اینترنت صنعت خبر را شکست داده است !

کدخبر: ۳۰۸۵۶۲
اقتصاد نیوز:هنگامی که نظرسنجی ها از آمریکایی ها می پرسند که به اخبار مکتوب، شنیداری یا دیداری اعتماد دارند، اغلب پاسخ ها نسبت به این سه گزینه منفی است. درواقع برای مخاطبان دنیای اینترنت منبع اصلی خبر است و فارغ از دیداری و شنیداری بودن مورد توجه واقع می شود.
اینترنت صنعت خبر را شکست داده است !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از انتخاب،  اکنون در سراسر جهان  شاهد رشد فزاینده دسترسی به اینترنت هستیم و در نتیجه منابع بی شماری از اطلاعات به آسانی در دسترس عموم قرار دارد.  دسترسی بی سابقه به انواع رسانه ها نه تنها باعث افزایش رقابت در بین ارائه دهندگان اخبار شده بلکه منجر به گسترش شدید منابع اطلاعاتی با کیفیت پایین اما قابل قبول(نزد عموم) می شود و باعث می شود بازیکنان سیاسی بتوانند افکار عمومی را دستکاری و جهت هند. بنابراین برندهای معتبر خبری در خطر جدی قرار گرفته اند.

 فارین پالیسی در ادامه نوشت با همه ناامیدی ها جالب است بدانید که شبکه های اجتماعی می توانند جوامع محلی را به روزنامه نگاری بازگردانده و شفافیت ، پاسخگویی ، دقت و کیفیت را افزایش دهند.

فضای رسانه ای جدید ، دیجیتال و بسیار رقابتی جهان، مشکلاتی اساسی را در مدل های سنتی ایجاد کرده است؛ مدلهایی که روزنامه نگاری به آن اعتماد دارد. محصولات چاپی در سراشیبی سقوط قرار دارند. مخاطبان تلویزیون در حال نزول هستند وهنگامی که غول های اینترنتی مانند گوگل ، فیس بوک و آمازون روش های به مراتب مؤثرتری را برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان ارائه می دهند ، تبلیغات در مورد اخبار دیگر جذاب نیست.

این واقعیت های مالی جدید باعث شده است تا بسیاری از سازمان های خبری برای بقا روش های سختی اتخاذ کنند؛ اولویت بندی مقدار بر کیفیت و اجرای عناوین به اصطلاح"کلیک خور" از این اقدامات است. همین موضوع به مرور زمینه ساز  عدم شفافیت در سازمان های خبری و استفاده بیشتر از سیستم عامل های شبکه های اجتماعی فیلتر نشده به عنوان منبع خبری شده است. اتفاقی که در نهایت منجر به افت بیشتر اعتماد در رسانه ها می شود.

افول سازمان های خبری ممکن است غیرقابل توقف به نظر برسد. اما در حالی که اینترنت رسانه های سنتی را به طور دائم مختل کرده است، راه های مختلفی نیز برای حل مشکل آنها ارائه می دهد. شبکه های اجتماعی می توانند جوامع محلی را به روزنامه نگاری بازگردانده و شفافیت ، پاسخگویی ، دقت و کیفیت را افزایش دهند. استفاده از دسترسی به اینترنت می تواند به خنثی کردن تعصب در صنعت اخبار کمک کند و مشکلات مربوط به عدم تنوع را برطرف کند. ارائه دهندگان اطلاعات می توانند با پیشرفت سیستم های خبری خود، هزینه های این پیشرفت ها را با روشی مناسب از لحاظ اقتصادی باز پس گیرند. با این وجود ، برای انجام همه اینها ، روزنامه نگاری باید با عصر اتصال(اینترنت) و اطلاعات سازگار باشد.

کاربران شبکه های اجتماعی امروزه می توانند با استفاده از چند ضربه در گوشی هوشمند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند ، اما در بسیاری از موارد ، آنها فاقد مهارت یا زمان کافی برای ارزیابی صحت و قابلیت اطمینان این اطلاعات هستند. روش های دریافت خبر نوظهور، علاقه مندان به اخبار و تبلیغ کنندگان را قادر ساخته اند تا برابر  خبرنگاران حرفه ای رقابت کنند. در این سیستم عامل ها ، آنچه که یک گزارش خبری را موفقیت آمیز می کند ، میزان ویروسی شدن(نشر سریع و پر حجم خبرها) است. مقالات و فیلم هایی که محبوب تر هستند سریع ترین و رادیکال ترین واکنش های عاطفی را جذب می کنند ، حتی اگر حاوی خطاهای واقعی باشند.

 

شفافیت پایه و اساس بازگرداندن اعتماد عمومی به رسانه ها است

با این حال ، ، سیستم عامل های شبکه های اجتماعی حاوی راه حل های مهمی برای کاهش سطح اعتماد به صنعت اخبار است. رسانه های نوظهور،  مخاطبان جهانی و مصرف کنندگان اخبار را به طرز چشمگیری گسترش داده اند و ارائه دهندگان اطلاعات باید این مسئله را نه به عنوان یک مشکل بلکه به عنوان یک فرصت بدانند. جامعه جهانی آنلاین ، اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد ، می تواند با شناسایی سوگیری و بهبود بی طرفی در گزارش دهی ، مسئولیت پذیری را در سازمان های خبری افزایش دهد: داشتن نظارت بر تعداد بیشماری کاربران آنلاین متنوع می تواند سودمند باشد.

شفافیت پایه و اساس بازگرداندن اعتماد عمومی به رسانه ها است. ایجاد مشارکت بیشتر در بین مخاطبان طبیعتاً منجر به افزایش تقاضا برای شفافیت رسانه ها در منابع بودجه ، دخالت تبلیغ کنندگان و فشار سیاسی خواهد شد.

 

فراتر از نقش نظارتی ، یک قدم مهم در نظر گرفتن جامعه آنلاین به عنوان یک شرکت کننده فعال در روند تولید اخبار است. با توجه به این شانس ، کاربران اینترنت می توانند نقش مهمی در جمع آوری و تغییر اطلاعات دقیق داشته باشند. نکته مهم این است که کاربران شبکه های اجتماعی را به جای دریافت کنندگان غیرفعال اخبار غیرقابل اعتماد ، به عنوان یک جامعه عظیم از کارشناسان و تولید کنندگان خبر مشاهده کنید.

نظریه تبدیل خوانندگان به منابع فعال صرفاً فرضی نیست.  این مفهومی است که از سال 2017  با تاسیس بنیاد ویکی تریبون در نظر گرفته شد. این بنیاد توسط روزنامه نگاران حرفه ای پشتیبانی می شود اما توسط یک جامعه آنلاین کنترل می شود. این سازمان فاقد هرگونه سلسله مراتب سنتی است و بالاترین سطح بی طرفی و شفافیت خبری را تشویق می کند. داوطلبان و روزنامه نگاران حرفه ای ویکی تریبون همان حق ویرایش سنتی جامعه خبر را به اشتراک می گذارند. هر یک از آنها می توانند هر مقاله ای را روی پلتفرمهای اختصاصی خود شروع یا ویرایش کنند.

شرکت کنندگان فعال در تولید اخبار می توانند به سازمانها در صرفه جویی در هزینه کمک کنند. به عنوان مثال ، بررسی و ویرایش واقعیت می تواند به جوامع داوطلبانی که از پایگاه داده گسترده اینترنت استفاده می کنند ، واگذار شود. ممکن است سردبیران اخبار سنتی این مفهوم را دشوار بدانند ، اما این مفهوم به طور طبیعی برای افرادی که با استفاده از اینترنت بزرگ شده اند ، صورت می گیرد. مصرف انفعالی خبر توسط مخاطبان، دیگر ویژگی اصلی اخبار نیست. همه ما خالق محتوا هستیم و همه ما باید شانس شرکت در نحوه انتشار اطلاعات را داشته باشیم.

مدل ویکی به شکلی تعریف شده که هر وب سایت که امکان ویرایش مشارکتی را فراهم می کند می تواند از آن تبعیت کند. افزو بر این، مدل ویکی تریبون، یک راه حل مؤثر برای پیشگیری از تعصب در گزارش ارائه می دهد. اگر همه از قدرت برابر برخوردار باشند ، هیچ کس نمی تواند یک روایت را کنترل کند. تعصب اغلب ناشی از مدلهای خبری سلسله مراتبی است که در آن ویراستاران ارشد می توانند اخبار را متناسب با دیدگاههایشان یا ناشران یا پشتیبانان مالی تهیه کنند. سیستم عامل های ویرایش مشارکتی امکان بحث و گفتگوی آزاد را در مورد هر مقاله توسط انواع شرکت کنندگان با پیشینه های مختلف فراهم می کند. هرگونه اختلاف نظر در مورد روایات مخالف توسط جامعه حل می شود و از بروز مشکلات موجود در روزنامه نگاری سنتی جلوگیری می کند.

یک محصول خبری با محوریت جامعه نباید به زبان انگلیسی محدود شود. بیشتر کاربران اینترنت جدید زبانهای هندی ، بنگالی ، عربی یا چینی را می خوانند. به عنوان مثال ، ویکی پدیا ، به کاربران از هر زبانی اجازه می دهد تا اخبار و وقایع خود را در آن مستند سازند ، و این کار را با وجود محدودیت های دولت محلی در روزنامه نگاری کار خود را با زبان اصلی خود انجام می دهد.

مطمئناً ، الگوهای مشارکتی بدون مشکلات نیست. این می تواند مبارزه ای برای ایجاد جامعه ای متفکر و متنوع باشد که به هدف تولید خبرهای باکیفیت اختصاص یابد. بازیگران بد مانند ترول های آنلاین و شرکت کنندگان با انگیزه سیاسی تهدیدهایی هستند که نیاز به سیستم های واضح شناسایی ، تعدیل و حذف دارند. باید تلاش های مداومی انجام شود تا به همان اندازه انواع فرهنگ ، مذهب ، نژاد ، جنسیت ، گرایش جنسی ، جغرافیا و تمایل سیاسی برای جلوگیری از تعصبات در خبرهای جمعی گنجانده شود. ایجاد استانداردها و رویه ها می تواند به زمان نیاز داشته باشد ، اما موفقیت جامعه ویکی پدیا در سراسر جهان ، که با چالش های مشابهی روبرو شده است ، ثابت می کند که مدل های جامعه می توانند یک کالای عمومی مؤثر با سطح بالایی از اعتماد و تعامل را فراهم کنند.

اولویت اول هر رسانه باید کیفیت و اعتبار کار روزنامه نگاری آن باشد.  بنابراین در مواردی که فقط به تبلیغات وابسته هستند ممکن است حفظ این اولویت دشوار باشد چرا که در نهایت ، فشار بیشتر برای ایجاد ترافیک و در نتیجه درآمد بالاتر ، با رسالت روزنامه نگاری با کیفیت و قابل اعتماد در تضاد است.

برای جلوگیری از نیاز به درآمد تبلیغاتی و جلوگیری از منافع شرکتهای سایه دار ، ویکی تریبون یک مدل تجاری راه اندازی شده توسط اشتراک های داوطلبانه راه اندازی کرد.بر این اساس همه کاربرانی که محتوای آن را معنی دار و مهم می دانند ، می توانند با کمک یک بار (یا بیشتر) اشتراک ماهانه از این پروژه پشتیبانی کنند. الگوی ویکی تریبون، روزنامه نگاران حرفه ای را با روشهای جدید پوشش خبر آشنا می کند.

در حال حاضر مدل های تجاری مبتنی بر پشتیبانی مستقیم مالی از عموم مردم ، پایدارترین استراتژی برای رسانه های جهانی است. لازم است بار دیگر به ویکی پدیا اشاره ای داشته باشیم. ویکی پدیا توسط میلیون ها کاربر پشتیبانی می شود که از ارزش افزوده ای که هر روز دانشنامه آنلاین به زندگی آنها می بخشد  قدردانی می کنند.

برخی از رسانه های سنتی به طور فعال از استراتژی های وابسته به ترافیک و تبلیغات آنلاین دور می شوند. به عنوان مثال ، در انگلستان ، گاردین براساس کمکهای مالی خوانندگان ، انتقال موفقی را به یک مدل تجاری انجام داده است. در سال 2016 ، پس از تحمل ده ها میلیون دلار ضرر ، گاردین مستقیماً از خوانندگان خود برای حمایت درخواست کمک کرد. درواقع به جای فراخوانی برای اشتراک های معامله ای ، درخواست حمایت و مشارکت  رسمی کرد.  این استراتژی فروتنانه و شفاف خوانندگان را ترغیب به حمایت از گاردین کرد. تا ماه مه سال 2019 ، گاردین سود عملیاتی سالانه بیش از 1 میلیون دلار را گزارش داد و موفقیت آن احتمالاً پایدارتر از سیستم های غیرمستقیم بود. ضمن این که  گاردین هم اکنون بیش از 655،000 حامی ماهانه دارد. انتقال از مشاغل مبتنی بر عضویت به مشاغل مبتنی بر پشتیبانی داوطلبانه ، مدل ویکی پدیا را تکرار می کند ، جایی که کاربران تصمیم می گیرند از یک پروژه حمایت کنند نه لزوماً برای محتوایی که شخصاً از آن استفاده می کنند ، بلکه برای منافع بیشتر آن برای جهان.

نشریه هلندی De Correspondent نمونه دیگری از روزنامه نگاری موفق را نشان می دهد که منابع مالی آن توسط خوانندگان تأمین می شود. در سال 2013 این موسسه با 1.7 میلیون دلار سرمایه تامین شده از 19،000 هوادار در آمستردام راه‌اندازی شد ، De Correspondent در صدد ارائه روزنامه نگاری اخلاقی بدون تکیه بر تبلیغات بود که این امر برای افرادی که مایل بودند از یک الگوی شفاف تر اخبار تجاری حمایت کنند ، تأمین می شود. امروز این نهاد از  حمایت بیش از 60،000 عضو برخوردار است.

مدل های جدید بودجه به منظور حفظ روزنامه نگاری قوی ، مستقل و پایدار بسیار مهم هستند. همه سازمانهای خبری ممکن است قادر یا مایل به اتخاذ یک مدل حمایتی نباشند. با این وجود ، هرچه مدلهای بیشتری با همزیستی همراه باشند ، شانس اینکه روزنامه نگاری مستقل بماند ، بیشتر می شود. مدل های اشتراک  بر خلاف مشارکت های داوطلبانه  تمایل دارند که با انتشار نشریات مالی، مانند وال استریت ژورنال یا اطلاعات مناسب تر مالی همراه باشند.

یک مدل بودجه داوطلبانه می تواند موفق شود زیرا افراد از روزنامه نگاری نه به دلایل محدود  و مزیت شخصی بلکه به دلیل تأثیر آن بر جامعه به عنوان ستون ارزشمند دموکراسی حمایت می کنند. ساختارهای ویراستاری به سبک ویکی و مدلهای اقتصادی متکی به پشتیبانی داوطلبانه ، مسلماً استراتژیهای اساسی هستند ، و همه رسانه های خبری خطر اتخاذ آنها را نخواهند داشت. اما با این وجود ، درسهای اساسی را می توان از ویکی تریبون برای کمک به بازگرداندن اعتماد عمومی به روزنامه نگاری گرفت. مهمترین  مورد نیاز به شفافیت است. هرچه خوانندگان بیشتر احساس کنند که مشارکت فعال در روند روزنامه نگاری دارند ، به محصول نهایی اعتماد بیشتری نشان می دهند. به خصوص در جوامع کوچکتر ، در صورت مشارکت شهروندان در تدوین اطلاعات ، هزینه تولید نیز کاهش پیدا می کند.

روزنامه نگاری قوی و مستقل در قلب هر دمکراسی سالم و کارآمد است. این (روزنامه نگاری)دروازه بانی در برابر فساد است و نقش مهمی را در بیان حقایقی ایفا می کند که به مردم اجازه می دهد تا درباره زندگی خود تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. اظهارات سیاستمداران نماینده در رسانه ها فقط در صورتی طنین انداز می شوند که مردم به آن اعتماد  داشته باشند. روزنامه نگاری با کیفیت که جامعه خبر را درگیر تولید آن می کند ، عملیاتی شفاف ایجاد می کند که می تواند اعتماد عمومی را جلب کند. این نوع رسانه های مشترک و پاسخگو احتمال بیشتری برای جلب حمایت مستقیم افرادی  دارد که به اهمیت پایداری آن اعتقاد دارند. برای نجات خود ، اکنون باید روزنامه نگاری به مردم برگردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید