توضیح درباره علت قرائت نشدن پیام محمد خاتمی در کنگره حزب جمهوریت

کدخبر: ۳۱۰۲۲۷
اقتصادنیوز: عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت درباره عدم قرائت پیام رئیس دولت اصلاحات در کنگره این حزب، برخلاف روال کنگره دیگر احزاب اصلاح‌طلب توضیح داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حجت الاسلام رسول منتجب نیا عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت شامگاه امروز (جمعه) طی نشست خبری به تشریح روند نخستین کنگره حزب متبوعش پرداخت.

وی افزود: حزب جمهوریت از نیمه سال ۹۷ با تشکیل هیأت موسس آغاز شد و ظرف این مدت دوستان برای تصویب اساسنامه و مرامنامه جلسات فشرده و فعالی داشتند و بعد هم تشکیل هسته‌های استانی در سراسر کشور؛ در ۸ مرداد ۹۸ مجوز از سوی وزارت کشور صادر شد.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: به دنبال این مجوز فعالیت را گسترده و شتاب بیشتری دادیم و قرار بر این شد ظرف ۶ ماه کنگره عادی و فوق العاده را با حضور حداقل ۳۰۰ نفر از اعضای حزب برگزار کنیم تا بتوانیم به انتخابات آتی در اسفندماه سال جاری برسیم.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت اضافه کرد: به ماه محرم و صفر و ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) وارد شدیم احتیاط کردیم که کنگره در ایام محرم نباشد؛  هییت موسس تصویب کرد که بعد از پایان صفر، ما این شادی را در ولادت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) با برگزاری کنگره صورت دهیم، بنابراین از اعضای حزب در سراسر کشور دعوت صورت گرفت و از اعضای استانی خواسته شد که لیست اعضا را به ستاد اجرایی کنگره اعلام کنند. 

وی تصریح کرد: بر اساس آن، مقدمات فراهم شد و سالن اجلاس و نشست های «رایزن» را انتخاب کردیم. خوشبختانه جمعیت فوق العاده ای حضور پیدا کردند که سالن رایزن حدود ۶۰۰ نفر ظرفیت دارد اما بیش از ۸۰۰ نفر در کنگره حضور یافتند که بیش ۲۰۰ نفر هم خارج از سالن بودند. این جمعیت از ۳۰ استان با قومیت های مختلف حضور داشتند چرا که دعوی ما این است که از همه قومیت ها در حزب استفاده کنیم.

منتجب‌نیا یادآور شد: از مذاهب با اینکه اکثریت اعضای حزب شیعه هستند اما از اهل تسنن نیز حضور داشتند و چند نفر از اعضای شورای مرکزی ما نیز اهل تسنن هستند. بنابراین جمعیت متنوعی در کنگره حاضر شدند؛ علاوه بر این، مهمان‌هایی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی نیز در کنگره حضور داشتند.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ادامه داد: بعد از نوبت نخست کنگره و پس از تنفسی کوتاه، جلسه به صورت دیگر و رسمی‌تر با مدیریت هیئت رییسه آغاز شد و ما از آقای دکتر رهامی دعوت کردیم که هییت رییسه را تشکیل دهند و زمینه رای گیری فراهم شد.

وی افزود: تعداد کاندیدا برای شورای مرکزی ۶۹ نفر بودند که ۴۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۵ نفر به عنوان عضو علل البدل و ۳ نفر به عنوان بازرس و ۲ نفر نیز به عنوان علل البدل بازرس انتخاب شدند.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: فرآیند رای گیری دیروز بر این اساس بود که نخست احراز هویت حزب توسط کمیته تشکیلات صورت می‌گرفت و مرحله بعد صدور اعتبار نامه برای اعضای رای دهنده بود، سپس تعرفه‌ها توزیع می‌شد و آرا در صندوق انداخته می‌شد که نماینده وزارت کشور حضور داشت و مرحله آخر هم شمارش آرا بود که تا اذان صبح امروز به درازا کشید.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت با بیان اینکه این انتخابات جزو سالم‌ترین انتخابات بود، گفت: سعی شد همه از حق خود استفاده کنند؛ علی رغم اینکه ۷۰۰ تعرفه رای در نظر گرفته بودیم اما به دلیل پایان وقت قانونی رای دهندگی۵۵۰ رای در صندوق‌ها ریخته شده بود، چرا که نماینده وزارت کشور اخطار داد که زمان رای دادن به پایان رسیده است، بنابراین ۱۴۹ تعرفه اضافه آمده که آنها را تحویل وزارت کشور دادند و سفید ماند. 

وی ادامه داد: یک ویژگی که منتخبین شورای مرکزی حزب جمهوریت دارند این است که تعداد بانوان رای آورنده به عنوان اعضای اصلی و علل البدل مجموعا ۹ نفر است و ۲۵ نفر از ۴۵ نفر را جوانان تشکیل می‌دهند چرا که ما حزب را برای پرورش جوانان تاسیس کردیم؛ در میان انتخاب شدگان از اقوام و قبایل نیز حضور چشمگیری دارند.

منتجب‌نیا معتقد است که نخستین کنگره حزب جمهوریت به دلیل مشارکت بالای اعضا هم شکوه و عظمت داشته و هم از کم حاشیه‌ترین کنگره‌ها بوده و تبلیغات در آن آزاد بود.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت گفت: یکی از برکات این کنگره این بود که بعد از پایان آن، طبق صحبتی که قبلا با حجت الاسلام سیدحسن خمینی (تولیت آستان حرم مطهر امام راحل) داشتیم، جمعیت رای دهنده به حسینه شماره یک جماران بروند و خوشبختانه این کار انجام شد و بعد از قرائت قرآن ایشان سخنرانی مفید و ارزشمندی درباره با حزب و تشکل‌ها صورت داد و بعد از آن اعضا با ایشان به گفت‌وگو نشستند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا رییس دولت اصلاحات برخلاف روال کنگره دیگر احزاب اصلاح‌طلب پیامی به کنگره حزب جمهوریت نداد یا پیام وی قرائت نشد؟ گفت: این مسئله، امر ضروری‌ای نیست اما رویه شده و ما از ایشان درخواست کرده بودیم که ایشان اگر پیامی بدهند خوشحال می‌شویم اما آقای خاتمی گفتند که از زمان برگزاری کنگره مطلع نشده‌اند و نامه ما به‌دست ایشان نرسیده است. باید بررسی کنیم که چرا نامه ما به آقای خاتمی نرسیده است؟ و علی‌رغم تماسی که با برخی از نزدیکان ایشان داشتیم چرا اطلاع پیدا نکرده‌اند؟

منتجب‌نیا ادامه داد: البته معتقدم که مسئله خاصی نبوده و شاید تصادفی بوده است. آقای خاتمی نیز آن روز در تهران حضور نداشت. کنگره ما در زمانی قرار گرفت که در ایام تعطیلات بود و خیلی ها به ما می‌گفتند چرا در آن زمان گذاشتید؟

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس بر این اساس که با توجه به قرارگرفتن آقای محسن رهامی در جایگاه هیئت رییسه کنگره حزب جمهوریت آیا ایشان نیز به عضویت حزب در آمده است، گفت: ما دنبال این بودیم که آقای رهامی برای شورای مرکزی حزب نامزد شوند، اما با توجه به اینکه ایشان در مجمع مدرسین دانشگاه‌ها نیز عضویت شورای مرکزی دارند، بنابراین منع قانونی در این باره وجود دارد و ایشان فقط عضو عادی حزب جمهوریت هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید