اعتصاب جایگاه داران سوخت

کدخبر: ۳۱۴۱۸۱
اقتصاد نیوز: اعتراضات مردمی لبنان در حالی در آستانه ورود به پنجاهمین روز است که اتحادیه جایگاههای سوخت از آغاز اعتصاب سراسری از صبح پنجشنبه تا زمانی نامعلوم خبر دادند و نرخ دلار نیز با نوسان سریع و قابل ملاحظه ای همراه بود.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایرنا، هرچند از صبح پنجشنبه  هفتم آذر (۲۸ نوامبر) در جایگاههای سوخت اعتصاب سراسری اعلام شده بود و از شامگاه چهارشنبه عملا  بسیاری از  جایگاهها در پایتخت تعطیل شد، اما روز پنجشنبه معدودی از جایگاهها همچنان فعالیت داشتند.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، "سامی البراکس" رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت لبنان شامگاه جمعه از تعلیق طرح اعتصاب سراسری و گفتگو با مسئولان خبر داد و اعلام کرد، این اتحادیه قرار است روز دوشنبه تشکیل جلسه دهد. 

اعتصاب جایگاه داران و در نتیجه کمبود بنزین، افزایش هزینه رفت وآمد در بیروت را به دنبال داشت و موجب خلوت شدن نسبی برخی خیابان ها در اثر کمبود سوخت و کاهش  رفت و آمد خودروها شده است.

از سوی دیگر نرخ  هر دلار معادل یک هزار و ۵۰۷ لیره لبنانی بود  اما ظهر روز پنجشنبه به ۲ هزار لیره افزایش یافت و سپس بار دیگر روند نزولی را طی کرد و خبرهایی مبنی بر اینکه هر دلار  ۱۸۰۰ لیره داد و ستد می شود، منتشر شد.

تظاهرات مردمی در لبنان از شامگاه پنجشنبه ۲۵ مهر آغاز (۱۷ اکتبر) در اعتراض به اوضاع معیشتی و مشکلات اقتصادی و نیز اعمال مالیات بر واتساپ آغاز شد. این تظاهرات امروز در حالی وارد چهل و پنجمین روز خود می شود که درهفته دوم اعتراض ها "سعد حریری" از نخست وزیری استعفا داد و سپس به دستور "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان ریاست دولت پیشبرد امور را تا تشکیل دولت جدید به دست گرفت.

اعتراضات مردمی در پایان هفته دوم به تدریج به سمت تحصن در مقابل برخی موسسات دولتی از جمله بانک ها و شرکت های تلفن همراه سوق یافت؛ برخی از کارشناسان و تحلیلگران لبنانی معتقدند با توجه به اینکه سیاست مالی و اقتصادی بانک ها یکی از عوامل اصلی و مهم مشکلات اقتصادی است، تجمع مردم در برابر بانک مرکزی اقدامی صحیح و بیانگر لزوم تغییر این سیاست های اشتباه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید