بازگشت خریداران به بازار سهام

کدخبر: ۳۱۳۵۴۹
اقتصادنیوز :بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته این بار با پیشتازی بازار سرمایه حرکت مثبت خود را آغاز کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته این بار با پیشتازی بازار سرمایه حرکت مثبت خود را آغاز کردند.

این در حالی بود که مهم‌ترین اخبار امروز به گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیش‌نویس لایحه بودجه، صحبت‌های نوبخت در رابطه با باقی ماندن ارز 4200 تومانی در بودجه 99، مرجع شدن بورس کالا در قیمت‌گذاری زعفران، ثبت نام 305 هزار نفر در طرح معیشتی دولت، بازداشت پسر وزیر سابق راه و افزایش قیمت نفت اختصاص داشت.

جهش تقاضای سهام

در بازار سرمایه پس از چند روز آرامش، امروز شاهد حضور پررنگ خریداران در اغلب گروه‌های بورسی و رشد قیمت‌ها بودیم. در معاملات امروز پس از مدت‌ها ارزش معاملات بورس از هزار و 500 میلیارد تومان فراتر رفت و در فرابورس نیز شاهد معاملات هزار و 300 میلیارد تومانی بودیم که برآیند این دو اتفاق، افزایش امیدواری سهامداران به بازگشت رونق به کلیت بازار بود. شاخص کل 2 هزار و 700 واحد رشد کرد و به 308 هزار واحد رسید و بیشترین تأثیر بر شاخص از سوی نمادهای رانفور، خودرو، حکشتی و همراه اعمال شد. بیشترین حجم معاملات نیز به ونوین اختصاص یافت و فاراک بیشترین حجم تقاضا را به خود جذب کرد.

محوریت رشد امروز بازار با گروه بانکی بود و ارزش معاملات در این گروه 206 میلیارد تومان رسید. ونوین پس از ثبت معاملات 489 میلیون سهمی به صف خرید رسید و دومین روز پر حجم خود را سپری کرد. در معاملات روز گذشته ونوین، سرمایه گذاری ساختمان ایران، استراتوس و شرکت پشتیبان ایجاد ساختمان در نقش فروشنده عمده ظاهر شدند و میزان فروش حقوقی در معاملات امروز نیز به 329 میلیون سهم رسید. در این گروه، وملل نیز به صف خرید رسید و بر خلاف سایر بانکی‌ها، سهامدار حقوقی در این نماد در نقش خریدار ظاهر شد.

در گروه فلزات اساسی فولاد مبارکه روزی آرام را سپری کرد و با معاملات 25 میلیون سهمی در قیمت 437 تومانی باقی ماند. ذوب‌آهن به صف خرید رسید و مجدداً قیمت 184 تومانی را به خود دید تا برای عبور از سطح مهم 200 تومانی آماده‌تر از قبل باشد. در این گروه، کویر پس از رشد قابل توجه قیمتی، از حرکت باز ایستاد و فسازان، فنوال و کاوه نیز رشد 5 درصدی را تجربه کردند.

این روزها گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها نیز در حال انتشار است و رشد 4 درصدی فروش دفارا در آبان ماه نسبت به مهر ماه باعث تقویت تقاضا در این نماد و تشکیل صف خرید 600 هزار سهمی برای آن شد. بسیاری از فعالان بازار با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در آبان ماه، منتظر انتشار عملکرد ماه آبان شرکت‌ها بوده و معتقدند که در این ماه نیز شاهد افزایش فروش آن‌ها و تأثیرگذاری این رشد فروش بر قیمت سهام آن‌ها خواهیم بود. از دید فعالان بازار، دوره فرسایش بورس تقریباً به پایان رسیده و با رشد نسبی قیمت دلار در هفته گذشته و همچنین بهبود عملکرد فروش شرکت‌ها، روزهای مثبتی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.

رشد خزیده و آرام ارزی

دلار در طی روزهای اخیر و در سکوت کامل فضای مجازی، در حال عبور از سدهای جدید قیمتی است و در طی دو هفته اخیر از محدوده 11 هزار و 300 تومانی کمتر از هزار تومان رشد را تجربه کرده است. با ورود قیمت دلار به کانال 12 هزار تومانی، به تدریج تقاضای سفته‌بازی روی این ارز نیز افزایش یافت و در معاملات امروز بازار اصفهان، هر دلار آمریکا 12 هزار و 220 تومان قیمت‌گذاری شد. به گفته صرافان خیابان سپه، با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، تقاضای ارز مسافرتی نیز افزایش می‌یابد اما این بار، خریداران یک ماه زودتر به پیشواز اتفاقات سنتی بازار رفته‌اند و به نظر می‌رسد، پس از طی شدن دوره ریزشی دلار و تثبیت چند ماهه قیمت آن در زیر 12 هزار تومان، خریداران سطوح زیر 12 هزار تومانی را برای خرید مناسب دیده‌اند و همین امر باعث ایجاد نوسان کوتاه مدت شده است؛ این اتفاقات در حالتی رخ داده که به گفته رئیس بانک مرکزی، ذخایر ارزی کشور همچنان در بهترین سطح خود وجود دارد.

در بازار طلا نیز قیمت‌ها صعودی دنبال شد و هر سکه تمام بهار آزادی به 4 میلیون و 268 هزار تومان رسید، این در حالی است که تا 15 روز قبل، قیمت آن زیر 4 میلیون تومان بود؛ نیم‌سکه 2 میلیون و 208 هزار تومان و ربع‌سکه نیز یک میلیون و 409 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و هر گرم طلای 18 عیار با 7 هزار تومان رشد به 427 هزار تومان رسید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید