واکنش فلاحت‌پیشه به تند شدن لحن بیانیه FATF نسبت به ایران

کدخبر: ۳۰۸۶۷۰
اقتصادنیوز: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیانیه اخیر FATF و تند شدن لحن این سازمان نسبت به ایران، گفت: بیانیه اخیر FATF نشان‌دهنده فشارهای سنگین سیاسی در گروه اقدام ویژه مالی علیه ایران است که به دلیل نبود ایران در این گروه سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به تمدید مهلت چهارماهه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به ایران برای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: شاید تند شدن لحن بیانیه اخیر FATF در مقابل ایران بیشتر از آنکه براساس داده‌های موجود در قبال رفتارهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران با FATF باشد ناشی از ایجاد یک فضای تند سیاسی است. براساس عرف مابین روابط کشورها در مقابل FATF نوع رفتار و تلاش‌های صورت گرفته توسط ایران در پاسخ به سوالات و ابهامات مطرح شده معقول بوده و براساس همین عرف نباید FATF چنین اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کرد. این موضع نشان می‌دهد جریان سیاسی تند و قدرتمندی علیه ایران در FATF شکل گرفته که سعی می‌کند ایران را تهدید نماید.

هفته گذشته گروه اقدام ویژه مالی (FATF) در بیانیه‌ای هشدار داد که اگر تا بهمن‌ماه آینده دو لایحه الحاق ایران  به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (CFT) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) تصویب نشود کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع شده و عملا وضعیت کشور به قبل از خردادماه سال ۹۵ باز خواهد گشت.

وی یادآور شد: مقدمات این اتفاق را اخیرا دیدید که به گونه‌ای کم سابقه و برای اولین‌بار پامپئو رسما به FATF اشاره کرد و سعی داشت موضوع ایران را در FATF موضوعی اضطراری نشان دهد. این نشان‌دهنده فشارهای سنگین سیاسی در این سازمان است.

فلاحت پیشه در توضیح اقدامات ایران در برابر بیانیه FATF، گفت: ایران در قالب اصلاحیه‌ای در قوانین داخلی خود عملا از سوالات و ابهامات FATF ابهام‌زدایی کرده است. اقدامات ما شبیه اقداماتمان در قالب NPT می‌باشد که به دلایلی تلاش شد مقررات و نظارت‌ها و بازرسی‌ها تحت پروتکل الحاقی دوباره به ایران تحمیل شود. ما با انجام این اصلاحیه‌های داخلی عملا از FATF بهانه‌زدایی کردیم اما آنها تحت فشارهای سیاسی موضوعات تازه‌ای را مطرح کردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس بیانیه FATF مباحث پیرامون پالرمو و CFT در ایران جدی‌تر می‌شود البته که در موضوع پالرمو بدون توجه به فشارهای خارجی معتقدم که این لایحه سلسله مراتب تصویب را به عنوان قانون در ایران طی کرد و دلیلی وجود ندارد با یکسری رفتارهای سیاسی به گونه‌ای عمل شود که بهانه به دشمنان جمهوری اسلامی ایران در FATF داده شود.

فلاحت‌پیشه توضیح داد: طبق روند قانونی ابهامات شورای نگهبان در کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی و صحن علنی تصویب شد و علنا دیگر ایرادی باقی نمی‌ماند. ایرادها مربوط به موضوع سیاست‌های کلی است که اخلال در روند پالرمو ایجاد کرد حال این‌که به باور ما پالرمو تبدیل به قانون شده و باید رییس جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کند. در این صورت امکان بهانه‌سازی علیه ایران از FATF هم گرفته می‌شود. البته این به معنی پایان کار نیست، چون جریان قدرتمندی علیه ایران در FATF شکل گرفته که با عدم حضور ایران در این سازمان سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را پیش می‌برند.

وی با اشاره به ایرادهای شورای نگهبان به لایحه CFT گفت: مباحث سیاسی و ایرادهای جدی پیرامون CFT وجود دارد لذا در آینده نزدیک نباید انتظار تصویب CFT را در کشور داشت. واقعیت آن است که بعد از سلسله تحریم‌های تازه و به دنبال آن عملکرد خنثی اتحادیه اروپا عملا در ایران حتی جریانات موافق پالرمو و CFT نوعی بی‌تفاوتی درباره این دو لایحه را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ این جریانات به این نتیجه رسیده که حتی اگر رابطه خوبی با FATF شکل گیرد کمک زیادی به تحریم‌زدایی جمهوری اسلامی نمی‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید