هشدار نتانیاهو نسبت به نقش‌آفرینی اعراب در تشکیل کابینه اسرائیل!

کدخبر: ۳۱۲۴۴۶
اقتصادنیوز:بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیلیکشنبه شب همزمان با انتشار اخبار مبنی بر پیشرفت در مذاکرات میان بنی گانتس رئیس حزب آبی– سفید و آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» برای تشکیل کابینه، هشدار داد که تشکیل کابینه با ائتلاف مشترک احزاب عربی، کاری خطرناک است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت خبرداد، دو حزب آبی–سفید و اسرائیل خانه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که پیشرفت بزرگی میان این دو حزب در خصوص مسائل اصلی به ویژه دو مسأله دین و دولت صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است که اعضای این دو حزب روز دوشنبه نیز به مذاکرات خود در خصوص تشکیل کابینه ائتلافی ادامه می دهند.

بر اساس این گزارش، با انتشار این اخبار نتانیاهو در کنفرانس حزب لیکود در تل آویو که خود ریاست آن را بر عهده دارد، گانتس را متهم کرد که تلاش می کند تا کابینه اقلیتی با ائتلاف احزاب عربی تشکیل دهد.

وی افزود: دولت اقلیت مورد حمایت ائتلاف مشترک احزاب عربی خطر بزرگی است. ما نه انتخابات دیگری می خواهیم و نه دولتی که به عرب ها تکیه کند.

نتانیاهو تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند تمامی اعضا و نمایندگان کنست از حزب لیکود را علیه رهبر حزب آبی و سفید بسیج کند و مانع از تشکیل دولت ائتلافی با حمایت از فهرست مشترک احزاب عرب ساکن سرزمین‌های اشغالی شود.

فهرست مشترک احزاب عرب که شامل ائتلاف چهار حزب قدرتمند "جبهه دموکراتیک برای صلح و مساوات (هدش) "، "تجمع دموکراتیک ملی (بلد) "، "فهرست اعراب متحد" و "جنبش عربی تغییر (تعال) " است، در انتخابات اخیر کنست توانست ۱۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به خود اختصاص دهد.

نتانیاهو از روز شنبه و تنها سه روز مانده تا پایان مهلت بنی گانتس برای تشکیل کابینه کارزاری تبلیغاتی علیه او به راه انداخته است.

این در حالی است که گانتس با ائتلاف حزب لیبرمن نیز نمی‌تواند تشکیل کابینه دهد، چرا که شمار کرسی‌های دو حزب تنها به ۴۱ کرسی خواهد رسید، درحالی که تشکیل کابینه نیازمند آن است که حزب پیروز ۶۱ کرسی یعنی نصف به اضافه یک را به دست آورد، به همین دلیل دست به دامان احزاب مشترک عرب شده است.

در بیست و دومین انتخابات کنست که ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار شد، ائتلاف "آبی و سفید" به رهبری گانتس، ۳۳ کرسی را کسب کرد و حزب یسرائیل بیتنو  هشت کرسی را به دست آورد.

گانتس دو روز دیگر فرصت دارد تا دولت ائتلافی با دیگر احزاب را تشکیل دهد، وی اول آبان ماه و پس از شکست دوباره نتانیاهو در تشکیل کابینه، از سوی "رووین ریولین" رئیس رژیم اسرائیل مأمور تشکیل کابینه شد.

در صورت ناکامی گانتس برای همراه کردن دیگر احزاب در تشکیل کابینه، باید  برای سومین بار در سال جاری میلادی، انتخابات زودهنگام برگزار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید