در بازگشایی یک پرونده مختومه ترامپ افشا شد؛ درخواست عجیب ترامپ از روسیه!

کدخبر: ۳۱۰۳۶۷
اقتصادنیوز: وزارت دادگستری آمریکا برای اولین بار صدها صفحه از یادداشت‌های تیم «رابرت مولر» بازپرس ویژه را که در مورد ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده تحقیق می‌کرد، منتشر کرد؛ اسنادی که می‌تواند ابعاد این پرونده را روشن‌تر کند.
در بازگشایی یک پرونده مختومه ترامپ افشا  شد؛ درخواست عجیب ترامپ از روسیه!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا وزارت دادگستری آمریکا روز شنبه به وقت محلی پانصد صفحه از این اسناد را که شامل خلاصه مصاحبه‌ها، ایمیل‌ها و سایر اسناد مولر است در اختیار شبکه سی. ان. ان و تارنمای بازفید قرار داد.

این اسناد پس از آن منتشر شد که سی. ان. ان و بازفید طبق «قانون آزادی اطلاعات» به دادگاه شکایت کرده و خواستار انتشار آنها شدند.
خلاصه مصاحبه‌های ماموران پلیس فدرال آمریکا «اف. بی. آی» با «ریک گیتس» معاون ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و «پال مانافورت» رئیس ستاد وی و همچنین خلاصه مصاحبه‌هایی با «مایکل کوهن» وکیل شخصی و «استیو بنن» مشاور سابق ریاست جمهوری آمریکا جزو اسنادی است که انتشار یافته است.

عصبانیت ترامپ از ویکی‌لیکس
بنا بر این اسناد، ترامپ و مسئولان ستاد انتخاباتی‌اش بارها در محافل خصوصی خود درباره راه‌های دست یافتن به ایمیل‌های هک شده دموکرات‌ها که سال ۲۰۱۶ در اختیار وبسایت افشاگر «ویکی‌لیکس» قرار گرفته بود، صحبت و بحث کرده بودند.
ترامپ از اینکه ویکی‌لیکس ایمیل‌های حزب دموکرات را به سرعت منتشر نمی‌کرد، ناراضی بود. ترامپ سال ۲۰۱۶ در یک سخنرانی انتخاباتی به طور علنی از روس‌ها خواست که این اسناد را پیدا کنند.
این در حالی است که آمریکایی‌ها از جمله «ریچارد بِر» رئیس کمیته اطلاعات سنا، «جولیان آسانژ» موسس ویکی‌لیکس و وبسایتش را «بازوی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه» معرفی کرده‌اند.
سی. ان. ان نوشت: جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده بود که روس‌ها این اسناد را دزدیده بودند و ستاد انتخاباتی ترامپ تلاش کرده بود تا با دسترسی به آنها اطلاعات مخربی درباره رقیب دموکرات وی یعنی هیلاری کلینتون دست پیدا کند.

قول فلین
بازرسان تیم مولر در یادداشت‌های خود نوشته‌اند: ریک گیتس گفته که یک بار ترامپ در هواپیمای خود اعلام کرده بود که «ایمیل‌ها را پیدا کنید» و مایکل فلین گفته بود که می‌تواند منابع اطلاعاتی خود را برای دسترسی به این ایمیل‌ها به کار بگیرد.
فلین در دوره مبارزات انتخاباتی مشاور ترامپ در حوزه سیاست خارجی بود و پس از آن در کاخ سفید مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا شد. بازرسان همچنین به نقل از گیتس نوشته‌اند که فلین ارتباطاتی با روس‌ها داشت که «او را در بهترین موقعیت قرار می‌داد تا ایمیل‌ها را از آنها بخواهد.»
در اسناد با اشاره به گروهی از نزدیکان و مشاوران ترامپ آمده است: گیتس گفت دونالد ترامپ جونیور (پسر ترامپ) در جمع خانوادگی پرسیده بود که ایمیل‌ها کجاست. مایکل فلین، جرد کوشنر، پال مانافورت، کوری لواندوفسکی، جف سشنز و سم کلاویس هم ابراز تمایل کرده بودند که آن ایمیل‌ها را به دست آورند.

اوکراینی‌ها و ایمیل‌های هیلاری کلینتون
به گفته گیتس، این افراد تمرکز خود را روی ایمیل‌ها هیلاری کلینتون و کمک‌های مالی به «بنیاد کلینتون» گذاشته بودند. مولر در گزارش نهایی خود به این موارد اشاره کرده بود اما نسخه که انتشار عمومی یافت بخش‌های زیادی از آن سانسور شده بود.
بنن هم به تیم مولر گفته بود که ترامپ علاقه داشت به ۳۳ هزار ایمیلی که از روی سرور و ایمیل شخصی‌اش پاک کرده بود، دست پیدا کند. بنن و گیتس به مولر گفته بودند که روس‌ها اسناد دموکرات‌ها را دزدیده‌اند اما به اعتقاد آنها اتباع کشورهای دیگر این کار را برای آنها انجام داده بودند.
در بخش دیگری از اسنادی که به تازگی منتشر شده، به نقل از گیتس آمده است که مانافورت در سال ۲۰۱۶ گفته بود «احتمالا» اوکراینی، نه روس‌ها، ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات را هک کرده‌اند.
متحدان ترامپ بعدها از این تئوری برای تضعیف بخش‌هایی از نتیجه‌گیری تحقیقات مولر استفاده کرده و ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به نفع ترامپ را زیر سوال بردند.
مولر در گزارش خود که تکمیل آن ۲۲ ماه به طول انجامید، اعلام کرد که دلایلی برای اثبات ادعای تبانی میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ها به دست نیاورده است.

جنگ‌های آتی
گروهی از مخالفان ترامپ امیدوار بودند که گزارش مولر به نحوی باشد که زمینه استیضاح ترامپ را فراهم کند اما اینگونه نشد. با این حال، پرونده دیگری باز شده که بر نحوه تعامل او با اوکراینی‌ها تمرکز دارد و بسترساز آغاز روند استیضاح وی شده است.
ترامپ اواسط تابستان سال جاری در گفت‌وگویی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین خواسته بود تا تحقیقاتی در مورد فعالیت اقتصادی و مالی «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» در اوکراین انجام دهد.
ترامپ در دوره انتخابات پیشین تلاش کرده بود تا اطلاعات مخربی علیه هیلاری کلینتون به دست آورد و این بار نیز در تماس با زلنسکی سعی کرد اطلاعاتی را در خصوص خانواده رقیب اصلی‌اش در این دوره از انتخابات کسب کند.
یک افشاگر ناشناس محتوای تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی را منتشر کرد. این مساله باعث شد تا دموکرات‌ها تحقیقاتی را در خصوص احتمال سوءاستفاده ترامپ از قدرتش و استیضاح وی انجام دهند.
با این حال ترامپ درخواستش را به طور علنی از اوکراین تکرار و زلنسکی را به کاخ سفید دعوت کرده است. او حتی از چینی‌ها هم خواسته است که در مورد فعالیت اقتصادی بایدن و پسرش در کشورشان تحقیق کنند.
زورآزمایی انتخاباتی ترامپ و دموکرات‌ها در ماه‌های آینده شدت خواهد گرفت و آنچه این رقابت را شدیدتر می‌کند تلاش برای استیضاح رئیس جمهوری و ضدحملات ترامپ است.
در این میان، رسانه‌هایی مانند سی. ان. ان نیز به کمک دموکرات‌ها خواهند آمد، به ویژه از این منظر که دادگاه دستور داده است تا طی ماه‌های آتی اسناد بیشتری از یادداشت‌های تیم مولر در اختیار این شبکه و بازفید قرار بگیرد. این یادداشت‌ها و روشن شدن ابعاد پرونده روسیه تامین سوخت ماشین جنگی رسانه‌ها علیه ترامپ را تضمین خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید