عراقچی : ایران مصمم به برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی است

کدخبر: ۳۰۸۰۷۱
اقتصادنیوز :پنجمین دور رایرنی‌های سیاسی ایران و سوئد توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و خانم «آنیکا سودر» قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طرفین در این دور از رایزنی‌ها مهمترین مسائل و تحولات بین‌المللی و همچنین موضوعات روابط دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

خانم سودر با تبیین اراده سیاسی سوئد برای استمرار و فعال نگه داشتن همکاری‌های دوجانبه و حل مسائل مبتلابه اعلام کرد: سوئد هماهنگ با اتحادیه اروپا از حفظ و اجرای برجام که متضمن منافع و آثار مثبت به ویژه امنیتی برای کلیه طرف‌ها می‌باشد، حمایت کرده است. سوئد کماکان امیدوار است برجام بتواند به یمن تلاش‌های اروپا برای منتفع ساختن ایران و تداوم همکاری ایران، به حیات خود ادامه دهد.

سیدعباس عراقچی نیز در این دیدار با قابل قبول و رو به رشد خواندن تعاملات و همکاری‌های دو کشور در عرصه های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: ایران، علی رغم خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم و فشار حداکثری سعی کرده است همچنان پنجره‌های تعامل و دیپلماسی را باز نگاه دارد اما متاسفانه اروپا فقط به حمایت‌های سیاسی اکتفا کرده و از دادن هزینه برای ادامه حیات این توافق خودداری می‌کنند.

وی افزود: تصمیم ایران مبنی بر انتخاب رویکرد مقاومت حداکثری و فعال در برابر فشار حداکثری در واکنش به سیاست‌های غیرقابل قبول آمریکا است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تداوم اجرای یکجانبه برجام را توجیه‌پذیر ندانست و اظهار کرد: ایران مصمم به برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات است و این تصمیم تا تامین شرایط مورد نظر و برآورده شدن منافع اقتصادی ایران از برجام  تغییر نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: از اروپا انتظار داریم مواضع سازنده اتخاذ کرده و به منظور  بازسازی اعتماد واقعا هزینه کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در خصوص آخرین وضعیت منطفه افزود: متاسفانه منطقه در نتیجه سیاست‌ها و رفتارهای غلط و اشتباه برخی از کنشگران شاهد تشدید تنش‌ها و بحران‌ها و به مخاطره افتادن ثبات و امنیت است. امنیت در منطقه غیرقابل تقسیم است. آزادی کشتیرانی و امنیت انرژی باید برای همه باشد.

وی ادامه داد: ایران برای این منظور تاکنون طرح‌ها و پیشنهاداتی را ارائه کرده است که آخرین آنها ابتکار صلح هرمز با تکیه بر کشورهای منطقه و مبتنی بر اصل عدم مداخله و تجاوز است .

 عراقچی ادامه داد: از کلیه کشورها از جمله سوئد دعوت می‌کنیم برای پیشبرد این ابتکار همکاری کنند.

خانم سودر  نیز در این دیدار  در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره بر اهمیت ادامه حیات برجام، لزوم انجام تلاش‌های همه‌جانبه برای این مهم را مورد تاکید قرار داد.

وی با ابراز نگرانی نسبت با تحولات جاری در منطقه گفت: تداوم و گسترش تنش‌ها و بحران‌ها نشان داده است که راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک تنها راه‌حل است و کشورش آمادگی دارد از کلیه تلاش‌ها و ابتکارات موجود حمایت کند.

قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد از کشورمان به خاطر آزاد کردن کشتی انگلیسی که مالک آن یک شرکت سوئدی بود، نیز  تشکر کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید