فرستاده ویژه انگلیس: تمام توانمان را برای تقویت مناسبات با ایران بکار بسته‌ایم

کدخبر: ۳۰۸۲۷۵
اقتصادنیوز : فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران، با اشاره به تلاش مقامات لندن برای کاهش تأثیر تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تصریح کرد؛ این کشور برای تقویت و توسعه مناسبات تجاری با ایران، تمام توان خود را بکار بسته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،«نورمن لامونت» در همایش فرصت‌ها و چشم انداز روابط اقتصادی ایران و انگلیس، گفت:‌ به رغم آنکه در برجام در زمینه مسائل هسته ای توافق شد اما همواره فکر می کنم اگر به این توافق فرصت داده می شد، دستاوردهای بیشتری را به همراه داشت. منتقدان خیلی غیرمنصفانه و به اشتباه فکر می‌کنند برجام توافق محدودی است اما مشکل اینجاست که هرگز به این توافق فرصت داده نشد.

وی افزود: با برجام می‌شد روابط تجاری میان ایران با سایر کشورها، تعاملات، گفت‌ وگوها و دوستی‌ها بیشتر شود؛ به همین خاطر از نظر من، خروج آمریکا از برجام یک فاجعه است.

لامونت با اشاره به ابراز تمایل "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای گفت‌ وگو و انجام توافق جدید با ایران، موضع کشورمان را تأیید و تصریح کرد که لازمه انجام گفت‌ وگو، برداشتن تحریم‌هاست.

لامونت با اشاره به آثار مخرب تحریم ها علیه ملت ایران، گفت؛ از اینکه وزیر امور خارجه ایران رفتار آمریکا را تروریسم اقتصادی می نامد، متعجب نیست. این سیاستمدار انگلیسی با این حال، ایران را به دلیل تحمل تحریم ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشوری با تحریم آشنا و ماهر توصیف کرد که اینک به دنبال ایجاد راه اندازی جایگزین سوئیفت و خط ویژه مالی با روسیه است.

از سویی، وی یادآور شد که به رغم فشارهای آمریکا، اروپا از سیاست های واشنگتن علیه تهران پیروی نکرده است. نماینده دولت انگلیس تصریح کرد: هدف ما این است که تجارت با ایران را توسعه و تقویت کنیم و از کندی روند پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه ناراضی هستیم.

لامونت، آثار تحریم ها بر مراودات بانکی با ایران را یکی از موانع اصلی همکاری های تجاری با ایران دانست و گفت: به رغم آنکه آمریکا سندی را درباره معافیت همکاری های بشردوستانه با ایران امضا کرده، اما بانک‌ ها همچنان از همکاری با ایران خودداری می کنند.  

این سیاستمدار انگلیسی خاطر نشان کرد: ‌تحریم به عنوان ابزاری در سیاست خارجی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته و این در حالی است که تاریخ، نمونه ‌های را از آثار مثبت تحریم مشاهده کرده است.

لامونت ادامه داد: به نظر می رسد ترامپ درک محدودی از تأثیر تحریم روی برخی کشورها دارد و من معتقدم تحریم ها علیه ایران کارایی ندارد.

وی، ضمن ابراز امیدواری از اینکه کارها در مسیر دیپلماسی ادامه پیدا کند و شرایطی حاصل شود که دوباره تحریم ها برداشته شود و تجارت افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد؛ انگلیس به تجارت با ایران علاقه مند است و برای توسعه کارها در این زمینه تمام توان خود را بکار خواهد بست.

همایش فرصت‌ها و چشم انداز روابط اقتصادی ایران و انگلیس با حضور دو هیأت متشکل از ۵۰ شرکت تجاری، کشاورزی و صنایع دامی از ایران و ده‌ ها شرکت انگلیسی در لندن برگزار شد. در این همایش بر نقش مهم شرکت‌ های کوچک و متوسط ایرانی در توسعه اقتصاد صادرات محور و دانش بنیان تأکید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید