بهترین مقاصد کویرگردی را بشناسید

کدخبر: ۳۰۹۷۱۴
اقتصاد نیوز: با آغاز فصل پاییز و خنک شدن هوا در مناطق کویری، تورهای کویرگردی هم فعالت خود را آغاز کردند چرا که مناسب‌ترین زمان برای کویر گردی اواسط فصل پاییز است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ "کویرگردی" هوایی به نسبت خنک را طلب می‌کند چرا که گرمای روز در کویرهای ایران و در فصول گرم قابل تحمل نیست البته باید پیش از سفر شرایط آب و هوایی مقصد را بررسی کرد چرا که وقتی هوا ابری باشد دیدن آسمان در شبهای کویر امکان‌پذیر نیست.

در کویر باید نوعی برنامه‌ریزی کرد که هم از زمان روز درست استفاده شود و هم شب و رصد ستارگان و دورهمی در نزدیکی آتش را از دست نداد البته لازم است مراقبت‌های ویژه‌ای هم برای سلامتی و دورماندن از گزند مار و عقرب داشت، به عنوان مثال قبل از نشست و رصد ستارگان، دورتادور را به گازوییل آغشته کرد تا مار یا عقرب به شما نزدیک نشوند همچنین در شرایط کویری نباید خیلی از جمع همراه دور شد.

اما برای این‌روزها کدام مقاصد برای کویرگردی مناسبند؟ در ادامه به بررسی کویرهای ایران برای مقصد گردشگری می‌پردازیم.

کویر مصر در ایران!

گردشگری | توریسم , گردشگری سیاه ,

نام "کویر مصر" برگرفته از نام روستایی در اطراف همین کویر است که در 55 کیلومتری شهرستان "خور" از توابع استان اصفهان قرار دارد؛ خود این روستا و در نهایت کویر آن مقصد گردشگری شناخته شده‌ای است. نام روستا هم برای خودش داستانی دارد. شخصی به نام یوسف در زمان خشکسالی این روستا اقدام به حفر چاه عمیق در آن کرد و روستا را از بی‌آبی نجات داد، در آن زمان روستا را «چاه دراز» خطاب می‌کردند که یوسف از این نام خوشش نمی‌آمد بعدا از مردم روستا خواست به دلیل تشابه ماجرای مصر در زمان حضرت یوسف و ماجرای روستا نام آن را مصر بگذارند.

در ادامه سفر به این کویر می‌توان از دریاچه نمک خور هم بازدید کرد؛ یک دریاچه نمک فصلی با زمینی پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمکی که برا رسیدن به آن باید از مسیر آسفالته شهرستان خور به طبس استفاده کرد و  بعد از طی مسافت 50 کیلومتر به قسمت جنوبی دریاچه رسید. این کویر نزدیک منطقه گسترده خور و بیابانک است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

خور و بیابانک

گردشگری | توریسم , گردشگری سیاه ,

کویر خور و بیابانک در 399 کیلومتری شرق اصفهان واقع شده و از شمال به سمنان، از جنوب و شرق به یزد و از سمت غرب به بخش انارک شهرستان نایین میرسد. خور به معنای خورشید است و به روز یازدهم از هر ماه شمسی هم خور می‌گفتند که دلیل نامگذاری این روستاست.

تپه‌های شنی اطراف خور با وزش باد تغییر شکل می‌دهند و در سمت شرق خور کویر با اشکال لانه زنبوری یافت می‌شود. دریاچه نمکی که در بخش کویر مصر معرفی شد به عنوان جاذبه گردشگری خور مطرح می‌شود و در اطراف هم روستای ایرج با عمر 4 هزار ساله جاذبه دیگری به حساب می‌آید.

کویر مرنجاب

گردشگری | توریسم , گردشگری سیاه ,

و اما کویر مرنجاب به عنوان یکی از پرطرفدارترین کویرهای ایران شناخته می‌شود چرا که در کنار خاصیت کویری که دارد از پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ای برخوردار است. در کنار این منطقه هم یک دریاچه نمک وجود دارد اما دریاچه نمک خور بزرگترین دریاچه نمک فصلی جهان است. نام دریاچه نمک اطراف کویر مرنجاب حوض سلطان است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این دریاچه فاصله به نسبت نزدیک آن به تهران است. مرنجاب با تهران 301 کیلومتر فاصله دارد و در 52 کیلومتری آران و بیدگل در استان اصفهان و 60 کیلومتری کاشان واقع است. نام مرنجاب را هم شاه عباس صفوی رویش گذاشته. اما روایت دیگری هم هست و آن اینکه از آنجایی که کندن قنات و چاه و رسیدن به آب شیرین کاری طاقت فرسا بوده، این منطقه به مرد رنج آب و رفته رفته به مرنجاب تغییر پیدا کرده.

برای رسیدن به این منطقه باید از شهرستان آران و بیدگل در 5 کیلومتری شمال کاشان گذشت.  پس از طی 5 کیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به 3 راهی کارخانه فولاد کویر می‌رسید. از اینجا مسیر خاکی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی شروع می‌شود.

کمپ کویری متین آباد

گردشگری | توریسم , گردشگری سیاه ,

سفر به این کمپ کویری به نسبت آسانتر از کویرهای دیگر است. متین‌آباد در حاشیه کویر مرکزی ایران و 60 کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار گرفته‌است. این کمپ کویری ایران محسوب می شود و در سال 2014 به عنوان یکی از 18 سایت برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های اکوتوریست شناخته شد. این کمپ تجربه تماشا و رصد ستارگان، شترسواری، دیدن مزارع ارگانیک، تماشای پرورش اسب ها و شترمرغ‌ها را برای مخاطبان خود امکان پذیر می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید