ربیعی: شرکت‌های دانش‌بنیان، راه برون‌رفت از تحریم است

کدخبر: ۳۱۵۰۲۸
اقتصادنیوز: سخنگوی دولت با تأکید بر این که تحریم‌ها ملت ما را نشکسته است، گفت: راه برون‌رفت کشور از تحریم‌ها خلاقیت، نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچک است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علی ربیعی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه رویداد فناورانه صنعت توانبخشی که در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری و شرکت‌های کوچک می‌تواند در این میان کمک کند؛ زیرا عصر سرمایه‌گذاری بزرگ در دوران تحریم گذشته است.

وی تأکید کرد: آن چه که می تواند در دوران تحریم، بودجه کشور را نیز فزاینده کند، نوآوری و خلاقیت و بهره وری است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به اینکه ۱۲ آذر روز جهانی معلولان و ۱۶ آذر روز دانشجو را داریم، افزود: به نوعی ۱۴ آذر روز پیوند این دو موضوع است.

وی ادامه داد: به هر حال افرادی که توان حرکت مناسب ندارند در جامعه حضور دارند؛ البته شهرها و محیط‌های ما معلول هستند که به میزانی که شهرها و محیط ها مناسب شود، میزان معلولیت نیز مشخص می شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در وحشتناک‌ترین تحریم‌هایی هستیم که هیچ کشوری تاکنون تجربه نکرده است، گفت: حتی عراق نیز این تحریم را در جنگ خلیج فارس تجربه نکرد.

وی تأکید کرد: در دوره قبل از برجام نیز چنین تحریم‌هایی را تجربه نکردیم. البته تحریم ما را نشکسته است و ما نیز در مقابل تحریم نباید بشکنیم و این جمع نیز همین را ثابت می کند.

ربیعی با اشاره به سختی‌هایی که تحریم به ملت و دولت تحمیل کرده و به تعبیر آمریکاییها می خواهند زمین ایران را داغ کنند تا مردم بالا و پایین بروند، ادامه داد: راه برون‌رفت بزرگ ما از تحریم و اینکه بتوانیم جامعه را مقاوم درست کنیم و زمین و زمینه را به گونه ای درست می کنیم تا مردم ایران براحتی در آن حرکت کنند، خلاقیت، نوآوری و شرکت های دانش بنیان و کوچک  و بهره وری است.

ربیعی گفت: ما نمی توانیم پروژه های بسیار بزرگ با سرمایه گذاری خارجی چند هزار میلیارد دلاری را در کشور دنبال کنیم و بودجه را به گونه ای بسته ایم تا کشور با کسری بودجه مواجه نشود.

ربیعی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا با خلاقیت شرکت های کوچک و کسب و کارهای خرد و کوچک اما گسترده را دنبال کنیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه روزهای بهتری را از نظر شغل تجربه خواهیم کرد، گفت: اکنون در دوران گذار به سر می برسم و باید حرکت به سمت شغل هایی در شرکت های کوچک برویم.

به گفته ربیعی، دورانی که قیمت یک شغل در سرمایه گذاری های بزرگ مانند سرمایه گذاری های حوزه نفت و پتروشیمی ۴ تا ۶ میلیارد تومان داشت گذشته و در دوران ایجاد این گونه اشتغال نیستیم و ناگزیر به سوی ایجاد اشتغال های کوچک و گسترده هستیم.

وی افزود: این موضوع قابل بحث در دوران تحریم است. حتی اگر تحریم نباشیم برای پاسخ دادن به ۴.۵ میلیون دانشجویی که در حال ورود به بازار کار هستند ناگزیر  به سمت کسب و کارهای کوچک و متوسط و حتی خرد هستیم که  با تکیه بر دانش بنیان ها و اینترنت بوجود می دانم می آید.

سخنگوی دولت گفت: یک جامعه انسانی را از نوع رفتارشان با افراد توان یاب می توان شناخت. حوزه توانبخشی و کار در آن غیر از کار استارتاپی، حوزه کارآفرینی اخلاقی و انسانی نیز  است.

ربیعی تأکیدکرد: چهار تا پنج درصد از انواع کم‌توانان در جامعه داریم و متاسفانه تصادفات  زیادی هم داریم؛ سیاستگذاری های اشتباه نیز زیاد بوده که به این روند دامن زده است که باید اصلاح شود.                                                            

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری  تصریح کرد: هرکدام از ما ممکن است براثر بروز حادثه کوچکی روی ویلچر بنشینیم، اما استراتژی ما این است که ویلچرنشین ما زمینگیر نشود و بایستد و این امر با فلسفه توانبخشی قابل اجراست.

سخنگوی دولت یادآورشد: روز گذشته خانم قریشی را به عنوان نماینده قشر توان یاب به میان اصحاب رسانه بردم تا درد ودل این قشر را بازگو کند، وی پیشنهاد کرد همه مردم در طول سال یک بار روی ویلچر بنشینند و نیم ساعت با آن حرکت کنند.

وی افزود: بحث مناسب سازی و حرکت روان در شهر، یک بحث جدی است، بخشی از آن بواسطه تکنیک های امروزی قابل اجراست.

ربیعی با ذکر چند خاطره از  دوران مسیولیت خود در سمت های مختلف گفت: قاب تصویری که ازانسان در ذهن دیگران باقی می ماند، بسیار مهم است و امیدوارم با اقدامات و فعالیت های خیر و نیکوکارانه خود بتوانیم تصاویر زیبایی در ذهن دیگران از خود به یادگار بگذاریم.

در پایان مراسم اختتامیه این رویداد دو روزه، فعالان برگزیده صنعت توانبخشی و شرکت های دانش بنیان صاحب ایده از دست سخنگوی دولت  تندیس و لوح تقدیر  دریافت کردند و عکس دسته جمعی به یادگار گرفتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید