احتمال بکارگیری مکانیسم ماشه در جلسه امروز برجام به روایت خبرگزاری فرانسه

کدخبر: ۳۱۵۰۹۰
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به جلسه امروز نمایندگان ایران و تروئیکای اروپایی در وین، نوشت: «علی‌رغم افزایش تنش‌ها، ناظران می‌گویند غیرمحتمل است که انگلیس، فرانسه و آلمان امروز مکانیسم ماشه را فعال کنند».
احتمال بکارگیری مکانیسم ماشه در جلسه امروز برجام به روایت خبرگزاری فرانسه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران بین‌المللی نوشت که احتمال توسل کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به مکانیسم ماشه در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام بسیار کم است.

 ناظران بین‌المللی و کارشناسان سیاسی می‌گویند احتمال استفاده از مکانیسم ماشه در جلسه امروز (جمعه) کشورهای عضو برجام در وین وجود ندارد؛ مسئله‌ای که با گزارش تحریک‌آمیز اخیر «رویترز» در تضاد است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به جلسه امروز نمایندگان ایران و تروئیکای اروپایی در وین، نوشت: «علی‌رغم افزایش تنش‌ها، ناظران می‌گویند غیرمحتمل است که انگلیس، فرانسه و آلمان امروز مکانیسم ماشه را فعال کنند».

بر این اساس، کارشناسان می‌گویند اگر سازمان ملل تحریم‌های لغو شده ذیل برجام را علیه ایران احیا کند و توافق به طور کامل فرو بپاشد، آنگاه ایران نیز می‌تواند از معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی (اِن.پی.تی)‌ خارج شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک تحلیلگر عضو «گروه بین‌المللی بحران» نوشت: «مشخص نیست که این کار (بازاعمال تحریم‌ها و خروج ایران از ان‌پی‌تی) ارزشش را دارد یا نه. اما با رو به پایان رفتن اقداماتی از ایران که جنجالی نیستند و می‌توان به سادگی آنها را به حالت قبل برگرداند، خطر فروپاشی توافق در حال افزایش است».

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه طرف‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام «از ارائه هرگونه راه تنفس به ایران عاجز بودند»، هشدار داد: «با توجه به اینکه روسیه و چین هم گفته‌اند که بازگشت [تحریم‌ها علیه ایران] را به رسمیت نمی‌شناسند، پس ما با بحران بزرگ عدم اشاعه [در صورت فروپاشی برجام] مواجه خواهیم بود».

«فرانسیس نیکولاد» سفیر پیشین فرانسه در ایران نیز به این خبرگزاری گفت که انتظار دارد تنش‌ها بین ایران و اروپا افزایش یابد و به احتمال زیاد در جلسه امروز درباره احتمال فروپاشی برجام صحبت می‌شود.

نظر کارشناسان بین‌المللی درباره عدم توسل تروئیکای اروپایی به مکانیسم ماشه بعد از آن منتشر شده که رویترز در گزارشی مدعی شده بود نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلیس در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، ایران را به استفاده از ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور منجر شود، تهدید خواهند کرد.

نشست امروز در حالی برگزار می‌شود که سه کشور اروپایی عضو برجام در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که برخی از موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه شورای امنیت، «ناهمخوان» است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید