واکنش مایک پمپئو به استعفای سعد حریری و تقاضای وی از رهبران لبنان

کدخبر: ۳۰۹۹۱۰
اقتصادنیوز؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به استعفای «سعد الحریری» از نخست‌وزیری، از رهبران لبنانی خواست «فورا» تشکیل دولت جدید را تسهیل کنند.
واکنش مایک پمپئو به استعفای سعد حریری و تقاضای وی از رهبران لبنان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ استعفای سعد الحریری در سیزدهمین روز تظاهرات در لبنان واکنش وزیر خارجه آمریکا را در پی داشته و او با لحنی مداخله‌جویانه خواستار تشکیل دولت جدید در لبنان شده است.

«مایکل پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر لبنان اعلام کرد: «با توجه به استعفای نخست‌وزیر سعد الحریری، ایالات متحده از رهبران سیاسی لبنان می‌خواهد فورا تشکیل دولتی جدید را تسهیل کنند؛ دولتی که بتواند یک لبنانِ با ثبات، موفق و امن را بسازد و در قبال نیازهای همه شهروندانش پاسخگو باشد».

این مقام ارشد آمریکایی افزود: «تظاهرات مسالمت‌آمیز و ابراز وحدت ملی در ۱۳ روز اخیر، یک پیغام واضح ارسال کرده است. مردم لبنان خواهان یک دولت کارآمد و موثر، اصلاحات اقتصادی و پایان یافتن فساد هستند. هرگونه اقدامات خشونت‌آمیز و تحریک‌آمیز باید متوقف شود و ما از ارتش لبنان و سازمان‌های امنیتی این کشور می‌خواهیم به حفاظت از حقوق و امنیت معترضان ادامه دهند».

بیانیه مایک پامپئو ساعاتی بعد از سخنرانی روز سه شنبه (دیروز) «سعد الحریری» و اعلام استعفای او از نخست‌وزیری لبنان صادر شد.

الحریری که برای بار دوم از زمان آغاز اعتراض‌ها، برای معترضان سخنرانی کرد، در سخنان کوتاهش گفت، به «بن بست» رسیده و استعفای خود را به «میشل عون» رئیس‌جمهور تقدیم می‌کند.

اعتراضات در لبنان در بیست و پنجم مهرماه و پس از آن آغاز شد که دولت بر تنباکو و تماس‌های صوتی برنامه «واتساپ» مالیات وضع کرد.

این دومین استعفای سعد الحریری طی دو سال اخیر است. وی در آبان ماه ۱۳۹۶ نیز  یک هفته پس از سفری غیرمنتظره که به عربستان داشت، در شبکه «العربیه» ظاهر شد و با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید