اوباما خطاب به دموکرات‌ها؛ گردش به چپ کنید؛ بازنده انتخابات ۲۰۲۰ می‌شوید

کدخبر: ۳۱۲۲۸۹
اقتصادنیوز: باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان یک سخنرانی در واشنگتن هشداری بی‌سابقه به هم‌حزبی‌های خود داد.
اوباما خطاب به دموکرات‌ها؛ گردش به چپ کنید؛ بازنده انتخابات ۲۰۲۰ می‌شوید

به گزارش اقتصادنیوز او خطاب به نامزدهای دموکرات تاکید کرد که در سیاست‌هایشان بیش از حد چپ‌گرایی نکنند؛ چرا که با این کار موجب دلزدگی بسیاری از رای‌دهندگان خواهند شد. اوباما اگرچه مستقیما از کسی نام نبرد، اما مشخص بود که روی سخنش با الیزابت وارن و برنی سندرز، دو نامزد چپ‌گرای این حزب است. از نظر وی انتخاب فردی با گرایش چپ موجب دفع رای‌دهندگانی با گرایش جمهوری‌خواه میانه‌رو و مستقل می‌شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، عصر روز جمعه هشداری بی‌سابقه به جبهه دموکرات‌ها داد. او به نامزدها به شکلی محتاطانه هشدار داد که در سیاست‌هایشان بیش از حد به سمت چپ‌گرایی کشیده نشوند چرا که با این کار موجب دلزدگی بسیاری از رای‌دهندگانی که موافق چنین رویکردی نیستند خواهند شد. اوباما نگران صحنه نبرد در انتخابات مقدماتی در تشکیلات حزب دموکرات است. اوباما در جریان یک سخنرانی در مراسمی با حضور حامیان مالی حزب دموکرات به اصرار از دموکرات‌ها می‌خواست تلاش طولانی و رقابت‌جویانه دوران رقابت‌های انتخاباتی مقدماتی علیه هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۸ را به یاد آورید. او استدلال می‌کرد که ۱۶ ماه نبرد در نهایت او را به یک نامزد انتخاباتی و عمومی قوی تبدیل کرد. «لیزا لرر» در گزارش ۱۵ نوامبر نیویورک تایمز نوشت، اوباما در برابر چند گروه از این حامیان مالی گفت:«برای کسانی که در مورد رقابت‌های انتخاباتی قوی دچار اضطراب شده‌اند، باید به شما بگویم که من رقابت مقدماتی قدرتمندانه‌ای داشتم. مطمئن هستم در پایان این فرآیند نامزدی خواهیم داشت که مورد آزمون قرار گرفته است.» باراک اوباما که در واشنگتن سخنرانی می‌کرد اگرچه مستقیما از کسی نام نبرد اما مشخص بود روی سخنش با الیزابت وارن و برنی سندرز، دو سناتور دموکرات و از نامزدهای ریاست جمهوری در این حزب است. این دو نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در مواضعشان خواستار تغییرات ساختاری گسترده در آمریکا در راستای تغییر چشمگیر نقش دولت در زندگی مردم شده‌اند. اوباما همچنین از برخی ایده‌های لیبرالی که از سوی برخی نامزدها تبلیغ می‌شود اظهار نگرانی کرد و گفت بهداشت و درمان و مهاجرت، دو موضوعی هستند که نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات در قبال آنها مواضعی مغایر با احساسات اغلب مردم اتخاذ کرده‌اند. به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، اگرچه اوباما از نامزد خاصی نام نبرد اما شاخه میانه‌رو حزب دموکرات آمریکا چند ماه است هشدار می‌دهد، انتخاب فردی با گرایش چپ به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری این حزب موجب دفع و دلزده کردن رای‌دهندگانی با گرایش جمهوری‌خواه میانه‌رو و مستقل که می‌توانند به رای دادن به نامزد دموکرات‌ها در انتخابات متقاعد شوند، می‌شود. اوباما تصریح کرد: «حتی با وجود آنکه ما به دنبال توسعه و جسارت در دیدگاهمان هستیم اما در عین حال ما باید در واقعیت هم ریشه داشته باشیم و این حقیقت را قبول کنیم که خیلی از رای‌دهندگان از جمله رای‌دهندگان حامی دموکرات‌ها، مستقل‌هایی که می‌توانند برای حمایت از ما قانع شوند یا حتی جمهوری‌خواهان میانه‌رو موافق آن دیدگاه‌های چپ‌گرایی که در توییتر اشاعه می‌یابند نیستند.»

رئیس‌جمهور سابق این اظهارات را در زمانی حساس در رقابت‌های انتخاباتی بیان کرد. با این حال، اوباما تلاش کرده تا اظهارنظراتش تاثیری بر جهت‌گیری یا نفوذ بر انتخابات نداشته باشد. سخنان وی انتقادی ضمنی به سناتور «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» است که از رای‌دهندگان خواسته‌اند به دنبال «انقلاب سیاسی» و «تغییر بزرگ و ساختاری» باشند. همچنین پیشنهادهایی را مطرح کرده‌اند که در نگاه جناح لیبرال حزب دموکرات، چپ‌گرایانه تلقی می‌شود مثل غیر‌قانونی ساختن گذرگاه‌های غیرقانونی مرزی. اگرچه اوباما تلاش کرده از رقابت‌ها به دور باشد اما نامزدهای مقدماتی درگیر مجموعه‌ای از بحث‌ها در مورد میراث انتخاباتی او شده‌اند. بسیاری از بحث‌ها حول این می‌گردد که آیا باید راه اوباما در مورد سیاست‌های درمانی را ادامه داد یا به نظام بیمه تک‌پرداختی روی آورد و نیز انتقاداتی را روانه برنامه مهاجرتی او کرد. همزمان، جوزف آر. بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، حمایت جدی خود را از سخنان اوباما اعلام کرد.

اوباما در این سخنرانی گفت: «در بیرون از اینجا تعداد زیادی از رای‌دهندگانی هستند که می‌توان حمایت آنها را جلب کرد و همچنین تعداد زیادی از دموکرات‌ها هم هستند که صرفا دنبال اتفاقات منطقی هستند. آنها نمی‌خواهند چیزهای دیوانه‌وار ببینند. آنها می‌خواهند امور کمی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر شوند. و من فکر می‌کنم اینکه ما چه رویکردی نسبت به آنها داشته باشیم مهم است.» اوباما عمدتا از اظهارنظر علنی درباره رقابت درون حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد ریاست جمهوری پرهیز کرده است؛ رقابتی که هر چه بیشتر میان دو گروه رقیب یعنی شاخه پیشرو حزب دموکرات و میانه‌روهای قدیمی‌تر مثل جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق، تشدید می‌شود. اوباما در این صحبت‌هایش گفت، این ضرورت را احساس کرده که باید درباره این رقابت اظهار نظر کند چون برخی از نامزدهایی که به ویژه در شبکه‌های اجتماعی صدایشان از همه بلندتر است نماینده خط مشی مورد قبول اکثریت در حزب دموکرات نیستند.

اوباما با اذعان به اینکه باید از دستاوردهای او عبور کنند از نامزدهای حزبی‌اش خواست چندان از این دستاوردها فاصله نگیرند. او همزمان تصریح کرد که نامزدها باید پیام‌هایی را انتخاب کنند و روی آن مانور دهند که بتوانند در تمام گوشه و کنار کشور از آن دفاع کنند. اوباما گفت رای‌دهندگان تاکنون مواضع و سخنان جسورانه نشنیده‌اند. بی‌تردید اگر چنین مواضع و اظهاراتی بشنوند، فعال‌تر خواهند شد و با روحیه بیشتری در انتخابات مشارکت خواهند کرد. این حقیقت که اوباما در نشست سالانه «ائتلاف برای دموکراسی»- باشگاهی از لیبرال‌های ثروتمند که سالانه صدها هزار دلار به سازمان‌های سیاسی اهدا می‌کنند- سخنرانی می‌کرد هدفش این بود که سخنانش به گوش مخاطبان برسد. در هفته‌های اخیر، دموکرات‌های قدیمی، اهداکنندگان بزرگ و برخی استراتژیست‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که حزب دموکرات فاقد یک نامزد قوی برای شکست دونالد ترامپ است.

به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، حزب دموکرات اکنون سه نامزد دارد: دو نامزد چپ‌گرا به نام‌های «الیزابت وارن» و «برنی سندرز» و سومی هم «جو بایدن» معاون سابق اوباما. اکنون یک سوال در برخی محافل آمریکایی مطرح شده که آیا اساسا بایدن توانایی رقابت با وارن و سندرز را دارد یا خیر. با این حال، نامزد دیگری به نام «پیت بوتیجیج» هم هست که شهردار South Bend است. نگرانی آنها باعث ظهور دو نامزد باتجربه دیگر هم شده است: «دووال پاتریک»، فرماندار سابق ماساچوست و دوست نزدیک اوباما و «مایکل آر. بلومبرگ» که هر دو وارد رقابت‌ها شدند. رای‌دهندگان ایالت‌های اولیه لزوما با این نگرانی‌ها اشتراکی ندارند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر دموکرات‌ها جذب لیست چهار نفره‌ای از نامزدها شده‌اند و احساس می‌کنند این لیست همچنان بزرگ است.

کتی سالیوان، رئیس پیشین حزب دموکرات در نیوهمپشایر، گفت: «اگر با رای‌دهندگان صحبت کنید، خواهید دید که آنها نیازی به نامزد دیگری احساس نمی‌کنند. ما در نیوهمپشایر دور هم ننشسته‌ایم تا بگوییم نیاز داریم یک قهرمان بیاید و ما را نجات دهد.» رئیس‌جمهور سابق از زمان ترک کاخ سفید تقریبا دور از انظار مانده است. حضور اوباما در جمع اهداکنندگان بسیار مهم بود چرا که او همواره می‌کوشید خود را از رقابت‌ها دور نگه دارد اما این بار رسما وارد میدان شد تا نسبت به چپ‌گرایی در میان دموکرات‌ها هشدار دهد. او دیدارهایی خصوصی با تعدادی از نامزدهای دموکرات داشته اما هم اوباما و هم همسرش گفته‌اند که برنامه‌ای برای حمایت از فرد خاصی ندارند. با این حال، برخی ناظران بر این باورند که اوباما در پس ذهن خود همچنان به بایدن می‌اندیشد و در دیدار با اهداکنندگان به‌طور غیرمستقیم از او حمایت کرد. اوباما در دوره‌های مختلف خواستار ظهور ستاره‌های جدیدی مانند «بتو اورورک» از تگزاس و «بوتیجیج» بوده است. او همچنین بیانیه «گرمی» هم در مورد ورود بایدن به رقابت‌های انتخاباتی منتشر کرد اما تا کنون از حمایت رسمی از او سر باز زده است. اوباما طی سخنرانی یک ساعته‌اش در روز جمعه یک تاییدیه صریح داد اگرچه نام فردی را که بسیاری از دموکرات‌ها مایل به شنیدن نامش نبودند بر زبان نیاورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید