پوتین مخالفانش را از شورای حقوق بشر حذف کرد

کدخبر: ۳۰۸۸۹۷
اقتصادنیوز؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به موجب حکمی چندین چهره مخالف دولت را از شورای حقوق بشر این کشور کنار گذاشت؛ اقدامی که با اعتراض گسترده مخالفان و منتقدان دولت روسیه مواجه شد.
پوتین مخالفانش را از شورای حقوق بشر حذف کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ مخالفان دولت روسیه می‌گویند، شورای حقوق بشر این کشور متشکل از 50 عضو به عنوان نهادی که وظیفه‌اش برخورد با سواستفاده‌های حقوق بشری است، به مرور زمان اهمیت خود را از دست داده و بسیاری از اعضای این شورا در اعتراض به اقدامات کرملین استعفا کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی حکمی پنج تن از اعضای این شورا را کنار گذاشته که شامل میخائیل فدوتوف، رئیس پرسابقه آن است.

یکاترینا شولمان، یک تحلیلگر سیاسی که از حامیان آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت روسیه است و همچنین پاول چیکوف، یک وکیل و رئیس یک سازمان حامی زندانیان سیاسی، جزو دیگر اعضای کنار گذاشته شده از شورای حقوق بشر روسیه هستند.

دو نفر دیگر نیز ایوان شابلینسکی، یک استاد دانشگاه با گرایش لیبرال و یِوگنی بابروف، رئیس یک سازمان غیر دولتی هستند.

چند کارمند فعلی و سابق رسانه‌های دولتی روسیه از جمله کریل وایشینسکی، یک خبرنگار خبرگزاری ریانووستی که چندی پیش در اوکراین از زندان آزاد شده و در یک عملیات تبادل زندانی به روسیه بازگشت قرار است جانشین آنها شوند.

در عین حال رئیس جدید این شورا والِری فادیِف، یک عضو ارشد حزب حاکم روسیه متحد بوده و به عنوان یک مجری در کانال یک تلویزیون دولتی روسیه فعالیت می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای به یک شبکه رادیویی گفت، این تغییرات صرفا به صورت "چرخشی" اعمال شده‌اند.

با این حال فعالان حقوق بشری در روسیه می‌گویند این تصمیم عملاً به معنی پایان مشروعیت این شورا است.

در عین حال یکی دیگر از اعضای بلند پایه این شورا یعنی تامارا مورشچاکووا، قاضی سابق دادگاه قانون اساسی روسیه نیز اعلام کرد بعد از خواندن این حکم تصمیم به استعفا از این شورا گرفته است.

همچنین گرگوری ملکونیانتس، یک فعال حقوق انتخاباتی در فیسبوک نوشت: "این شورا دیگر مُرد".

او پیش‌بینی کرد که اعضای جدید این شورا صرفا مطابق میل مقامات رفتار خواهند کرد.

لیوبوف سوبول، یک سیاستمدار مخالف دیگر و از همپیمانان آلکسی ناوالنی نیز در توییتر نوشت: کسانی که از این شورا کنار گذاشته شدند همواره از قانون و عدالت حمایت کردند و پوتین دوست ندارد چنین مشاورانی داشته باشد.

تعدادی از اعضای باقی مانده در این شورا نامه‌ای سرگشاده به ولادیمیر پوتین امضا کرده و از او خواستند فدوتوف را به علت تجربه و قابلیت بالایش همچنان به عنوان رئیس شورا حفظ کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید