ارسال لواشک های تریاکی از ایران به آلمان

کدخبر: ۳۱۳۸۸۴
اقتصادنیوز: مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: با ارزیابی فیزیکی در گمرک امانات پستی و در جاسازی 79 بسته لواشک ارسالی به آلمان مقدار 557 گرم شیره تریاک و مقدار 760 گرم تریاک از جاسازی 3 بسته گز ارسالی به استرالیا کشف و پرونده تشکیل شد و به مراجع ذیربط ارسال شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رکنا، رسول کوهستانی پزوه ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام هفته بسیج اظهار کرد: یکی از وظایف گمرک اجرای قوانین و تخلفات قاچاق گمرکی است، گمرک حدود 50 قانون و کنوانسیون را باید اجرا کند و 18 دستگاه از طریق نظارت مستقیماً با گمرک مرتبط هستند که می‌تواند در روند آزاد کردن کالا مؤثر باشد.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان افزود: چگونگی عملکرد یا هماهنگی این دستگاه‌ها در روند ترخیص کالا از گمرک نقش تعیین‌کننده دارد و رضایتمندی یا عدم رضایت مردم از خدمات گمرکی حسب مورد تا حد زیادی تابع نحوه خدمت‌رسانی دستگاه‌های مزبور است.

حضور گمرک در 2 گلوگاه شهید شرافت نایین و شهید امامی شهرضا

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و قرار گرفتن در شاهراه حیاتی در کریدور شمال و جنوب که البته این خود مزیتی برای استان است و از طرفی قانون‌گریزی و گرایش به قاچاق کالا به ویژه در مناطق مرزی کشور و وجود مسیرها و شیوه‌های متعدد واردات به صورت غیرقانونی و قاچاق تحت عنوان کوله‌بری، ته‌لنجی و... و وجود محدودیت‌های بازرگانی و بانکی در واردات موجب شده است تا بحث مبارزه با قاچاق کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

کوهستانی تصریح کرد: در همین راستا گمرک در راستای مبارزه جدی با قاچاق کالا در 2 گلوگاه شهید شرافت نایین و شهید امامی شهرضا دارای نمایندگانی جهت بررسی اسناد و کنترل کالاهای وارداتی و عبوری از استان اصفهان است و همکاری تنگاتنگی با نیروی انتظامی دارد که در همین زمینه کشفیات مهمی هم در این گلوگاه‌ها و به خصوص با استفاده از دستگاه‌های ایکس ری داشته است.

کشف پرونده قاچاق سازمان‌یافته سوخت

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به اینکه در 8 ماهه سال 98 تعداد 811 پرونده به ظن قاچاق توسط سازمان‌های کاشف در این گمرک به ارزش 523 میلیارد ریال تشکیل شده است، ادامه داد: از این تعداد 95 فقره برائت و 169 فقره محکومیت و مابقی در جریان رسیدگی در تعزیرات است، عمده اقلام مکشوفه ماینر(هزار و 680 دستگاه)، موتورسیکلت، لودر، پارچه، لوازم یدکی لاستیک و مواد غذایی و کاغذ بوده است.

وی با بیان اینکه گمرک اصفهان یکی از گمرکات مجاز به صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی است، تصریح کرد: یکی از مهمترین پرونده‌های تشکیل شده در ماه گذشته، پرونده قاچاق سازمان‌یافته سوخت است.

کوهستانی ضمن تأکید بر اطلاع‌رسانی جزئیات این پرونده، مطرح کرد: یک شرکت ظاهراً تولیدی با اخذ مجوزهای قانونی از سال 95 اقدام به صادرات مشتقات نفتی تحت عنوان هیدروکربن سبک و سنگین می‌کرد.

دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در ادامه به تشریح دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی پرداخت و مطرح کرد: در اجرای ماده 45 آیین‌نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گمرکات مجاز ابلاغ شده است روند صادرات فرآورده‌های نفتی بدین گونه بوده است که ابتدا محصولات واحدهای تولیدی را استانداردسازی و کدگذاری می‌کند.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده 25 این دستورالعمل گمرک موظف است محموله‌های مشتقات مایع نفت و گاز دارای کد استانداردسازی شده واحدهای تولیدی را پس از اظهار و نمونه‌برداری با اخذ تعهد از صادرکننده اجازه صادرات را بدهد و سپس نظر استاندارد را اعلام کند، اگر توسط واحد بازرگانی صادر شود علاوه بر تعهد، ضمانت‌نامه بانکی به میزان یک برابر یا 3 برابر ارزش محموله بر اساس نرخ بین‌المللی نفت و گاز است.

کوهستانی در ادامه عنوان کرد: فرآیند نمونه‌برداری با حضور نمایندگان ذیربط انجام شده و نمونه پلمب شده و به صورت کدگذاری شده به آزمایشگاه مجاز ارسال و نتیجه آزمایش هم به صورت الکترونیکی و فیزیکی ارسال می‌شود، نمونه‌های شاهد در گمرک نگهداری می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در ادامه این توضیحات بیان کرد: اگر نتایج آزمون با اظهار صاحب کالا مطابقت نداشته باشد و درصدی فرآورده یارانه‌ای (بالاتر از 10 درصد) داشته باشد گمرک موظف است نسبت به اعلام جرم قاچاق به میزان درصد اعلامی اقدام کند، اگر کمتر باشد مابه‌التفاوت اخذ می‌شود.

جزئیات پرونده قاچاق سوخت

وی در توضیح پرونده قاچاق سازمان‌یافته سوخت اذعان کرد: این شرکت در سال 95 تعداد 66 فقره اظهارنامه صادراتی داشته که نتایج آزمون حاکی از بدون مشکل بودن محموله صادراتی بوده است، در سال 96 هم تعداد 121 فقره اظهارنامه صادراتی تحت عنوان هیدروکربن سبک و سنگین داشته که فقط 14 فقره مشمول پرداخت مابه‌التفاوت شده است، این شرکت در سال 97 هم تعداد 143 فقره اظهارنامه و در سال 98 تعداد 52 فقره اظهارنامه صادراتی(مجموعاً 195 فقره) تحت عنوان هیدروکربن شبک و سنگین داشته که فقط 41 فقره اظهارنامه بدون مشکل اعلام شده است.

کوهستانی اضافه کرد: از تعداد 154 فقره اظهارنامه فوق تاکنون نتایج بیش از 100 فقره اظهارنامه که تاکنون به دست گمرک رسیده است نتایج آزمون‌ها حاکی از 70 تا 100 درصد مشابهت محموله‌های صادراتی با بنزین، نفت سفید و گازوئیل بوده است، البته هنوز پاسخ آزمون بقیه اظهارنامه‌های این شرکت به دست گمرک نرسیده و پیگیری‌های لازم جهت وصول انجام شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان تصریح کرد: آخرین محموله این شرکت شامل 22 تانکر با هماهنگی واحدهای نظارتی و پس از اظهار کالا و نمونه‌برداری و قبل از خروج کالا از کشور توقیف شد، نتایج آزمون حاکی از 70 تا 100 درصد مشابهت محموله‌های صادراتی با بنزین، نفت سفید بوده است که محموله تحویل شرکت ملی نفت شده است.

وی اذعان کرد: پرونده قاچاق برای این شرکت تشکیل شده و با توجه به نتایج آزمون و دخیل بودن افراد زیادی در این پرونده، پرونده به عنوان قاچاق سازمان‌یافته به دادسرا ارسال شده است.

کوهستانی ابراز کرد: در این 100 فقره پرونده میزان نفت سفید قاچاق حدود 19 میلیون کیلوگرم به ارزش 11 میلیون و 82 هزار و 876 دلار، میزان بنزین قاچاق شده 6 میلیون کیلوگرم به ارزش 3 میلیون و 835 هزار و 902 دلار و میزان گازوئیل قاچاق شده 4 میلیون و 304 هزار کیلوگرم به ارزش 2 میلیون و 358 هزار و 301 دلار کشف شده است، ارزش کل ریالی این مواد مکشوفه هزار و 969 میلیارد ریال است.

لواشک ارسالی به آلمان شیره تریاک داشت

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در پایان در رابطه با کشفیات مواد مخدر نیز گفت: در این مدت با هوشیاری مأموران گمرک و با استفاده از دستگاه ایکس ری و با ارزیابی فیزیکی در گمرک امانات پستی و در جاسازی 79 بسته لواشک ارسالی به آلمان مقدار 557 گرم شیره تریاک و مقدار 760 گرم تریاک از جاسازی 3 بسته گز ارسالی به استرالیا کشف و پرونده تشکیل شد و به مراجع ذیربط ارسال شده است

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید