شکایت از اپل و سامسونگ بخاطر تشعشعات موبایل ها

کدخبر: ۳۱۶۰۵۰
​اقتصاد نیوز:تشعشعات خطرناک موبایل همواره موضوعی جدی در محافل علمی بوده است. حالا تشعشعات بیش از حد گوشی‌های اپل و سامسونگ موجب شکایت یک شرکت حقوقی از آن ها شده است.
شکایت از اپل و سامسونگ بخاطر تشعشعات موبایل ها

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز،گوشی‌ های اپل و سامسونگ در تازه‌ترین آزمایشات، تشعشاتی را از خود ساطع کرده‌اند که باعث شده یک شرکت حقوقی از آن ها شکایت کند. 5 ماه پیش در اوت 2019 روزنامه شیکاگو تریبون طی گزارشی نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد، میزان تشعشع RF ثبت شده در آزمایشگاه از چهار گوشی آیفون 7 اپل، از حد قانونی خود بالاتر رفته است. همچنین این آزمایش نشان می‌داد که این رقم بیش از دو برابر آنچه اپل در آزمایش خود اعلام کرده، است. این مشکل تنها گریبان آیفون را نگرفته و در تستی که در آن گلکسی اس 8 سامسونگ نیز حضور داشت نتایج به طور ترسناکی بد بوده.

حد مجاز تشعشع در FCC به میزان 1.6 وات در هر کیلوگرم است. اما میزان تشعشع تولید شده از گلکسی اس 8 سامسونگ در فاصله 2 میلی‌متری به رقم تکان‌دهنده 8.22 وات بر کیلوگرم می‌رسد. در واقع باید گفت صاحبان گلکسی اس 8 وقتی گوشی خود را در جیب پیراهن یا شلوارشان قرار می‌دهند بیش از حد توصیه شده در معرض تشعشعات این گوشی قرار می‌گیرند.

از 11 گوشی تست شده در فاصله 2 میلی‌متری، بیشتر آن ها از حد قانونی، تشعشعات بیشتری تولید کرده‌اند. اما متاسفانه در این میان تولیدکنندگان توانسته‌اند راه گریزی برای خود پیدا کنند. در دهه 1990 که محدودیت‌های قانونی مرتبط با این موضوع ایجاد شد، بسیاری از مردم گوشی خود را در کیف مخصوصی دور کمربندشان قرار می‌دادند که فاصله‌اش با پوست 25 میلی‌متر بود و از همان زمان این فاصله به یک استاندارد برای آزمایشات تبدیل شد. حال امروز بنابر بیانیه صادر شده توسط FeganScott که یک شرکت حقوقی فعال در حوزه حقوق مصرف‌کنندگان است، دو دادخواست جداگانه به منظور اقدام علیه شرکت‌های سامسونگ و اپل به یک دادخواست کلی تبدیل شده و روز پنجشنبه در دادسرای ایالات متحده و در منطقه شمالی کالیفرنیا، بخش سانفرانسیسکو بایگانی شد. این اقدام حقوقی از دادگاه می‌خواهد تا متهمین، مبلغی را به نظارت‌های پزشکی بر روی کاربران و خسارت‌های احتمالی اختصاص دهند.

پرونده مذکور بعد از آن ثبت شد که شرکت حقوقی نام برده شده یک آزمایشگاه معتبر FCC را به کار گرفت که تایید می‌کرد پرتوهای فرکانس رادیویی یا همان RF در هنگام استفاده کاربران از گوشی های سامسونگ و اپل بیش از حد مجاز است.

بث فگان یکی از مسئولان شرکت حقوقی FeganScot می‌گوید تولیدکنندگان گوشی، همچون سامسونگ و اپل مسئول گمراه کردن مشتریانشان در مورد میزان تشعشعات RF در هنگام نزدیک کردن آن‌ها به پوست خود هستند. او می‌گوید:

گوشی های هوشمند اپل و سامسونگ نحوه زندگی ما را متحول کرده‌اند. بزرگسالان، نوجوانان و کودکان از خواب بیدار می شوند و سپس ایمیل خود را چک و یا شروع به بازی می‌کنند و یا آن که به انجام کار یا تکالیف مدرسه خود می‌پردازند. آن‌ها این دستگاه‌ها را در جیب خود در طول روز حمل کرده و به معنای واقعی کلمه با همان‌ها هم به رختخواب می‌روند. تولیدکنندگان به مشتریان خود می‌گویند خطری وجود ندارد در حالی که این اصلا درست نیست. نتایج مستقل تایید می‌کنند که میزان تشعشعات RF به مراتب از حد مجاز آن بیشتر است. گاهی اوقات حتی میزان این تشعشعات در هنگام استفاده به روشی که دو شرکت مذکور، ما را ترغیب به مصرف از دستگاه‌هایشان می‌کنند، 500 درصد افزایش می‌یابد و مشتریان باید حقیقت را بدانند.

در بیانیه مذکور آمده که در فاصله 2 میلی‌متری هر دو گوشی آیفون 8 اپل و گلکسی اس 8 سامسونگ دو برابر بیشتر از حد قانونی اشعه RF از خود ساطع می‌کنند. در فاصله 0 میلی‌متری، گوشی آیفون 8 5 برابر حد نرمال و قانونی اشعه تابش می‌کند، در حالی که این عدد در گلکسی اس 8 در همین فاصله، 3 برابر است. آیفون 7 پلاس، آیفون 8، آیفون XR، گلکسی اس 8، گلکسی اس 9 و گلکسی اس 10 گوشی هایی هستند که توسط آزمایشگاه معتبر FCC مورد آزمایش قرار گرفتند.

دلیل فوریت این موضوع این است که تحقیقات شکل گرفته نشان می‌دهد 96 درصد از آمریکایی‌ها صاحب یک تلفن همراه هستند و 81 درصدشان یک گوشی هوشمند دارند. موضوع نگران کننده‌تر این است که 29 درصد از نوجوانان آمریکایی به هنگام خواب، گوشی را همراه با خودشان به رختخواب می‌برند.

بث فگان می‌گوید:صاحبان گوشی های هوشمند لایق آن هستند که بدانند میزان تشعشعات RF وقتی گوشی‌شان پوستشان را لمس می‌کند و یا در نزدیکی بدنشان قرار دارد ناایمن هستند.

ایمیل ها و تلفن‌هایی که از سوی مشتریان به ما می رسد افزایش یافته و هدف ما این است که نشان دهیم اپل و سامسونگ از میزان تابش بسیار نگران کننده محصولاتشان در هنگام ورود به بازار، آگاه بوده‌اند.

به هر حال باید دید این دعوای حقوقی به کجا می‌رسد و آیا اپل و سامسونگ به پای میز دادگاه کشانده می‌شوند یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید