با شاسی‌بلندهای تولید داخل آشنا شوید + قیمت و عکس

کدخبر: ۳۱۱۰۵۱
اقتصاد نیوز:شهروندان بسیاری از کشورهای دنیا در سال‌های اخیر از شاسی بلندها استقبال زیادی کرده‌اند؛ به نحوی که این خودروها در حال حاضر در دسته محصولات محبوب بازارها قرار گرفته‌اند.
با شاسی‌بلندهای تولید داخل آشنا شوید + قیمت و عکس

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از عصر خودرو،در ایران هم شاسی بلند بازها، کم نیستند اما دو سالی است که به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، این ماشین‌ها نه به دلیل کاهش محبوبیت، بلکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کمتر در بازار خرید و فروش می‌شوند. افزایش قیمت خودروهای خارجی باعث شده که خریداران این محصولات به سمت شاسی‌بلندهای تولید داخل که قیمت ارزان‌تری دارند تغییر مسیر دهند.

در ادامه این گزارش علاوه بر بررسی ویژگی شاسی بلندهای ساخت داخل، قیمت روز این محصولات نیز آورده شده است.

بسیاری از ایرانی‌­ها به خودروهای شاسی بلند به دلیل ارتفاع و عضلانی بودن و همچنین پرستیژی که دارند علاقه‌مند هستند. با افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو و در آن سو تحریم صنعت خودرو و خروج شرکت‌های خودروساز از ایران، واردات و تولید خودروهای سواری خارجی به خصوص خودروهای شاسی بلند خارجی به نزدیک صفر رسید.

اما این اتفاق باعث نشد که عطش تقاضا برای خودروهای سواری شاسی بلند در بین مردم ایران کاهش یابد. به همین دلیل شرکت‌های خودروساز داخلی در راستای تامین نیاز داخل، دست به تولید این نوع خودروها با نام و نشان ایرانی زدند. پژو ۲۰۰۸، هایما، چانگان، جک، ام وی ام، چری تیگو و هاوال از جمله شاسی بلندهایی هستند که از سوی خودروسازان ایرانی مونتاژ و تولید می‌شوند.

۲۰۰۸؛ شاسی بلند شهری

پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته میشود. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه‌ مختلف تولید می‌شود که به دو دسته‌ی بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. طبق گفته‌ی مسئولان ایران خودرو، این کراس‌اوور با پیشرانه‌ی ۱,۶ لیتری مشابه با نمونه‌ی به‌کاررفته در پژو ۵۰۸ در بازار عرضه شده است.

است.

نسخه‌ی پایه‌ی پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانه‌ تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه‌ دنده‌ی خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته‌ هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخه‌ی پایه‌ی ۲۰۰۸ یکی از گزینه‌های مطلوب در بازارهای جهان است.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوق‌العاده‌ای است و با باک پر می‌توانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.

هر چند پژو ۲۰۰۸ در کلاس بدنه‌ کراس‌اوورها قرار می‌گیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسی‌بلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانه‌ی پژو دارد. در کابین خودرو اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبی‌رنگ دور نشانگرهای وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی ساده‌ داشبورد و کنسول وسط باعث می‌شوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن ۲۰۰۸ بیش از پیش مشهود باشد. پژو ۲۰۰۸ در ۹ رنگ متفاوت عرضه می‌شود.

هایما S۷؛ یک رانندگی راحت

هایما اس ۷، یک خودرو اس‌یووی است که توسط هایما اتومبیل، زیر مجموعه گروه فاو تولید شده ‌است. هایما در بخش‌های فنی از تکنولوژی میتسوبیشی و مزدا بهره گرفته‌ است. هایما S۷ از پرفروش‌ترین محصولات شرکت هایما در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بود. این خودرو با مشارکت شرکت هایما در ایران خودرو خراسان به تولید و مونتاژ رسید. هایما ۷ Sخودرویی با ظاهر و تجهیزات مناسب است. این خودرو شاسی بلند دارای طراحی مدرن، اتاق جادار برای سرنشینان و تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل است. برای انتخاب یک شاسی بلند با قیمت مناسب این خودرو انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود، اما قاعدتا کاستی‌هایی هم دارد.

باید گفت هایما s۷ توربو از نظر ظاهری سعی داشته تا محصولی همه ‌پسند وارد بازار کند اما از سیستم فنی کمی غافل شده است و در واقع می‌توان گفت در این بخش کوتاهی کرده؛ زیرا با توجه به ابعاد و وزن خودرو قدرت بیشتری از این مدل انتظار می‌رود که متاسفانه اینطور نیست و شتابگیری هایما s۷ توربو بسیار ضعیف است. البته بسیاری از خریداران تنها ضعف خودرو را شتاب گیری ضعیف آن می‌دانند و از نظر رانندگی نرم و راحت و همچنین امکانات رفاهی آن را قابل قبول دانسته‌اند.

جک s۵؛ گزینه جذاب

جک اس ۵ یکی از کراس‌اوورها شرکت کرمان موتور است. نمای کلی این خودرو نشان‌دهنده‌ یک شاسی بلند کوچک شهری است که طراحی قسمت‌های مختلف آن هماهنگی خوبی دارد. با ورود به کابین خودرو، فرمان سه پره و خوش‌دست اس۵ توجه ما را جلب می‌کند. اما قصه‌ای که انگار در داخل کابین نیز تمامی ندارد، شباهت داشبورد اس۵ با هیوندای ix۳۵ است. این شباهت بیشتر از هر قسمت دیگر، در کیلومترشمار به چشم می‌خورد.

اما عاملی که باعث جذابیت کابین این خودرو می‌شود، امکاناتی است که روی آن نصب شده است؛ امکاناتی مانند تهویه مطبوع دوگانه، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی. به‌طور کلی می‌توان طراحی کابین این خودرو را با توجه به رده قیمتی آن که عموماً حس ارزان بودن به راننده و سرنشینان منتقل می‌کنند، خوب و موفق دانست.

JAC اس۵ رقبای زیادی در بازار دارد. ام وی ام X۳۳ اسپرت، چانگان CS۳۵، لیفان X۶۰، چری تیگو ۵، سانگ یانگتیوولی از مهم‌ترین رقبای این خودرو محسوب می‌شوند. اس۵ با استایل جوان‌پسند، پیشرانه‌ی قدرتمند و امکانات بیشتر نسبت به رقبا، انتخاب جذاب‌تری به نظر می‌رسد.

تیگو؛ خودرویی با رخ همه­‌پسند

در میان انبوه خودروهای چینی حاضر در کشور، علاقه‌ هم‌وطنان‌مان به کراس‌اوورها بیش از دیگران است. تیگو ۵ از برند نسبتا باسابقه‌ی چری، چند سالی است در این کلاس با استقبال خوبی مواجه شده و ما را به بررسی خود ترغیب کرده است. در طراحی جلوی این خودرو از خودروهای رنج روور الهام گرفته شده است که باعث شده ظاهر این خودرو عامه پسندانه‌­تر باشد. هاوال اچ۲، هایما اس۷ و جک اس۵ از رقبای اصلی این خودرو در بازار ایران محسوب می‌­شوند.

در نمای جانبی و خصوصا در نگاه اول، تیگو ۵ اصلا خودرویی چینی با طراحی پیش‌پاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در طراحی آن دیده می‌شود. شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسین چری دست به کپی‌برداری‌های هوشمندانه‌ای از کراس‌اوورهای مطرح ژاپنی زده‌اند؛ اما باید قبول کرد این حرکت را هنرمندانه و با ظرافت زیادی انجام داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید