هاشمی:

در 6 سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهرها تزریق نشد

کدخبر: ۳۱۳۹۳۹
رییس شورای اسلامی شهر تهران از عدم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور انتقاد کرد.
در 6 سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهرها تزریق نشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرنگار مهر، محسن هاشمی رفسنجانی عصر امروز پنجشنبه در شصت و چهارمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها که در استانداری کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اغتشاشات اخیر به که دنبال افزایش قیمت بنزین رخ داد، اظهار داشت: طی هفته گذشته در بسیاری از شهرها شاهد حوادث و ناآرامی‌هایی بودیم که موجب شد خسارت های مادی و معنوی به کشور وارد شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: این حوادث اگرچه در اعتراض به اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت صورت گرفت اما می‌توان گفت ریشه های عمیق تری داشت که باید در شوراهای شهر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

وی بیان داشت: نگاه مقطعی و کوتاه مدت به اینگونه حوادث موجب نادیده گرفتن ریشه ها و لایه های زیرین آنها می شود لذا باید عمیق‌تر به مسائل نگاه شود.

هاشمی تصریح کرد: امروز در کشور با دو مشکل اساسی و بزرگ مواجه هستیم معضل اول که سال‌ها طول کشید و همزمان با اولین مصوبه شورای امنیت که تحریم ایران را تصویب کرد یعنی در اوایل بهمن ماه سال 85 بود که تحریم‌های خارجی رشد کرد و به دلیل یکجانبه‌گرایی و بد عهدی هایی که قدرت های جهانی انجام دادند موجب شد درآمدهای ارزی کشور از 100 میلیارد دلار در 10 سال قبل به حدود یک سوم کاهش پیدا کند.

این مسئول ادامه داد: همین مقدار به سادگی قابل انتقال به داخل کشور و استفاده در کشورهای دیگر نیست و طبعاً مدیریت دولت تحت این شرایط دشوار و یک بحران است لذا نباید بدون در نظر گرفتن این شرایط اقدام به تضعیف و تخریب مسئولان کنیم.

هاشمی رفسنجانی بیان داشت: امیدواریم این مسائل باعث نشود که اتحاد کشور به دلیل کج فهمی ها از بین برود و شاید یکی از دلایل نارضایتی ها در روز اول افزایش قیمت بنزین همین نگاه جناحی بود که بعضاً به مصیبتی تبدیل شد که به اجبار مقام معظم رهبری به میدان آمد تا سریعاً موضوع را متوقف کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران مشکل دوم را بروکراسی ناکارآمد داخلی در کشور دانست و گفت: این بروکراسی ناکارآمد سبب شده تا اجازه استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخل را به درستی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: البته سالهاست که در کشور دچار این ناکارآمدی هستیم و اگرچه مشروعیت داریم و انتخابات را هر دو سال یکبار در کشور اجرا می‌کنیم ولی این کارآمدی است که مشروعیت ما را ادامه دار می کند.

هاشمی رفسنجانی افزود: متاسفانه این موضوع سبب شده که تحریم ها اثر بیشتری داشته باشد لذا واجب است بر روی موضوع کارآمدی در کشور بیشتر کار کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم که در مورد مصرف و قیمت سوخت برای قشر ضعیف در نظر گرفته شده است مساله حمل و نقل عمومی است که در دولت روحانی به این موضوع پرداخته شد.

وی بیان داشت: در این خصوص مصوبات خوبی نوشته شد و به شورای اقتصاد ارائه شد و با وجود اینکه حدود 2 سال از مصوبات گذشته است اما همچنان به دلیل ناهماهنگی بین دستگاههای اجرایی عملیاتی نشده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: بر اساس تصمیم شورای اقتصاد قرار بود در سال 97 در کلان شهر ها و در راستای کاهش آلودگی هوا جهت تامین 19 هزار اتوبوس، 40 هزار مینی بوس و کامیون های بین شهری اقدام شود اما به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت راه، وزارت نفت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، بانک های عامل، صندوق ذخیره ارزی این مصوبه همچنان بلا استفاده مانده است.

وی گفت: در حال حاضر شاهد افزایش قیمت سوخت هستیم بدون اینکه یک اتوبوس به شهرها تزریق شود و با وجود اینکه 6 تا 7 سال از دولت گذشته در این مدت هم یک اتوبوس تزریق نشده است و عمر متوسط اتوبوس های کلان شهرها و شهرها به مرز حداقل 5 تا 11 سال رسیده است.

هاشمی رفسنجانی گفت: در حالی از آلودگی هوا رنج می بریم که مصوبات و قوانین زیادی در مورد حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا، مدیریت سوخت، هدفمندی یارانه ها وجود دارد اما متاسفانه هیچکدام از این قوانین اجرایی نشده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: ما قوانین و آیین نامه هایی داریم که همین چند سال اخیر نوشته شده است ولی متاسفانه 10 درصد هم اجرایی نمی شود که جا دارد مجلس و نظارت بر اجرای قوانین در کنار رسیدگی به فساد، به عدم اجرای این قوانین هم توجه کنند و کسانی را که به قوانین عمل نمی کنند تنبیه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید