واکنش ترامپ به افشاگری «ساندلند»: او را نمی‌شناسم

کدخبر: ۳۱۲۸۷۰
اقتصادنیوز : «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به افشاگری «گوردون ساندلند»، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا واکنش نشان ددا و گفت که او را «خیلی خوب» نمی‌شناسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،ترامپ گفت: «من او را خیلی خوب نمی‌شناسم. با او زیاد صحبت نکرده‌ام. آدمی نیست که من او را خوب بشناسم، با این حال آدم خوبی به نظر می‌رسد.»

ساندلند در جلسه استماعی که روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان برگزار شد گفت که اقداماتش به دستور مستقیم رئیس‌جمهور انجام شده است. او همچنین گفت که بین انجام تحقیقات سیاسی توسط اوکراین علیه خانواده «جو بایدن» از رقیب‌های انتخاباتی ترامپ و دریافت کمک نظامی توسط این کشور ارتباط وجود دارد. 

رسانه‌های بین‌المللی نوشته‌اند سخنان این سفیر «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا را بیشتر درگیر مسائل استیضاح ترامپ خواهد کرد. ساندلند گفته پامپئو به او دستور داده سیاست‌های خود در قبال اوکراین را با وکیل ترامپ هماهنگ کند. 

در ژوئن ۲۰۱۸، وقتی «گوردون ساندلند»، در برابر کمیته روابط خارجی سنا از برنامه‌های خود به‌عنوان سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، از حمایت دوحزبی برخوردار بود.

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های او، تقویت تجارت بین اتحادیه اروپا و آمریکا بود، آن هم در شرایطی که با روی کار آمدن ترامپ در واشنگتن، زمینه‌های فراوانی برای اختلاف میان آمریکا و بروکسل خود را نمایانده بودند. با این حال، اسم ساندلند کمتر بر سر زبان‌ها بود تا آنکه موضوع «اوکراین‌گیت» پدیدار شد.

در تاریخ 26 سپتامبر سال جاری میلادی، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا متن از طبقه‌بندی خارج‌شده شکایت یک افشاگر را در خصوص تعاملات بین رئیس‌جمهور آمریکا و «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین منتشر کرد.

ماجرای مورد ادعا این بود که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی از همتای اوکراینی خود خواسته تحقیقاتی را در خصوص یک شرکت گازی که فرزند رقیب احتمالی اصلی او در انتخابات آتی در هیات مدیره آن حضور دارد، انجام دهد و ارسال کمک‌های نظامی آمریکا برای اوکراین را به این موضوع منوط کرده است.

در این اسناد نام گوردون ساندلند هم به چشم می‌خورد و گفته شده بود که او به‌همراه «کورت ولکر»، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اوکراین در ارائه مشاوره به زلنسکی در خصوص نحوه انجام خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا مشاوره داده است. ساندلند اما در شهادت 17 اکتبر خود منکر هرگونه بده‌بستان بین روسای جمهور آمریکا و اوکراین شد.

کمتر از یک‌ماه بعد، ساندلند شهادت خود در پیشگاه کمیته تحقیق مجلس نمایندگان را با ارسال نامه‌ای به مجلس نمایندگان تغییر داد. او این بار گفت یادش افتاده که در ورشو و در جریان گفت‌وگو با «آندری یرماک»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به او گفته تا وقتی که کی‌یف بیانیه ضدفساد مربوط به «هانتر بایدن»، فرزند «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا را ارائه نکند، ازسرگیری کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین احتمالا صورت نخواهد گرفت.

آن‌طور که ساندلند می‌گوید، «رودی جولیانی»، وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا فشارهای زیادی به اوکراین وارد آورده تا تحقیقات ضدفساد علیه خاندان بایدن را آغاز کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید