اپل باز هم ارزشمندترین برند دنیا شد

کدخبر: ۳۰۸۳۹۷
اقتصاد نیوز:مؤسسه‌ Interbrand همه‌ساله فهرست ارزشمندترین برندها را با اتکا بر ۱۰ فاکتور جداگانه مشخص می‌کند. اپل برای هفتمین سال متوالی توانسته در صدر این فهرست جای گیرد.
اپل باز هم ارزشمندترین برند دنیا شد
به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، اپل یک بار دیگر توانسته است از نگاه مؤسسه‌ی Interbrand لقب ارزشمندترین برند دنیا را از آن خود کند. با این موفقیت، اپل برای هفتمین سال متوالی توانسته است لقب ارزشمندترین برند دنیا را برای خود نگه دارد. در رتبه‌بندی مؤسسه‌ی Interbrand تا حد زیادی به وضعیت مالی شرکت‌ها توجه می‌شود، اما این مؤسسه تمرکز بیشتری روی فاکتورهایی دارد که باعث می‌شوند خود برند (صرف‌نظر از وضعیت مالی‌اش) یک برند ارزشمند باشد.
Interbrand در این رابطه می‌گوید: «ما درک عمیقی از تأثیراتی که یک برند قدرتمند روی گروه‌های مهم ذی‌نفعش می‌گذارد داریم. این گروه‌ها به‌طور مستقیم روی رشد یک کسب‌و‌کار تأثیر می‌گذارند و از میان آن‌ها می‌توان به مصرف‌کنندگان، کارمندان خود شرکت و همچنین سرمایه‌گذاران اشاره کرد. برندهای قدرتمند روی انتخاب مشتریان اثرگذار هستند و باعث بروز وفاداری در آن‌ها می‌شوند.»

این مؤسسه در ادامه‌ی بیانیه‌اش می‌گوید: «افزون بر موارد یادشده، برندهای قدرتمند بیشتر جلب‌توجه می‌کنند، توانایی بیشتری در زمینه‌ی حفظ مشتریان دارند و بیشتر از بقیه‌ی برندها برای شکوفاکردن استعدادها، در افراد مختلف انگیزه ایجاد می‌کنند. در ضمن این برندها به‌طور کلی می‌توانند هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. روش ما برای شناسایی ارزش برندهای مختلف به‌‌طور ویژه به‌گونه‌ای طراحی شده است که تمامی فاکتورهای یادشده را پوشش دهد.»

ارزشمندترین برندهای دنیا از نگاه مؤسسه‌ی Interbrand در سال ۲۰۱۹ 

ردیف نام برند
۱ اپل
۲ گوگل
۳ آمازون
۴ مایکروسافت
۵ کوکا کولا
۶ سامسونگ
۷ تویوتا
۸ مرسدس
۹ مک‌دونالدز
۱۰ دیزنی
مؤسسه‌ی اینتربرند، اسامی ارزشمندترین برندها را با درنظرگرفتن ۱۰ فاکتور انتخاب می‌کند که هر یک از این فاکتورها مواردی کلیدی برای مشتریان به‌شمار می‌آیند تا با اتکا به آن‌ها، محصولات آن شرکت خاص را به محصولات شرکت‌های رقیب ترجیح دهند. ۱۰ فاکتور موردبحث شامل این موارد هستند: شفافیت با کاربران، متعهد بودن، نحوه‌ی اداره‌ی برند، میزان پاسخ‌گویی، میزان ارتباطات، میزان تعامل با مشتریان، میزان تفکیک‌سازی، میزان ثبات، میزان اعتبار و میزان حضور در بازار.

در سال ۲۰۱۸ میلادی اپل توانست در سه مورد از فاکتورهای بالا بهترین امتیاز ممکن را کسب کند و بالاتر از بقیه‌ی برندها قرار گیرد، این شرکت در سال ۲۰۱۷ نیز توانسته بود در دو مورد از این سه فاکتور، بالاترین امتیاز را کسب کند. این دو فاکتور، میزان تفکیک‌سازی و میزان تعامل با مشتریان بودند. در ضمن فاکتور میزان ثبات در سال ۲۰۱۸ به این دو فاکتور اضافه شده بود. با این‌حال امسال فاکتور نحوه‌ی اداره‌ی برند، جایگزین میزان ثبات شده است. 

گوگل، دومین برند باارزش دنیا در سال ۲۰۱۹ است

مؤسسه‌ی اینتربرند در انتهای گزارشش مدعی شده است که اپل هم‌اکنون ارزشی معادل ۲۳۴ میلیارد دلار آمریکا دارد؛ این میزان در مقایسه با رقم سال گذشته‌ی میلادی، ۹ درصد افزایش یافته است. داشتن چنین ارزشی باعث می‌شود اپل در سال ۲۰۱۹ نیز ارزشمندترین برند دنیا باشد.

در ضمن گوگل با ارزش ۱۶۷ میلیارد دلار در رده‌ی دوم، آمازون با ارزش ۱۲۵ میلیارد دلار در رده‌ی سوم، مایکروسافت با ارزش ۱۰۸ میلیارد دلار در رده‌ی چهارم و کوکاکولا با ارزش ۶۳ میلیارد دلار در رده‌ی پنجم جای گرفته‌اند. ارزش گوگل در مقایسه با سال قبل به‌میزان ۸ درصد، آمازون به‌میزان ۲۴ درصد و مایکروسافت به‌میزان ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که شاهد افت ۴ درصدی ارزش برند کوکا کولا در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید