القدس‌العربی اظهارات وزیرخارجه قطر را تحلیل کرد

مقدمه‌چینی برای صلح ریاض-دوحه

کدخبر: ۳۱۵۴۵۱
اقتصادنیوز؛ «ماجد الانصاری» نویسنده و تحلیلگر سیاسی قطر گفت که اظهارات «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در رم در خصوص حل بحران در روابط قطر و چهار کشور عربی، اولین سخنان یک مسئول عالی‌رتبه قطری در عرصه سیاست خارجی در این زمینه است.
مقدمه‌چینی برای صلح ریاض-دوحه

به گزاش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ برخی از تحلیلگران اظهارات اخیر وزیر خارجه قطر درباره بحران به وجود آمده در روابط این کشور با چهار کشور عربی را مقدمه‌چینی دوحه برای آشتی در نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برشمردند.

آل ثانی شامگاه جمعه طی سخنرانی در رم، پایتخت ایتالیا با بیان اینکه کشورش گفت‌وگوهایی با طرف سعودی آغاز کرده، ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها منجر به نتایج مثبتی شود.

او گفت که کشورش از مسیر مسدود در بحران ایجاد شده در بین کشورهای عربی خلیج فارس به سمت گفت‌وگو در باره چشم‌انداز آینده روابط بین این کشورها حرکت کرده است

الانصاری تصریح کرد که این اظهارات نشان می‌دهد که بدون شک ارتباط بین قطر و عربستان از طریق کویت و ارسال نامه‌ها و سفر میانجی‌گران وجود دارد و بدون تردید بررسی امکان حل این بحران در این دوره در جریان است.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، این تحلیلگر قطری در عین حال درباره موفقیت این گفت‌وگوها ابراز تردید کرد و گفت:«چند روز بیشتر به نشست شورای همکاری نمانده اما ما چیز خاصی که بیانگر آشتی قریب‌الوقوع باشد، نمی‌بینیم.»

وی افزود که موضع قطر از ابتدای بروز بحران ثابت بوده و تغییر نکرده است و آن اینکه قطر تنها گفت‌وگوی بدون شرط  در پرتو احترام به حاکمیت آن و رفع اقدامات غیرقانونی اتخاذ شده در جریان این بحران را می‌پذیرد و اظهارات آل ثانی در خصوص چشم‌پوشی کشورهای عربی از خواسته‌های ۱۳‌گانه خود نیز نشان می‌دهد که موضع قطر تغییر نکرده است.

از سوی دیگر «هشام العوضی» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه آمریکایی در کویت گفت که نشست آتی شورای همکاری در ریاض، فرصت بزرگی برای رفع شکاف بین اعضای این شوراست.

وی با اشاره به اینکه کویت از جمله کشورهایی است که آرزوی به وجود آمدن فرصتی برای رفع شکاف در روابط کشورهای عضو شورای همکاری را دارد، گفت: ما امیدواریم شاهد گفت‌وگوی برادرانمان در شورای همکاری برای رفع اختلافات باشیم.

«احمد یوسف الملیفی» تحلیلگر کویتی نیز سخنان وزیر خارجه قطر را تحول بسیار خوب توصیف کرد و گفت که کویت تلاش‌های زیادی برای ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی انجام داد.

وی تصریح کرد که نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض فرصتی برای آغاز صفحه جدید در روابط اعضای این شورا است.

الملیفی پیش‌بینی کرد که نشست ریاض با حضور «تمیم بن حمد» امیر قطر برگزار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید