ابراهیم اصغرزاده:

تسخیر سفارت آمریکا در حال تبدیل به میوه‌ای گندیده بود که کسی جرأت کندنش را نداشت

کدخبر: ۳۱۰۲۸۱
اقتصادنیوز؛ ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب و از دانشجویان مشارکت‌کننده در تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 1358 در مصاحبه با آسوشیتدپرس چند ماه پس از تسخیر، به‌نظر رسید این اقدام درحال تبدیل به میوه گندیده‌ای است که از درختی آویزان است اما کسی جرأت کندن آن و حل این مسئله را ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت، از این‌که در تسخیر سفارت آمریکا در تهران شرکت کرده پشیمان است.

اصغرزاده در آستانه ۴۰ سالگی تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسوشیتد پرس» گفت، پیامدهای این بحران همچنان بازتاب دارد و از نباید کسی پا جای پای او بگذارد.

اصغرزاده: حمایت گسترده افکار عمومی پشت تسخیر لانه جاسوسی بود

او که در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از رهبران تسخیر لانه جاسوسی بود، اکنون می‌گوید: «همانند مسیح بار تمام گناهان را بر دوش می‌کشم».

اصغرزاده گفت: «جامعه برای چنین اتفاقی آماده بود. همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. ما زنجیرهای درب ورودی سفارت را بریدیم. تعدادی از ما از دیوارها بالا رفتند و ساختمان سفارت را بسیار سریع اشغال کردیم».

او گفت که برنامه در ابتدا فقط شامل تحصن در مقابل سفارت بود اما اوضاع از کنترل خارج شد و با این‌که گمان می‌کرد با خروج «محمدرضا پهلوی» شاه مخلوع ایران از آمریکا یا مرگ او در مصر بحران روابط با آمریکا فروکش می‌کند، چنین اتفاقی رخ نداد.

اصغرزاده شرح داد: «چند ماه پس از تسخیر، به‌نظر رسید این اقدام درحال تبدیل به میوه گندیده‌ای است که از درختی آویزان است اما کسی جرأت کندن آن و حل این مسئله را ندارد. در جامعه حمایت گسترده افکار عمومی پشت این حرکت بود. جامعه این‌طور احساس می‌کرد که به آمریکا، یک ابرقدرت، تودهنی زده است و مردم باور داشتند تسخیر [لانه جاسوسی] به آمریکا ثابت کرد که انقلاب دموکراتیک آن‌ها به ثبات رسیده است».

او همچنین گفت: «ما دانشجویان، مسئولیت ۴۸ ساعت اول تسخیر را بر عهده داریم. از آن پس، با حمایت رهبر کبیر آیت‌الله روح‌الله خمینی و نظام  [از این اقدام]، [مسئولیت آن] از دست ما خارج شد. برنامه ما دانشجویی، غیرحرفه‌ای و موقتی بود».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ارتباط دانشجویان پیرو خط امام (ره) با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در آن زمان نهادی تازه‌تاسیس بود، اظهار داشت: «به‌طور محدودی، به یکی از واحدهای سپاه اطلاع دادیم و آن‌ها محافظت از سفارت از خارج ساختمان را قبول کردند. این ادعا که سپاه [در تسخیر سفارت] نقش داشته است فاقد اعتبار است. من روایت‌گر اصلی این حادثه هستم و هنوز زنده‌ام».

اصغرزاده که یکی این روزها از حامیان بهبود روابط با آمریکا است درخصوص آینده روابط دو کشور گفت: «دشوار است بتوان گفت چه زمانی روابط بین تهران و واشنگتن بازسازی می‌شود. من هیچ چشم‌اندازی [در این زمینه] نمی‌بینم».

یکی از دلایل اصلی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران پناه دادن این کشور به شاه مخلوع بود. دانشجویان خط امام (ره) پس از تسخیر لانه جاسوسی خواستار تحویل شاه جهت محاکمه در ایران شدند اما دولت «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا این درخواست را رد کرد.

بازداشت کارکنان سفارت آمریکا در تهران ۴۴۴ روز طول کشید و واشنگتن در تلاشی ناموفق، مبادرت به عملیاتی نظامی برای آزاد کردن آن‌ها کرد اما نیروهای آمریکایی پس از فرود در حوالی شهر «طبس» با طوفان شن مواجه شده و مجبور به فرار شدند.


ابراهیم اصغرزاده (سمت چپ) نماینده دانشجویان در کنفرانس خبری داخل لانه جاسوسی 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید