عدم تمایل مراکز نظامی به تست معاینه فنی

کدخبر: ۳۱۱۹۰۶
اقتصادنیوز :معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که پادگان‌ها و نهادهای نظامی اجازه ورود مراکز سیار معاینه فنی برای کنترل آلایندگی سرویس ادارات آن‌ها را نمی‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محسن پورسید آقایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در مورد وضعیت آلودگی هوای پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به تاثیرات طرح ترافیک در کاهش تولید آلاینده‌ها گفت: دو عامل مهم میزان تولید آلاینده و همچنین شرایط و تغییرات جوی در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند به گونه‌ای که اگر شرایط جوی ثابت باقی بماند، آلایندگی جمع شده و می‌تواند شاخص‌های هوا را به شرایط آلوده نزدیک کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هوای تهران ۸ روز سکون کامل هوا را تجربه کرده اما هنوز شاخص‌های آلایندگی بر روی عدد ۱۳۱ باقی مانده است، گفت: معتقدیم که طرح‌های ترافیکی توانسته میزان تولید مواد آلاینده را کم کند.

وی با اشاره به وضعیت شهرهای پیرامونی تهران گفت: تهران شهر بزرگی است که حدود ۵ میلیون خودرو دارد اما وضعیتش با اینکه در شرایط سکون هوا قرار دارد از شهرهای مجاور بهتر است به گونه‌ای که شاخص آلایندگی در رباط کریم ۱۶۰، پیشوا ۱۶۴، ورامین ۱۷۴، ملارد ۱۵۲ بوده است در حالی که تهران با وجود طولانی بودن سکون هوا، شاخص‌ها بر روی عدد ۱۳۱ باقی مانده است.

وی با ارائه آماری گفت: در سال ۹۵ تهران دو بازه ۱۱ و ۶ روزه سکون هوا را تجربه کرد که در مجموع در این سال، ۵ روز شرایط به مرز هشدار و تعطیلی رسید و در سال ۹۶ شش روز شرایط ناسالم هوا اعلام شد که ۳ روز در مرحله هشدار برای همه قرار داشت اما امسال با اینکه ۸ روز سکون کامل هوا را شاهد هستیم و یکی از طولانی‌ترین دوره‌های سکون هوا را می‌گذرانیم، اما شاخص هنوز بر عدد ۱۳۱ باقی مانده است و اتفاقا معتقدیم که طرح‌های ترافیکی، تولید آلایندگی را کم کرده است و به همین دلیل است که تهران با وجود دارا بودن ۵ میلیون خودرو، وضعیت هوایش از شهرهای اطراف بهتر است.

وی در مورد کنترل خودروهای دیزلی در تهران گفت: خودروهای دیزلی همچون کامیون، اتوبوس‌های شهری، سرویس ادارات و... حدود ۳۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند و نقش زیادی در افزایش آلایندگی‌ها دارند اما همین میزان را می‌توان تنها با تعمیر موتورشان کاهش داد.

وی با بیان اینکه وزارت راه متولی معاینه فنی خودروهای دیزل است، گفت: البته ذات دیزل با هوای پاک در تضاد است به گونه‌ای که حتی اگر خودروی دیزلی نو باشد و دودی هم نداشته باشد، باز هم ذرات معلق تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران بر روی کنترل اتوبوس‌های شرکت واحد نظارت جدی دارد، گفت: اما سرویس ادارات که عمدتا دیزلی هستند، زیر نظر شهرداری نیستند و فقط از طریق دوربین‌ها می‌توان آن‌ها را کنترل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری با همکاری پلیس نسبت به کنترل آلایندگی سرویس ادارات اقدام نمی‌کند، گفت: بخشی از سرویس‌ها برای دستگاه‌های نظامی است و ما مراکز معاینه فنی سیاری طراحی کردیم که با استقرار در سازمان‌های مختلف نسبت به کنترل آلایندگی موتور خودروها اقدام کنند که حتی در صداوسیما نیز این مراکز سیار مستقر شده‌اند اما اجازه استقرار این مراکز در پادگان‌ها و مراکز نظامی داده نمی‌شود و اجازه ورود نمی‌دهند.

وی افزود: شهرداری تهران دو دستگاه معاینه فنی سیار را در کنار بزرگراه‌ها مستقر کرده تا نسبت به کنترل آلایندگی کامیون‌ها اقدام کنند.

پورسید آقایی در مورد وضعیت فیلتر دوده نیز با بیان اینکه "خوشبختانه توانستیم پس از ۶ ماه رایزنی ۵ فیلتر دوده خریداری کنیم تا آن‌ها را بر روی اتوبوس‌های دیزل شهرداری که عمدتا در ناوگان بی‌آرتی فعالیت می‌کنند، نصب کنیم"، گفت: ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل در شهرداری فعال هستند که بر اساس اسناد بالادستی باید فیلتر دوده بر روی آن‌ها نصب شود اما فیلتر دوده مشمول تحریم‌ها شده و با اینکه جزو واجبات است اما مجبوریم با ارتباط کانال‌های مختلف آن را خریداری کنیم. هرچند که دو قرارداد با دو شرکت دانش‌بنیان منعقد کردیم که نمونه داخلی آن ساخته شود.

وی با بیان اینکه سهم اتوبوس شهری در آلودگی هوا ۱۰ درصد است، گفت: اگر فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های بی‌آر تی نصب شود در مجموع ۴ درصد از آلایندگی اتوبوس‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: خوشبختانه امسال سازمان محیط زیست به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده است که دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های کاهش آلودگی منتشر شود که اگر این اتفاق مهم رخ دهد، اتفاق بزرگی در کاهش آلودگی هوا رخ می‌دهد.

وی در مورد سرانجام موتورهای برقی در تهران نیز با بیان اینکه دو سال قبل طرح جابجایی موتورهای دیزل با برقی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: آن زمان یک دستگاه موتورسیکلت برقی ۷ میلیون تومان بود و مقرر شده بود که ۲.۵ میلیون شهرداری تهران کمک کند و مابقی مبلغ را نیز مالک تقبل کند اما با توجه به تغییر قیمت‌ها، حالا قیمت موتور برقی به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده و عملا کمک ۲.۵ میلیونی شهرداری تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه آمارهای مختلفی در مورد تعداد موتورسیکلت وجود دارد اما معتقدیم تعداد افرادی که از موتورسیکلت به عنوان محل درآمد استفاده می‌کنند حدود ۲۰۰ هزار نفر است که نقش ۱۰ درصدی در آلودگی هوا دارند.

وی با بیان اینکه قوانین خوبی در مورد کنترل موتورسیکلت‌ها داریم اما اجرایی نمی‌شود، گفت: یکی از مقررات زیست محیطی این است که کارخانه‌های تولید کننده موتورسیکلت به ازای ورود هر موتور جدید انژکتوری، یک موتور قدیمی را باید از چرخه خارج کنند تا بر همین اساس بعد از گذشت ۵ سال کلا موتورها نوسازی شده و در عین حال موتور جدیدی نیز به شهر اضافه نمی‌شود اما تولید کنندگان با وزارت صنعت رایزنی کردند و به بهانه اشتغال، اجرای این قانون را یک سال عقب انداختند که دی ماه امسال این فرصت تمام می‌شود و امیدواریم دیگر اجرای این قانون به تعویق نیفتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید