المانیتور: پامپئو نتوانست نگرانی اسرائیل درباره ایران را برطرف کند

کدخبر: ۳۰۸۲۶۴
اقتصادنیوز : گزارش‌ها حاکی است «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به اراضی اشغالی فلسطین نتوانسته نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره سوریه و ایران را رفع کند.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از فارس ،پایگاه خبری المانیتور درباره سفر پامپئو می‌نویسد: «وجود چنین فضای یأسی در اورشلیم (بیت‌المقدس) قبل از سفر یک مقام ارشد آمریکایی بی‌سابقه بود.»

پامپئو قرار بود در این سفر نگرانی‌های مقام اسرائیلی را درباره تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از شمال سوریه تسکین دهد. او امروز جمعه با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژین صهیونیستی دیدار کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به شرط عدم افشای نام به المانیتور گفت: «واضح است که او با نتانیاهو می‌نشیند و توضیح می‌دهد که ترامپ با این آتش‌بس به چه دستاورد عظیمی با ترک‌ها دست پیدا کرده است. مشکل اینجا است که هیچ‌کس در آن اتاق حرف او را باور نخواهد کرد.»

پیش از این پایگاه «هیل»، نزدیک به کنگره آمریکا هم با اشاره به سرد شدن رابطه میان نتانیاهو و ترامپ نوشته بود که پامپئو  نوشته پامپئو با توجه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از شمال سوریه خودش را در این سفر در وضعیتی دشوار می‌بیند. 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه هفته گذشته (۱۷ مهرماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

این عملیات با چراغ سبز آمریکا آغاز شد. کاخ سفید هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

 هیل در تحلیل خود نوشته اقدام ترامپ برای خاتمه دادن به ائتلاف میان آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد سوری، متحدان آمریکا را از بابت ادامه تعهد این کشور به منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نگران کرده است. 

«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا که پنجشنبه گفت با نتانیاهو تلفنی صحبت کرده، تصریح کرد: «کابوس اسرائیل این است که ایران بزرگترین برنده خلأ قدرت ایجاد شده در اثر خروج آمریکا از سوریه باشد.»

او در ادامه گفت: «نتانیاهو علاوه بر بازگشت داعش درباره اینکه ایران بزرگترین برنده خلأ قدرت ایجاد شده توسط ما باشد، نگران است.»

پایگاه هیل نوشته نتانیاهو بدون حضور قدرتمند آمریکا در منطقه اهرم فشاری روی روسیه را از دست بدهد. «دنیل شاپیرو»، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی گفت: «در اثر تصمیم ترامپ، روسیه فقط اثرگذارتر خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «اگر شما جای نتانیاهو باشید آیا اعتقاد دارید که در صورت درگیری [اسرائیل ] با ایران ترامپ نیروهای آمریکا را وارد میدان خواهد کرد؟ اگر پامپئو بخواهد چنین استدلالی مطرح کند فکر نمی‌کنم حرفش چندان خریدار داشته باشد.»

 هیل در ادامه این تحلیل به شکر آب شدن رابطه ترامپ و نتانیاهو هم اشاره کرده و شواهدی برای آن ارائه کرده است. 

طبق این گزارش، اینکه نتانیاهو که در گذشته به کرات از دوستی نزدیک خود با ترامپ می‌گفت اخیراً سخنی در حمایت از او نگفته ناظران را به گمانه‌زنی‌هایی از شکراب شدن میانه دو طرف واداشته است. 

ترامپ ماه گذشته هنگامی که از طرف خبرنگاران درباره گفت‌وگو با نتانیاهو بعد از دشوار شدن وضعیت او در انتخابات فلسطین اشغالی مورد سوال قرار گرفت گفت: «رابطه ما با اسرائیل است، باید ببینیم چه می‌شود.»

شاپیرو می‌گوید: «ترامپ از ماه مه که نتانیاهو در تشکیل دولت موفق نشد تا حد زیادی او را نادیده گرفته است.»

پلتکا، از تحلیلگران اندیشکده امریکن اینترپرایز گفت که دیدار بین پامپئو و نتانیاهو احتمالاً ویترینی از دست دادن‌ها، لبخندها و اطمینان‌دهی‌ها و تعهدات دو متحد نزدیک را به نمایش خواهد گذاشت. 

او با وجود این هشدار داد که چنین تعهداتی هنگامی که فقط در سطح حرف باشند، بی‌معنا هستند. پلتکا خاطرنشان می‌کند: «فکر می‌کنم وقت آن است که همه متوجه شوند که صرفنظر از صفحه توئیتر رئیس‌جمهور کسی هوای آنها را ندارد.» 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید