رونق گرفتن پخت خانگی رب گوجه فرنگی؛ گرانی تنها دلیل نیست!

کدخبر: ۳۰۸۲۲۵
اقتصادنیوز؛ اخیرا خانواده‌ها رو آورده‌اند به درست‌کردن رب خانگی و بیخیال خریدن رب‌های کارخانه‌ای شده‌اند؛ دلیل‌اش هم احتمالا گرانی است. سایه سنگینی که بر خانواده‌ها افتاده و حاضرند سختی‌هایش را به جان بخرند اما پول کمتری بپردازند؛ اما آیا واقعا گرانی رب‌های کارخانه‌ای دلیل گرایش مردم به درست‌کردن رب‌های خانگی شده؟
رونق گرفتن پخت خانگی رب گوجه فرنگی؛ گرانی تنها دلیل نیست!

به گزارش اقتصادنیوز، بوی منحصربه‌فرد گوجه‌های پخته‌شده و رب‌های خانگی چند وقتی می‌شود که نوستالژی دهه ۶۰‌و قبل‌تر را به دل دهه ۹۰ و زندگی مدرن شهری آورده است. از کوچه‌های قدیمی و خانه‌های ویلایی حیاط‌دار حالا دو ماهی می‌شود که بوی رب خانگی را به راحتی می‌شود تشخیص داد. سرکار باشی، درگیر زندگی روزمره و کار سخت در یک فضای کاملا شهری و یک‌دفعه یک بو تو را به چند سال پیش ببرد وقتی با اعضای خانواده‌ات مشغول درست‌کردن رب خانگی بودی. اخیرا خانواده‌ها رو آورده‌اند به درست‌کردن رب خانگی و بیخیال خریدن رب‌های کارخانه‌ای شده‌اند؛ دلیل‌اش هم احتمالا گرانی است. سایه سنگینی که بر خانواده‌ها افتاده و حاضرند سختی‌هایش را به جان بخرند اما پول کمتری بپردازند؛ اما آیا واقعا گرانی رب‌های کارخانه‌ای دلیل گرایش مردم به درست‌کردن رب‌های خانگی شده؟

گوجه ارزان شد، رب گران!

افزایش قیمت گوجه‌فرنگی بهانه‌ای بود تا کارخانجات قیمت رب‌های گوجه فرنگی را بالا ببرند و موفق هم شدند. نیمه اول سال گذشته قیمت هر قوطی رب گوجه ۸۰۰ گرمی بین ۷ تا ۸ هزار تومان بود که در نیمه دوم به ۱۸ هزار تومان رسید و در یک مقطع زمانی با قیمت ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان نیز فروخته شد. هرچند در دو هفته اخیر قیمت رب گوجه‌فرنگی حدودا ۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده اما با توجه به قیمت گوجه‌فرنگی این رقم منطقی نیست. در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است که قطعا برای کارخانه‌دار بسیار پایین‌تر از این تمام می‌شود. علاوه بر این قیمت گوجه ربی در تره‌بار کیلویی ۸۰۰ تومان است که هرچقدر هم قیمت قوطی، در، مواد افزودنی و .. بالا رفته باشد نباید قیمت یک قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه به ۲۰ هزار تومان برسد.

 

 

بی‌اعتمادی عمومی و استقبال مردم از رب‌های خانگی

در واقع هیچ منطقی برای گرانی رب گوجه‌فرنگی وجود ندارد و همه مسئولان این حوزه هم معتقدند این گرانی هیچ منطقی ندارد اما همچنان با قیمت بالا به فروش می‌رسد و نظارتی هم بر آن وجود ندارد. طبق استاندارد برای تولید هر کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی ۶ کیلوگرم گوجه‌فرنگی مصرف می‌شود. بنابراین قیمت خالص گوجه‌ای که در هر هر قوطی استفاده می‌شود در بیشترین حالت ۱۲ هزار تومان است. اگر قیمقت قوطی و دیگر موارد را هم لحاظ کنیم باز هم به قیمت فعلی نخواهد رسید. این در حالی است که قطعا قیمت گوجه‌ای که کارخانه‌دار می‌خرد بسیار بسیار پایین‌تر از قیمتی است که در تره‌بار به فروش می‌رسد. پس همین حرف‌های ضد و نقیض و عدم نظارت بر این گرانفروشی یک بی‌اعتمادی عمومی را شکل داده و مردم را پای دیگ‌های رب‌پزی کشانده است.

رونق کسب و کارهای خانگی در سایه گرانفروشی کارخانه‌دارها

در واقع هر خانواده می‌تواند با کیلویی ۲ هزار تومان گوجه مورد علاقه‌اش را تهیه کند و در یک فضای کاملا بهداشتی رب گوجه‌فرنگی خانگی‌اش را بپزد. در این بین کسب و کارهای خانگی هم وارد میدان شده‌اند و رب‌های خانگی را در حجم بالا تهیه می‌کنند و می‌فروشند. هرچند قیمت رب‌های خانگی هم به دلیل زحمت زیادی که دارد بالاست و قیمت هر کیلوی آن بالای ۱۸ هزار تومان است اما فرصت مناسبی است تا کسب و کارهای خانگی رونق بگیرند و کارخانه‌دارها هزینه این افزایش قیمت را با کاهش تقاضا پرداخت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید