نتانیاهو از خودداری اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد

کدخبر: ۳۱۱۹۴۲
اقتصاد نیوز: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از مواضع اخیر اتحادیه اروپا علیه رژیم صهیونیستی، از خودداری اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، صفحه رسمی بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر نوشت: نخست‌وزیر نتانیاهو به حکم‌رانی دادگاه اتحادیه اروپا علیه اسرائیل اشاده کرده و گفت، درحالی که اتحادیه اروپا انتخاب می‌کند که به [مسیر] تحریم‌ها علیه ایران نپیوندد، محدودیت‌های اقتصادی- دیپلماتیک بر اسرائیل اعمال می‌کند.

اظهارات نتانیاهو در پی این مطرح می‌شود که دیوان عالی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه [۲۱آبان] با صدور حکمی کشورهای عضو این اتحادیه را موظف کرد تا محصولات ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین را با علامت‌های ویژه‌ای مشخص کنند؛ این تصمیم با واکنش مثبت گروه‌های حقوقی مواجه شد اما احتمالا خشم رژیم صهیونیستی را برانگیزد.

در بیانیه دیوان عدالت اروپایی آمده است "محصولات غذایی تولید شده در اراضی اشغالی اسرائیل، باید شامل علامتی باشد که مبدا تولید آن‌ها را نشان داد. "

اتحادیه اروپا به طور مداوم علیه گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین اسرائیل سخن گفته است و می‌گوید امیدها برای دستیابی به راه حل دو کشوری با دست‌درازی به اراضی مورد درخواست فلسطینیان تضعیف می‌شود. اسرائیل می‌گوید که علامت زدن "ناعادلانه" و "تبعیض‌آمیز" است و می‌گوید مناطق دیگری که درگیر اختلاف اراضی هستند به طور مشابه هدف تحریم قرار نمی‌گیرند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد هر محصولی که در شهرک‌های اسرائیلی ساخته می‌شود به راحتی برای خریداران قابل شناسایی باشد و اصرار دارد که این محصولات نباید برچسب عمومی "ساخت اسرائیل" داشته باشند. دیوان عدالت اروپایی تصریح کرد، این شهرک‌ها "بیان قاطع سیاستی مبنی بر انتقال جمعیت اسرائیل به خارج از اراضی آن است که نقض قوانین و مقررات بشردوستانه بین‌المللی" است.

دیده‌بان حقوق بشر از این حکم استقبال کرد. لوته لیشت، مدیر این نهاد در امور اتحادیه اروپا گفت: «این اقدامی مهم از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست تا وظیفه خودشان را برای شرکت نکردن در این داستان که شهرک‌های غیرقانونی بخشی از اسرائیل هستند، عمل کنند. مصرف‌کنندگان اروپایی حق دارند اطمینان داشته باشند که کالاهایی که خریداری می‌کنند به نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه مرتبط نیست».

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید