خوردن ماکارونی و برنج می تواند مرگبار باشد !

کدخبر: ۳۰۷۹۰۸
​اقتصاد نیوز:شاید برای بسیاری از انسان ها غذاهای مانده ای که شامل برنج و یا ماکارونی باشد چندان خطرناک به نظر نرسد، اما تحقیقات نشان داد غذاهای مانده ای از این دست به خاطر فعالیت گونه ای باکتری نیز می توانند کشنده باشند.
خوردن ماکارونی و برنج می تواند مرگبار باشد !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز،همه ما نسبت به غذاهای گوشتی مانده احساس تهدید می کنیم، اما چندان خطری از جانب غذاهای مانده ای مانند برنج و یا ماکارونی مانده احساس نمی کنیم. با این وجود پژوهشگران اعتقاد دارند این غذاها نیز می توانند کشنده باشند.

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که غذاهای تهیه شده با گوشت را در صورتی که برای مدت طولانی در فضای خارجی قرار داشته باشند دور می اندازیم، اما چنین حساسیتی در خصوص غذاهایی نظیر برنج و ماکارونی مانده از خود نشان نمی دهیم. اما بد نیست با یک باکتری خطرناک به نام Bacillus cereus آشنا شوید که به راحتی در چنین غذاهایی نیز رشد می کنند.

این باکتری را نمی توان یک میکروب نادر و کمیاب تصور کرد، بلکه این باکتری به راحتی در خاک،  غذا و حتی معده انسان زندگی می کند. در واقع زیستگاه طبیعی «باسیلوس سروس» گستره وسیعی از جمله در میان گرد و غبار، در میان گیاهان، حشرات و حیوانات را شامل می شود. این باکتری می  تواند با استفاده از مواد مغذی محصولات غذایی بمانند برنج، ادویه ها، لبنیات،  غذاهای خشک و سبزیجات خود را تکثیر کند.

باکتری مرگباری که غذای شما را تبدیل به سم می‌کند

گونه هایی از این باکتری مفید بوده و برای ساخت غذاهای پروبیوتیک به کار می رود، اما برخی از دیگر گونه ها سمی هستند. گونه های سمی به راحتی در داخل  غذاهای مانده تکثیر می شوند. آنها می توانند سناریوهای متعددی را برای مصرف کننده غذای مانده رقم بزنند، که در راس بدترین این سناریوها، مرگ قرار دارد.

برای نمونه در سال ۲۰۰۵ همین باکتری در سالاد ماکارونی یک خانواده منجر به بیماری سخت پنج کودک خانواده شد. گویا این سالاد در روز جمعه طبخ می شود و روز شنبه به قصد انجام پیک نیک به بیرون منزل برده می شود. در زمان بازگشت از پیک نیک سالاد در یخچال گذاشته شده و تا عصر روز دوشنبه در یخچال باقی می ماند و در نهایت برای شام سرو می شود.

کودکان با خوردن این سالاد بشدت بیمار شده و شروع به استفراغ می کنند. متاسفانه در مسیر انتقال به بیمارستان، کوچکترین فرزند خانواده جان خود را از دست می دهد. مابقی کودکان دچار مشکلات مختلف شده اما توانستند به زندگی ادامه دهند.

باکتری یاد شده یکی از اصلی‌ترین عوامل مسموم کننده مواد غذایی است، اما به خاطر اینکه نشانه های ابتلا به آن چندان جدی به نظر نمی رسد، لذا اطلاعات گسترده ای در خصوص آن وجود ندارد. هر چند مرگ و میر ناشی از ابتلا به این باکتری نادر است، اما به هر حال موارد متعددی از مرگ و میر تاکنون گزارش شده است. جالب اینکه مواد غذایی مانده مصرف شده ضرورتا گوشتی نبوده و در مواردی شامل غذاهایی بمانند ماکارونی بوده است.

در یک مورد فردی که اسپاگتی مانده مصرف کرده بود دچار دل پیچه و دل درد، تهوع و استفراغ شده و در نهایت جان خود را از دست می دهد. به هر حال گزارش های متعددی از مرگ افراد مختلف در سراسر جهان تهیه شده است که نشان می دهد مصرف غذاهایی مانند نودل، ماکارونی، پاستا و برنج باعث مرگ افراد شده ست. همچنین امکان مرگبار بودن این باکتری در زنان باردار، افراد سالخورده و کودکان بیشتر است.

بسیاری از افراد هم پس از ورود باکتری دچار نشانه هایی از بیماری می شوند که چندان جدی نیست و لذا به پزشک مراجعه نمی کنند. متاسفانه سم هایی که باکتری از خود تولید کرده و وارد غذا می شود بسیار مقاوم است و در مقابل حرارت عادی از خود مقاومت نشان می دهد. به طور نمونه سمی از این باکتری که منجر به ایجاد حالت استفراغ در انسان می شود می تواند تا ۹۰ دقیقه در مقابل حرارت ۲۵۰ درجه فارنهایت مقاومت کند و البته این تنها سم ترشح شده از این باکتری نیست.

وقتی سم وارد بدن می شود، سیستم ایمنی بدن سم ناشی از باکتری را شناسایی کرده و پاسخ های التهابی صادر می کند. پاسخ های التهابی به آن خاطر است که سم یاد شده منجر به شکل گیری سوراخهایی در داخل سلولها و رگ آنها می شود و لذا سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می دهد

دو راه وجود دارد تا از مرگ ناشی از سموم باکتری نجات پیدا کنیم ابتدا اینکه می توان فعالیت سم را مسدود کرد و در درجه دوم می توان میزان التهاب ناشی از فعالیت سم را کاهش داد. این دو تکنیک مراحل آزمایشی را طی می کنند، اما در صورت اثبات مفید بودن می توان از آنها برای درمان مبتلایان به دیگر باکتری ها مانند «ای کویل» استفاده کرد.

برای روبرو نشدن با سم چنین باکتری هایی سعی کنید بهداشت داخل آشپزخانه را رعایت کنید و غذاها را در داخل یخچال قرار دهید. دست های خود را در زمان طبخ غذای بشویید و نکات بهداشتی را رعایت نمایید و در نهایت به یاد داشته باشید که گرم کردن مناسب غذا باعث می شود تا بسیاری از سموم باکتری ها ویران شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید