پشیمانی دو سوم فارغ‌التحصیلان از رفتن به دانشگاه !

کدخبر: ۳۱۵۶۳۱
​اقتصاد نیوز:راه‌‌های زیادی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وجود دارد. تحصیل به صورت مجازی، دوره‌های کوتاه مدت یا دوره‌های فشرده همگی راه را برای علاقه‌مندان باز نگه داشته تا بتوانند به تحصیل ادامه دهند. اما بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که تمام افراد، از تحصیل خود راضی نیستند و حتی بسیاری از این کار پشیمانند. بیاید با هم نگاهی به این آمار و ارقام بیاندازیم.
پشیمانی دو سوم فارغ‌التحصیلان از رفتن به دانشگاه !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، وزارت کار آمریکا در سال ۲۰۱۸ میزان درآمد میانگین هفتگی برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را اعلام کرده است. بر اساس این آمار، دانشجویان کارشناسی که شغل تمام وقت دارند، هفته ای ۱۱۷۳ دلار درآمد دارند. این رقم برای دانشجویان کارشناسی ارشد با شغل تمام وقت ۱۴۰۱ دلار و افرادی که مدرک دکتری دارند، از محل کار خود هفتگی ۱۸۳۶ دلار دریافت می‌کنند.

در نظر داشته باشید که رقم‌های فوق به شرایط جغرافیایی، میزان مدت اشتغال و تجربه بستگی دارد و همچنین فاکتورهای دیگری نیز در محاسبه این اعداد دخیل بوده‌اند. با این حال پس از بررسی‌های شرکت PayScale، تحلیلگران به این نتیجه رسیده‌اند که دو سوم افرادی که مدارک بالای تحصیلی دارند، نسبت به تحصیل در دانشگاه احساس پشیمانی می‌کنند و صرفا درآمد برای آن‌ها مسئله مهمی نیست.

اکثر این پشیمانی‌ها به دلیل وام‌های دانشجویی کلان است. ۲۴.۶ درصد افرادی که مدرک کارشناسی دارند، نسبت به دریافت وام‌های دانشجویی احساس پشیمانی دارند. در مقابل ۳۱.۵ درصد دارندگان مدرک کارشناسی ارشد، از ادامه تحصیل خود پشیمانند. به صورت کلی، ۳۳ درصد تمامی افرادی که مدرک کارشناسی ارشد غیر از MBA دارند، دید مثبتی به ادامه تحصیل خود نداشته‌اند.

سودراشان سمپات (Sudarshan Sampath) رئیس این تحقیقات در PayScale می‌گوید:بر اساس چیزی که ما متوجه شدیم، هزینه بالای تحصیلات و هزینه‌های سرسام‌آور دریافت مدرک تحصیلی مقاطع بالاتر، فشار زیادی بر دوش دانشجو می‌گذارد.

اما نکته جالی که وجود دارد، این است که دانشجویانی که مدرک دکتری گرفته بودند، اصلا از ادامه تحصیل حود پشیمان نبودند. با این حال ۱۰ درصد آن‌ها عقیده دارند که مدت تحصیل آن‌ها طولانی بود و تنها ۵ درصد از تعداد زیاد مدارک دانشگاهی خود ناراضی بودند.

ادامه تحصیل

سمپات در ادامه می گوید تنها دانشجویانی که از ادامه تحصیل خود احساس پشیمانی نمی‌کنند، دانشجویان MBA هستند. اما یکی از تحلیلگران پاسخی ساده برای این کار ارائه داده است. او می‌گوید که تمامی دانشجویان باید از خود بپرسند «چرا»؟ هرگاه هر کسی با خود فکر کند که می خواهد به بالاترین رتبه در رشته خود برسد، می‌تواند با خود کنار بیاید که باید در یکی از دانشگاه‌های معتبر و عالی رتبه تحصیل کند. در غیر این صورت، ادامه تحصیل چندان خوشایند نخواهد بود.

همچنین سارا سندر (Sara Sander) که خود مدرک دکتری دارد، می گوید باید از دانشجویان پرسید که آیا به کسب درآمدهای بالا فکر می‌کنند؟ در این صورت این افراد باید در نظر بگیرند که تحصیل در مقاطع بالاتر، آن افزایش حقوق که پیش بینی می کنند را برآورده می کند یا خیر. با این حال تنها نباید از دید مالی به این قضیه نگاه کرد. دلایل بسیاری وجود دارد که شخصی بخواهد در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهد.

اما اگر شغل شما یا کلا سبک زندگیتان به گونه‌ای است که می‌دانید نیازی به مدارج بالای تحصیلی ندارید، بهتر است وقت و هزینه خود را جای دیگری صرف کنید. زیرا بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بیشتر افراد نیازی به ادامه تحصیل ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید