نیویورک تایمز از جدال بولتون-جولیانی خبر دادِ

تقابل تمام‌عیار دو مرد ضدایرانی در کاخ سفید

کدخبر: ۳۰۷۹۴۷
اقتصادنیوز؛ بر اساس گزارش نیویورک تایمز به نقل از منابعی در دولت و مجلس نمایندگان آمریکا، در تابستان گذشته جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در جدال با رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ درباره پرونده موسوم به اوکراین گیت بود است. علاوخ بر مواضع شدید بولتون و جولیانی علیه ایرانُ این دو روابط نزدیکی با گروهک تروریستی مجاهدین خلق دارند.
تقابل تمام‌عیار دو مرد ضدایرانی در کاخ سفید

به گزارش اقتصادنیوز؛ در تابستانی که گذشت تلاش برای تحت فشار قرار دادن اوکراین به داغ شدن مسائل سیاسی در کاخ‌سفید، کمک فراوانی کرده است. به گفته بازرسان مجلس نمایندگان جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که از سوی ترامپ اخراج شد، نسبت به این موضوع هشدار داده بود. به گزارش نیویورک‌تایمز، بنا به گفته سه شاهد، بولتون در تاریخ ۱۰ ژوئیه با گوردون دی سوندلند، که از حامیان مالی ترامپ بود،وارد مجادله شدیدی در این‌باره می‌شود؛ فردی که بعدا از سوی ترامپ سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا می‌شود و از دوستان نزدیک رودی جولیانی هم به‌حساب می‌آید.

به گفته افراد مطلع از این شهادت‌ها، فیونا هیل، کارشناس رسمی مشاور امنیت ملی شهادت داد که بولتون درخصوص اقدامات جنجالی سوندلند، رودی جولیانی و میک مولوانی به وی هشدار داده بود. یک دانش‌آموخته حقوق از دانشگاه ییل، می‌گوید که خانم هیل به وکلای کاخ‌سفید گفته بود که بولتون تصریح کرده که او در آشی که سوندلند و مولوانی می‌پزند، مشارکت نخواهد کرد. ‌البته دو منبع دیگر می‌گویند که بولتون نام رودی جولیانی را هم آورده اما این منبع فقط نام سوندلند و مولوانی را آورده است. البته این اولین باری نبود که بولتون به خانم هیل هشدار داده بود که از فعالیت‌های جولیانی واهمه دارد. هیل در جلسه استماع اظهارات خود گفته بود که بولتون معتقد بود جولیانی فردی نارنجک به دست است که می‌خواهد همه را منفجر کند. این شهادت نشان می‌دهد که جولیانی تلاش فراوانی داشته است تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین اطلاعات مضری علیه دموکرات‌ها به دست آورد. هیل مدیر ارشد امور اروپا و روسیه در سازمان امنیت ملی آمریکا شهادت داده که جولیانی و متحدانش روند معمول در سیاست خارجی در کاخ‌سفید را دور زده‌اند و مشاوران رسمی را هم از این اقدامات خود با خبر نکرده‌اند تا مانع اقدامات آنها شوند. طبق گفته‌های هیل، او مجبور شده است پس از اینکه سوندلند مسوول امور اوکراین شده، با او رو در رو شود.

به‌رغم اینکه ترامپ گفته که با کنگره برای استیضاح همکاری نمی‌کند با این حال هیل اولین نفر از کارکنان سابق کاخ‌سفید بود که در جلسه شهادت مجلس نمایندگان حضور پیدا کرد. پیش از این مجلس نمایندگان، سوندلند را برای شنیدن اظهاراتش دعوت کرده بود که با دستور مستقیم ترامپ او در جلسه حضور پیدا نکرد. ترامپ پس از آن اعلام کرد که چون داستان سیاسی است و قصد تخریب ریاست‌جمهوری‌اش را دارند، اجازه همکاری با مجلس نمایندگان نخواهد داد. البته هیل چندی پیش از تماس معروف ۲۶ ژوئیه، پست خود را ترک کرده بود. در این تلفن ترامپ رئیس‌جمهوری اوکراین را برای تحقیق در مورد پسر بایدن که در اوکراین عضو هیات‌مدیره یک شرکت گازی بوده، تحت فشار قرار می‌دهد. این داستان اما محدود به اتاق بیضی شکل نمی‌ماند و یکی از کارکنان سیا از ترامپ به‌دلیل به‌خطر انداختن امنیت ملی آمریکا، شکایت می‌کند و از آن زمان به بعد مجلس نمایندگان متقاعد شد که وقت استیضاح مرد مو نارنجی فرا رسیده است.

به گفته کارشناسان، گفت‌وگوی طولانی مدت هیل با نمایندگان مجلس نمایندگان روند تحقیقات را مشخص‌تر و تندتر کرده است. حالا شبکه تحقیقات مجلس نمایندگان گسترده‌تر شده و کار به احضار مایکل مک‌کینلی، مشاور ارشد مایک پمپئو، وزیرخارجه ایالات‌متحده کشیده شده است. او قرار است امروز در جلسه استماع اظهارات حضور پیدا کند.برخی دیپلمات‌ها پس از اخراج سفیر آمریکا از اوکراین از دست مایک پمپئو بسیار عصبانی هستند. داستان اخراج زمانی حساس می‌شود که گفته‌های شاهدان نشان می‌دهد که وی با فشار دو تن از دوستان خارجی جولیانی که یکی از آنها اوکراینی بوده، اخراج شده است.

به گفته نیویورک‌تایمز به‌رغم اینکه ترامپ با کنگره همکاری نمی‌کند اما مجلس نمایندگان کار روند استیضاح را متوقف نکرده و آن را گسترش داده است. با این حال قرار است که سه تن از اعضای دولت هم احضار شوند. بنا بر برنامه‌های اعلام شده جورج کنت، معاون وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه قرار بود در جلسه استماع اظهارات حضور پیدا کند که تا لحظه تنظیم گزارش مشخص نشد که آیا ترامپ اجازه حضور به وی خواهد داد یا نه. همچنین کمیته تصمیم گرفت که روز جمعه لورا کوپر، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور روسیه و اوکراین را به جلسه استماع اظهارات دعوت کند. هنوز کاخ‌سفید نسبت به این احضاریه واکنشی نشان نداده است.ترامپ البته تلاش آشکاری برای جلوگیری از تحقیقات مجلس نمایندگان به عمل نیاورده است و حتی روز دوشنبه گفت که مجلس نمایندگان با مامور سیا که هنوز هویتش فاش نشده هم گفت‌وگو کند. با این حال او در توییتر نوشت: این استیضاح یک کلاهبرداری است. بعد از آن هم ویدئویی از فاکس‌نیوز منتشر کرد که در آن دموکرات‌ها متهم به کودتای آرام علیه رئیس‌جمهوری شده‌اند. با این حال اظهارات هیل درهای بیشتری را به روی نمایندگان خواهان استیضاح باز کرد اما هنوز مشخص نیست که جان بولتون هم به این جلسات احضار خواهد شد یا نه.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید