تاثیر انتخابات مجلس بر بازار طلا و ارز

کدخبر: ۳۱۴۰۶۰
اقتصاد نیوز:یک اقتصاددان معتقد است: در انتخابات پیش‌رو بازارهای کالاها و خدمات مصرفی بیشتر از بازارهای طلا و ارز متاثر می‌شوند و دولت و بانک مرکزی به دنبال آرام کردن بازارهای طلا و ارز هستند.
تاثیر انتخابات مجلس بر بازار طلا و ارز

به گزارش اقتصاد نیوز، کمتر از سه ماه تا انتخابات نمایندگان مجلس در امسال باقی مانده است. انتخابات نیز مانند دیگر وقایع سیاسی ممکن است بازارهای مختلف را درگیر کند و بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد.

لطفعلی بخشی، اقتصاددان در خصوص تاثیر انتخابات مجلس بر بازارها به تجارت‌نیوز گفت: در انتخابات یک هرم جمعیتی براساس تمکن مالی داریم که در بالای هرم ثروتمندان و در قسمت پایین هرم طبقه کم درآمد قرار دارند. در دموکراسی‌های امروز جهان یک نفر یک رای دارد و توجهی به این نمی‌شود که کسی پولدار‌تر است. بنابراین سیستم نمایندگی در دوره انتخابات روی گروه‌های بزرگ‌تر تمرکز می‌کند و نمایندگان مجلس و حتی دولت تمام تلاششان را می‌کنند که رای قسمت پایین هرم یعنی دهک‌های اول، دوم و سوم را جذب کند. با کاری که به تازگی دولت کرده گفته است که دهک‌های چهار و پنج نیز زیر خط فقر هستند و باید کمک معیشتی دریافت کنند.

وی افزود: یکی از دلایلی که دولت سیاست افزایش بهای بنزین را به مجلس نبرد این است که نمایندگان مجلس به علت نزدیک بودن به انتخابات به این لایحه رای موافق نمی‌دادند. نماینده‌ای که به افزایش بهای بنزین رای دهد شانس رای آوردن در دوره بعد را کمتر خواهد دداشت. بنابراین باید منتظر باشیم که نمایندگان مجلس بگویند نرخ گوشت و نان را پایین بیاوریم، هزینه حمل‌ونقل را کاهش دهیم و از این دست شعارها بدهند تا قشر پایینی که الان به شدت گرفتار هستند را راضی نگه دارند.

این اقتصاددان معتقد است: ما در بدترین دوران اقتصادی هستیم و گروه‌های وسیعی از مردم در مسائل روزمره تحت فشار هستند، بنابراین نمایندگان نیز برای رای آوردن روی نیازهای این گروه تمرکز می‌کنند که نرخ کالاها و خدمات مصرفی بالا نرود تا بتوانیم از این مردم رای بگیریم.

وی در خصوص تاثیر انتخابات مجلس بر بازارهای طلا و ارز گفت: در خصوص بازارهای طلا و ارز، تا زمان برگزاری انتخابات، دولت و بانک مرکزی می‌خواهند که این بازارها کم نوسان باشند و به دنبال آرام کردن این بازارها هستند اما اتفاقات بین‌المللی دست ما نیست.

آن‌طور که بخشی عنوان کرد کسانی که در بازار طلا و دلار هستند به نماینده‌ها کاری ندارند، چون نماینده‌ها که نمی‌توانند در انتخابات این شعار را بدهند که کاری می‌کنیم نرخ دلار بالا برود تا کسانی که در خرید و فروش دلار هستند خوشحال شوند.

براساس این تحلیل به نظر می‌رسد وضعیت بازارها تا انتخابات که ابتدای اسفند ماه امسال است آرام باشد، اما باید دید پس از انتخابات و با نزدیک شدن به شب عید بازارها چه واکنشی خواهند داشت؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید