کشف یک آنتی‌بیوتیک جدید

کدخبر: ۳۱۵۰۱۹
اقتصاد نیوز: دانشمندان یک آنتی‌بیوتیک جدید کشف کرده‌اند که توسط نوعی باکتری از جنگل‌های گرمسیری در مکزیک تولید می‌شود و می‌تواند به رشد گیاهان کمک کند. این آنتی‌بیوتیک «فازولیسین» نام دارد و توسط نوعی باکتری به نام «ریزوبیوم» تولید می‌شود. این باکتری در ریشه‌ی نوعی لوبیای وحشی در جنگل‌های گرمسیری لوس توکستلاس مکزیک پیدا شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز:باکتری ریبوزیوم نیز مانند دیگر گونه‌های آن در اطراف ریشه‌ی گیاه لوبیا برآمدگی‌هایی ایجاد می‌کند که این برآمدگی‌ها نیتروژن مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم می‌کنند. برخلاف دیگر گونه‌های ریبوزیوم، ریبوزیوم کشف شده در لوبیای وحشی از گیاه در برابر باکتری‌های مضر حساس به فازولیسین محافظت می‌کند. این پدیده را می‌توان در لوبیا، نخود فرنگی، عدس، نخود، بادام زمینی، سویا و دیگر حبوبات مشاهده کرد.

پروفسور «کنستانتین سورینوف» از دانشگاه روتگرز، می‌گوید: «ما امیدواریم بتوانیم نشان دهیم که می‌توان از این باکتری به عنوان آنتی‌بیوتیک گیاهان استفاده کرد، زیرا فازولیسین می‌تواند از آسیب‌های دیگر باکتری‌های مضر جلوگیری کند.» پروفسور سورینوف و همکارانش با استفاده از آنالیز زیستی و کامپیوتری داده‌ها در ابتدا پیش‌بینی کردند که فازولیسین وجود دارد و سپس در آزمایشگاه وجود آن‌را تایید کردند. آن‌ها ساختار اتمی این آنتی‌بیوتیک را آشکار کردند و نشان دادند که این ماده ریبوزوم را هدف قرار داده و به آن متصل می‌شود. آن‌ها همچنین دریافتند که با ایجاد جهش در ریبوزوم می‌توانند حساسیت آن به آنتی‌بیوتیک را بهبود بخشیده و کنترل کنند.

پروفسور سورینوف می‌گوید: «مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک مساله‌ی بزرگی در پزشکی و کشاورزی است. این موضوع باعث می‌شود که دانشمندان همیشه در جستجوی آنتی‌بیوتیک‌های جدید باشند؛ زیرا ممکن است با این کار بتوانند عوامل ضدباکتریایی مفیدی برای آینده تهیه کنند.»

نتایج یافته‌های این دانشمندان در مجله‌ی Nature Communications چاپ شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید