اردوغان: کوبانی باید هرچه زودتر پاکسازی شود

کدخبر: ۳۰۹۹۰۹
اقتصادنیوز؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بر ضرورت پاکسازی «عین العرب» (کوبانی) از تروریست‌ها در نزدیک‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.
اردوغان: کوبانی باید هرچه زودتر پاکسازی شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه ۳۰ اکتبر) در مقابل فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه، سخنرانی کرد.

وی گفت: کسانی که گمان می‌کنند می‌توانند ترکیه را به سوریه، عراق و لیبی تبدیل کنند، با حمله ما به مخفی‌گاه‌هایشان و کوه‌هایی که در آن پناه گرفته‌اند، پاسخ خود را دریافت خواهند کرد.

اردوغان افزود: همانگونه که برخی کشورها، تروریست‌هایی را که خطری برای امنیت خود می‌پندارند، تحت تعقیب و پیگرد قرار می‌دهند، ترکیه نیز از همین حق برخوردار است. کسانی که اجازه نمی‌دهند اقدامی به نفع ترکیه انجام شود یا حتی حرفی به نفع آن به زبان آید، در کشورهایشان با برافراشتن پرچم‌های پ‌‌ک‌ک که آن را سازمانی تروریستی می‌دانند، تساهل می‌کنند.

اردوغان سپس بر ضرورت پاکسازی «عین العرب» (کوبانی) از تروریست‌ها در نزدیک‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.

وی گفت: ما 558 منطقه مسکونی در مساحت ۴ هزار و ۲۱۹ کیلومتر  در منطقه عملیات «نبع السلام» (چشمه صلح) در شمال سوریه پاکسازی کردیم و بیش از ۹۰۰ تروریست را از بین بردیم.

رئیس جمهور ترکیه خطاب به کشورهای حامی تروریسم گفت: شما اشتباه می کنید و بدانید مار تروریسمی که امروز آن را تغذیه می‌کنید؛ در نهایت شما را نیش خواهد زد.

وی در ادامه با اشاره به آمادگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید علیه کردها در سوریه، گفت: اگر لازم شود مساحت منطقه امن در سوریه را گسترش خواهیم داد. ما این حق را به خود می‌دهیم که در صورت عدم  خروج تروریست‌ها از عمق ۳۰ کیلومتری یا تداوم حملات تروریستی از اینجا و آنجا، خود عملیات نظامی انجام دهیم.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره کشورهای غربی گفت: آنها در کنار قربانیان و مظلومان نیستند و نمی‌خواهند اقدامی در این زمینه انجام دهند و جز کشتار و فروش اسلحه چیزی نمی‌دانند. زمانی که از نفت صحبت می‌شود، بدون هیچ تردیدی وارد می‌شوند؛ زیرا هر قطره نفت برای آنها به اندازه خون هزاران نفر ارزش دارد.

وی افزود: آمریکا نیروهای «ارتش ملی سوریه» را تروریست می‌خواند. در حالی که آنها صاحبان آن اراضی هستند که از آن دفاع می‌کنند. شما چگونه آنها را تروریست خطاب می‌کنید؟

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین درباره سفرش به آمریکا نیز گفت: هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته است.

ارتش ترکیه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) عملیات نظامی خود را در شمال سوریه و با هدف تسلط بر مناطق تحت نفوذ شبه‌نظامیان کرد سوریه آغاز کرده‌اند. این عملیات پس از آن شروع شد که آمریکا نظامیان خود را از این منطقه خارج کرد. هفته بعد در روز  ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آنکارا و واشنگتن توافق کردند که ترکیه به مدت 120 ساعت عملیات خود را متوقف کند تا شبه‌نظامیان «ی پ گ» از منطقه امن خارج شوند. پس از آن نیز روز سه‌شنبه، «رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه جلسه تاریخی را در سوچی برگزار کردند. سپس آنکارا و مسکو به توافقی دست یافتند که طبق آن شبه‌نظامیان «ی پ گ» در طول 150 ساعت، ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه و سوریه عقب‌نشینی می‌کنند و نیروهای امنیتی ترکیه و روسیه گشت‌زنی‌های مشترکی را در این منطقه انجام می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید