آسوشیتدپرس: کُردها از یک سال پیش با دولت سوریه و روسیه وارد کذاکره شدند

کدخبر: ۳۰۸۰۱۶
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش داد که شبه‌نظامیان کُرد از بیش از یکسال پیش از بیم رها شدن توسط آمریکا، با دولت سوریه و روسیه وارد گفت‌وگو شده‌اند.
آسوشیتدپرس: کُردها از یک سال پیش با دولت سوریه و روسیه وارد کذاکره شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه در گزارشی نوشت که شبه‌نظامیان کُرد شمال سوریه که نگران بودند واشنگتن آنها را رها کند، از بیش از یکسال پیش و قبل از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور خروج نظامیان کشورش را از شمال سوریه صادر کند، با دولت سوریه و روسیه وارد گفت‌وگو شدند.

طبق این گزارش، علی‌رغم آنکه شبه‌نظامیان کُرد، برای مدت‌ها همپیمان آمریکا در میدان نبرد علیه داعش به حساب می‌آمدند، باز هم نگران حمله ترکیه در صورت عقب‌نشینی آمریکا بودند.

این گزارش سپس با اشاره به درخواست کمک شبه‌نظامیان کُرد از دولت دمشق بعد از خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه نوشت، زمانیکه اوایل هفته گذشته، کُردها تغییر مسیر دادند و با دمشق و مسکو هسمو شدند، به نظر می‌رسید یک تکان ژئوپولتیک رخ داده است اما در حقیقت، شبه‌نظامیان کُرد برای بیش از یکسال است که در خصوص چنین اقدامی تلاش می‌کرده‌اند.

مقامات آمریکایی و روس و شبه‌نظامیان کُرد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که شبه‌نظامیان کُرد در سال 2018، یک کانال ارتباطی مخفی با دولت سوریه و روسیه بازکردند و در هفته‌های اخیر این گفت‌وگوها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

«ولادیمیر شیزوف» نماینده روسیه در اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته جاری به خبرگزاری «تاس» گفت: «ما به کُردها هشدار داده بودیم که آمریکایی‌ها، آنها را رها خواهند کرد».

این گزارش ادامه داد، وقتی ترامپ در تاریخ 6 اکتبر (14 مهرماه) اعلام کرد که نظامیان آمریکایی را از شمال شرقی سوریه خارج می‌کند و در واقع راه را برای حمله ترکیه به این منطقه هموار کرد، کُردها دقیقاً می‌دانستند که به کدام طرف روی آورند.

آسوشیتدپرس به نقل از شبه‌نظامیان کُرد ادامه داد، مذاکرات میان شبه‌نظامیان کُرد، دولت سوریه و مسکو اوایل سال گذشته میلادی بعد از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان کُرد از اینکه آمریکا آنها را رها کند‌، به هراس آمدند.

طبق این گزارش، در یکی از اولین نشست‌های عالیرتبه در روسیه، یک هیأت از شبه‌نظامیان کُرد در نوامبر 2018 به مسکو سفر کردند و در همان روز یک هیأت امنیتی عالیرتبه ترکیه در آنجا حضور داشت.

در همان زمان، روزنامه‌های عرب گزارش کردند که ترکیه پیشنهاد یک منطقه امن 30 کیلومتری در امتداد مرز را مطرح کرده است و روسیه پیشنهاد یک منطقه امن پنج تا 9 کیلومتری را مطرح کرده بود اما هیأت شبه‌نظامیان کُرد، این پیشنهادات را رد کرده بودند.

این گزارش ادامه داد، روزها بعد، همان هیأت به ریاست یکی از رهبران شبه‌نظامی کُرد به دمشق سفر کرد و ظاهراً با رئیس اطلاعات سوریه و دیگر مقامات امنیتی ارشد در حضور هیأتی عالیرتبه از روسیه دیدار کردند.

روزنامه «الشرق الاوسط» که یک روزنامه سعودی است، از این نشست محرمانه خبر داد و مدعی شد که هیأت شبه‌نظامیان کُرد به دمشق گفته که نمی‌خواهد اشتباه عملیات نظامی ترکیه در«عفرین» تکرار شود و آمادگی دارند که از خود انعطاف نشان  دهند.

طبق این گزارش، آن نشست به اولین همکاری آشکار میان شبه‌نظامیان کُرد و دولت سوریه منجر شد و نمایانگر تیرگی روابط کُردها با آمریکا بود.

بنا به گفته خبرنگاران آسوشیتدپرس که به منبج سفر کرده بودند، شبه‌نظامیان کُرد، از دولت سوریه برای اعزام نظامی برای محافظت از «منبج»، محل حضور نظامیان آمریکایی، دعوت به عمل آوردند که این اقدام قدرت و نفوذ آمریکا در این منطقه را تضعیف می‌کرد اما در نهایت نظامیان سوریه به پایگاهی روس در آن حوالی عقب‌نشینی کردند.

طبق این گزارش، در دسامبر 2018، ترامپ بر خلاف توصیه‌های مشاوران ارشد سیاسی خود، اعلام کرد که قصد خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه را دارد که این بیانیه‌ ناگهانی وی به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت و «برت مک گورک» نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف موسوم به ضدداعش شد.

این گزارش سپس نوشت، گرچه تیم امنیت ملی ترامپ، عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه را به تعویق انداخت اما همین اقدام ترامپ برای نگران کردن شبه‌نظامیان کُرد و ترغیب آنها به گسترش ارتباطات خود با دمشق و مسکو کافی بود.

بعد از استعفای متیس و مک گورک، «الهام احمد» یکی از شبه‌نظامیان کُرد اعلام کرد که کُردها چارچوبی را برای گفت‌وگوهای احتمالی با دمشق به مسکو ارائه دادند که این طرح 11 نکته‌ای شامل به رسمیت شناختن تمامیت ارضی سوریه و شامل کردن نیروهای تحت رهبری شبه‌نظامیان کُرد در ارتش سوریه می‌شد.

بر اساس این گزارش، در عوض کُردها با یک توافق سیاسی، یک دولت غیرمتمرکز کُرد ایجاد می‌کردند که به نوعی به آنها سطحی از خودمختاری را می‌داد که البته این پیشنهاد راه به جایی نبرد.

بنا به گفته یکی از شبه‌نظامیان کُرد، توافق اوایل هفته میان شبه‌نظامیان کُرد با سوریه و روسیه در حلب مورد مذاکره قرار گرفته بود و در دمشق نهایی و تکمیل شد و طبق آن شبه‌نظامیان کُرد شانه به شانه ارتش سوریه از پیشروی حملات ترکیه جلوگیری می‌کنند.

آسوشیتدپرس: شبه‌نظامیان کُرد از یکسال پیش با مسکو و دمشق وارد گفت‌وگو شدند

این شبه‌نظامی کُرد به آسوشیتدپرس گفت که بخش اول این توافق شامل استقرار نیروهای سوریه در شهر منبج و بعد از آن کوبانی می‌شود که این یک تصمیم راهبردی برای جلوگیری از گسترش حملات ترکیه به غرب سوریه محسوب می‌شود.

آسوشیتدپرس سپس در تأیید توافق میان شبه‌نظامیان کُرد با دمشق و مسکو در بخش پایانی گزارش خود نوشت که نتیجه ارتباطات کُردها با روسیه و سوریه روز گذشته با آغاز گشت‌زنی نظامیان روس در شمال سوریه، مشهود شد.

«صفر صفروف» افسر پلیس نظامی نیروهای مسلح روسیه امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران گفت که پلیس نظامی روسیه با خودروهای زرهی «تیگر» برای اولین بار گشت‌زنی در شهر سوری «منبج» واقع در شرق «حلب» را سازماندهی کردند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید