از افراد که به منظور تامین نیاز لاستیک خودروی خود وارد بازار می‌شوند، مشاهده قیمت لاستیک نو آب سردی است که روی ایشان ریخته می‌شود و چاره‌ای جز خرید لاستیک دوم ندارند!

آپاراتی‌های تهران شاید بهترین شاهد ماجرا برای این موضوع باشند که مردم دیگر نسبت به خرید لاستیک نو رغبت نشان نمی‌دهند و لاستیک دست دوم به قول معروف روی هوا فروخته می‌شود! دیگر کسی وقتی لاستیک خودرویش پنچر شده یا به اواخر عمرش می‌رسد، سراغ لاستیک نو را نمی‌گیرد و در به در دنبال لاستیک دست دومی است که با بودجه‌اش تناسب داشته باشد.

قیمت لاستیک‌های دست دوم نیز بسیار متفاوت و در رنج قیمتی گسترده‌ای قرار دارد. به طور مثال برای خودرویی مثل پژو 206 این بازه قیمتی به حدود 300 هزار تومان می‌رسد و عملا کیفیت لاستیک و تاریخ انقضای آن مواردی است که در تعیین قیمتش در بازار موثر است. شاید قصه وقتی جالب‌تر می‌شود که به بازار لاستیک‌های مخصوص خودروهای خارجی علی‌الخصوص خودروهای آفرود برویم! بعضا قیمت یک حلقه لاستیک مناسب این خودروها به چیزی در حدود 12 میلیون تومان می‌رسد.

از دیگر نکات فعلی موجود در بازار لاستیک می‌توان به ثابت نبودن قیمت لاستیک دست دوم پراید اشاره کرد! حتی برای این خودرو نیز لاستیک مناسبی پیدا نمی‌شود و فروشندگان قیمت‌های متفاوتی را اعلام می‌کنند. البته بعضی از فروشندگان می‌گویند که بسیاری از لاستیک‌های دست دوم موجود مشکلات فراوانی داشته و اتمام تاریخ مصرف و دزدی بودنشان از جمله مشکلات بعضی از این لاستیک‌هاست!

قصه به همینجا ختم نمی‌شود و حتی در بین آگهی‌ها می‌توان لاستیک پیکان را نیز مشاهده کرد که فروشنده دو حلقه را با قیمت 500 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کند! قیمتی که زمانی هزینه خرید همین پیکان در بازار بود! البته مسئولین مربوطه نیز از این اوضاع باخبر هستند و سازمان‌های تصمیم‌گیر را برای کنترل اوضاع هشیار کرده بودند.

«داوود سعادتی‌نژاد» رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: در حال حاضر بازار از نظر وجود لاستیک مشکلی نداشته و مشکلات مربوط به لاستیک کامیون‌ها نیز با ورود وزارت صمت حل شده است. در حال حاضر صرفا برای لاستیک پراید و نیسان مشکل داریم که با درایت کارخانه‌ها این مشکل نیز برطرف خواهد شد. هم اکنون می‌توان گفت که تفاوت قیمت بازار و کارخانه چیزی در حدود 10 تا 15 هزار تومان بوده و تفاوت چندانی بین قیمت‌ها نیست و حتی بعضا دیده می‌شود که در برخی‌ خودروها لاستیک زیر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید