چرا افزایش قیمت بنزین، بورس را صعودی می‌کند؟

کدخبر: ۳۱۲۸۷۵
اقتصادنیوز :یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: تجربه سال‌های گذشته نشان از این دارد که نرخ بنزین به صورت جدی بازار بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از این مسیر شاخص بورس را وارد «مسیر صعودی» می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،سید حمیدرضا علوی، کارشناس بازار سرمایه   درباره این‌که آیا شاهد یک شوک مثبت بعد از تعدیل نرخ بنزین در بازار سرمایه خواهیم بود؟ نوشت: «دلایل و قرائن زیادی  بر این امر دلالت دارند که واکنش بازار سرمایه به تغییر قیمت بنزین «مثبت» خواهد بود. تاثیرگذاری قیمت سوخت بر بازار بورس بر پایه چند مکانیسم روشن و ملموس انجام می‌پذیرد:

۱- اولین نتایج مثبت افزایش نرخ بنزین به صورت کاهش مصرف داخلی، افزایش صادرات این فرآورده و به تبع آن افزایش درآمد دولت و شرکت های تولیدکننده بنزین نمایان می‌شود. طبیعی است که با این فرض اتفاق بیشترین تاثیر مثبت آن در گروه سهم‌های متکی بر انرژی دیده شود.

۲- در بازار سرمایه ایران پیوندی عمیق میان دو عنصر شاخص بورس و نرخ ارز وجود دارد. تجربه سال‌های گذشته نشان از این دارد که نرخ بنزین به صورت جدی بازار بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این مسیر شاخص بورس را وارد «مسیر صعودی» می‌کند. انتظار می‌رود صنایع صادرات‌محور بیش از همه از این اتفاق منتفع شوند.

۳- فاکتور دیگر در سیاست‌گذاری جدید دولت که انتظار می‌رود بر موقعیت شرکت‌ها و گروه‌های تولیدی در بازار بورس تاثیر بگذارد، توزیع مستقیم یارانه چند هزار میلیاردی بنزین میان شهروندان است. تزریق این رقم در سبد خرید جامعه بی‌شک باعث رونق بازار کالا به‌ویژه در برهه کنونی خواهد شد.

بر این عامل، بحث مهم تحریم و سیاست کاهش واردات دولت را اضافه کنید که از مدتی قبل باعث شتاب گرفتن روند تولید و بازدهی گروهی از صنایع و شرکت‌های داخلی شده است.

بر این اساس، انتظار می‌رود در این مرحله گروه کالایی و کامودیتی ها نیز همانند صنایع تولیدکننده انرژی بیشترین سود را از خوان افزایش قیمت بنزین ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید