پیش‌بینی رشد اقتصادی مثبت برای سال ۹۸

کدخبر: ۳۱۰۶۵۲
اقتصادنیوز : وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: علی‌رغم پیش‌بینی‌های داخلی و خارجی مبنی بر رشد اقتصادی منفی ۴.۵ تا منفی ۹.۵ درصدی ایران در سالجاری، برآورد ما این است که رشد اقتصادی ایران در پایان سال مثبت خواهد بود.

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، فرهاد دژپسند در حاشیه نودومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ناکامی آمریکا در تحقق خواسته‌هایش از تحریم‌های شدید ایران در سالروز عملیاتی شدن تحریم‌ها در 13 آبان، گفت: امروز با در نظر گرفتن نرخ پایه‌های صادراتی 7 ماه نخست سال 97، شاهد هستیم که صادرات غیرنفتی ما با رشد ارزشی حدود 10 درصد همراه بوده و از لحاظ وزنی نیز 17 درصد رشد داشته است.

رشد 22 درصدی واردات کالاهای اساسی در 7 ماهه سال 98

وی با بیان این که ایجاد جدایی بین دولت و ملت ایران از دیگر اهداف تحریم‌های آمریکا بود به ناکامی آمریکایی‌ها تاکید کرد و با اشاره به آمار واردات کالاهای اساسی بیان کرد: ما در شرایط سخت تحریمی در هفت ماهه نخست امسال شاهد رشد 22 درصد واردات کالاهای اساسی بودیم، و کشورمان هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی ندارد.

تشکیل کارگروه ویژه برای تعیین نرخ بازگشت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی

دژپسند ادامه داد: همچنین به رقم تحریم‌های شدید اقتصادی که در همه کشورها مداخلات دولت را به شدت افزایش می‌دهد و این مداخلات باعث کاهش رتبه کسب و کار در آن کشورها می‌شود، در ایران رتبه کسب و کار براساس آمارهای جهانی تنها 2 رتبه تنزل داشت و این تنزل در شرایطی بود که امتیاز ما در کسب و کار هیچ تغییری پیدا نکرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به جلسه امروز و تصمیمات اتخاذ شده در آن اظهار داشت: در این جلسه 2 دستور کار مطرح بود که دستور کار نخست مربوط به موضوع تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی بود که با توجه به نزدیک بودن موعد بازپرداخت این تسهیلات برای کسانی که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند بحث‌هایی مطرح شد؛ لذا مقرر گردید کارگروه ویژه‌ای با مشارکت نمایندگان بخش خصوصی و حاکمیتی با مسئولیت صندوق توسعه ملی تشکیل شود و با در نظر گرفتن تجربیات کشورمان از سال 73 به بعد و نوسانات ارزی قبلی و همچنین تجربه‌های بین‌المللی پیشنهادات جامعی برای نحوه بازگشت این تسهیلات و نرخ سود آن ارائه شود.

وی اضافه کرد: همچنین موضوع دوم مطرح شده در این نشست بحث بازیافت بود که به شدت شهرهای ساحلی شمال و جنوبی کشور را در معرض خطر قرار داده، لذا با توجه به گستردگی موضوع مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نمایندگانی از شهرداری‌ها، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون؛ در کمیته‌ای آسیب‌شناسی جامعی نسبت به آئین‌نامه تنظیم شده انجام دهند و بحث تامین مالی این پروژه‌ها نیز به دقت بررسی شود.

گمرک مخالف اتصال سامانه‌های تجارت نیست / با موانع مخالفیم

دژپسند در پاسخ به سوالی درباره ممانعت گمرک از اتصال سامانه این سازمان به سامانه جامع تجارت، تاکید کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و گمرک سامانه‌های مرتبط با این موضوع را راه‌اندازی کرده و در هفته دولت نیز از 3 سامانه جدید رونمایی کرد و من از خبرنگاران دعوت می‌کنم تا برای بازدید و اطلاع‌رسانی نسبت به عملکرد یان سامانه‌ها اقدام کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اما اعتراض گمرک و وزارت اقتصاد نسبت به این موضوع است که در شرایطی که ما براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و سایر مسئولان ارشد کشور به دنبال حذف مجوزهای زائد و تسهیل تجارت هستیم، متاسفانه برخی‌ها برای بهره‌برداری و انتشار اطلاعات، ایستگاه‌های جدیدی را مطرح کرده‌اند که ما با این موضوع مخالف هستیم.

پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی مثبت برای پایان سال 98/در تولید برنج خودکفا می‌شویم

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، درباره نرخ رشد اقتصادی ایران و برآوردهای وزارت اقتصاد از نرخ رشد اقتصادی کشور در پایان امسال، خاطر نشان کرد: بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و حتی برخی نهادهای داخلی که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم، برآورد می‌کردند که نرخ رشد اقتصادی ایران در پایان امسال منفی 4.5 تا منفی 9.5 درصد خواهد بود و یکی از دلایلی که برای این برآورد خود عنوان می‌کردند، موضوع تحریم‌های نفتی بود.

دژپسند اضافه کرد: اما آمار 3 ماهه ابتدایی امسال و برآوردهای اولیه مرکز آمار از شش ماه نخست امسال ما را امیدوار کرده که نرخ رشد اقتصادی ایران در پایان سال مثبت خواهد بود و نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال نیز مثبت 0.4 درصد بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، تصریح کرد: لذا برآورد ما این است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور نرخ رشد اقتصادی امسال می‌تواند مثبت باشد.

وی گفت: ما در برآوردهای خود علاوه بر این موارد به شاخص‌هایی همچون مصرف برق در بنگاه‌های تولیدی و همچنین آمارهای حمل و نقلی توجه کرده‌ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، تاکید کرد: مثبت شدن  نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال نیز تنها به دلیل تر سالی نبوده و پیش‌بینی ما این است که ما می‌توانیم امسال در موضوع تولید برنج به خودکفایی برسیم و نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی نیز طی سه ماهه نخست امسال 6.5 درصد بوده است.

نظر وزیر اقتصاد درباره موضوع FATF و پالرمو

دژپسند درباره تاثیر پیوستن یا نپیوستن ایران به  FATF نیز گفت: در اجلاس اخیر FATF این شرط گذاشته شد که اگر ایران تا ماه فوریه لوایح FATF را تصویب نکند وارد لیست سیاه FATF خواهد شد.

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز، گفت: ما برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها برنامه جامعی داریم تا بتوانیم به صورت جامع و فراگیر و با مشارکت بخش خصوصی واگذاری این اموال را انجام دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این موارد شامل شرکت‌های تملیکی بانک‌ها، اموال مازاد و شرکت‌های فعال است و امیدواریم بتوانیم در هفته وحدت از این برنامه رونمایی کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید