تلاش‌های پوتین برای گسترش نفوذ در آفریقا

کدخبر: ۳۰۹۱۸۴
رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی روز اول برگزاری نشست مشترک روسیه و کشورهای آفریقایی، خواستار گسترش، انسجام و نظام‌مند شدن روابط با این قاره شد.
تلاش‌های پوتین برای گسترش نفوذ در آفریقا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» در نشست مشترک روسیه و سران کشورهای آفریقایی در شهر «سوچی»، خواستار گسترش روابط با این کشورها شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه « ام‌بی‌سی »، پوتین روز پنجشنبه در این نشست گفت، روسیه در حال حاضر حدود 25 میلیارد دلار موادغذایی به کشورهای آفریقایی صادر می‌کند که بسیار بیشتر از صادرات سلاح به این کشورها است و انتظار دارد ظرف پنج سال آینده این حجم از صادرات به دوبرابر افزایش یابد.

پوتین که در این نشست میزبان مقامات 54 کشور آفریقایی است، تأکید کرد همکاری با این کشورها به قصد مداخله سیاسی یا انواع دیگر مداخله صورت نمی‌گیرد. وی همچنین علاوه بر همکاری‌های امنیتی و نظامی با آفریقا، خواستار تعهد روسیه به مبارزه با ویروس مرگبار «ابولا» و آموزش کاردهای پزشکی آفریقایی در دانشگاه‌های روسی شد.

به نوشته خبرگزاری « تاس »، پوتین در این سخنرانی گفت: «پروژه‌های مشترک درخصوص صنایع معدنی، کشاورزی، بهداشت و آموزش در دستور کار قرار دارد».

وی پیشنهاد کرد نشست مشترک با کشورهای آفریقایی هر سه‌ سال یک‌بار برگزار شود و روابط روسیه با این کشورها نظام‌مند و منسجم شود.

پوتین تشریح کرد:‌ «در برنامه مقدماتی، ایده تشکیل انجمن همکاری‌های روسیه-آفریقا مطرح شده است و طبق گفت‌وگوهایی که با همتایان خود در ضیافت شام دیشب داشتم، برگزاری نشست‌هایی متناوب در سطح سران کشورها برای مثال هر سه سال یک بار، قابل انجام است».

شب گذشته (چهارشنبه) وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو بمب افکن اتمی این کشور در اقدامی که نخستین حضور نظامی این کشور در قاره آفریقا محسوب می‌شود، عازم آفریقای جنوبی می‌شوند.

روسیه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای گسترش نفوذ خود در آفریقا با دستکم 28 کشور آفریقایی توافق‌نامه‌های همکاری نظامی امضا کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سهام در روز سه‌شنبه؛

      اقتصادنیوز: امروز برای هفتمین روز معاملاتی متوالی شاخص بورس ریزش کرد.

    کارگزاری مفید