تاجزاده: راه خروج از بن‌بست، پذیرش حاکمیت ملت است/ هرگز نهاد انتخابات را رها نمی‌کنیم، اما مشارکت به هر قیمتی مفید نیست

کدخبر: ۳۱۶۱۲۵
اقتصادنیوز؛ سید مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دوران اصلاحات فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اصلاحات هنوز به بن بست نرسیده است، گفت: عدم تمایل اکثریت قالب ملت ایران به تغییرات خشونت‌آمیز باعث می‌شود که اصلاحات هنوز توان این را داشته باشد تا به شرط انجام اصلاحات لازم در خود، مطرح باشد.
تاجزاده: راه خروج از بن‌بست، پذیرش حاکمیت ملت است/ هرگز نهاد انتخابات را رها نمی‌کنیم، اما مشارکت به هر قیمتی مفید نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ سید مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با بیان اینکه در وضعیت بسیار دشوار پیچیده و بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم کشور و مردم شدیداً از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و تحریم‌ها نیز روز به روز فشار بیشتری وارد می‌کند، گفت: باید نسبت به اعتراض‌های آبان کمیته‌ای حقیقت‌یاب یا کمیسیونی جهت تحقیق و تفحص درباره حوادث آبان ماه ۹۸ شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه آیا در ایران امروز سیاست‌ورزی ممکن است؟ اظهار  کرد: دست کم تا زمانی که بتوانیم سخن و روایت خود را از مسائل و حوادث مستقل از سخن رسمی حاکمیت عرضه کنیم و تشکیلات، تجمعات و رسانه‌های خود را داشته باشیم، امکان سیاست‌ورزی وجود دارد.

تاجزاده خاطرنشان کرد: تا وقتی که نظام این فرصت را همچنان باقی گذاشته که بتوانیم سخن خود را مطرح کنیم، سیاست ورزی ممکن است. فضای مجازی نیز این امکان را خیلی گسترش داده است.

وی با اشاره به انتشار بیانیه‌ای از سوی تعدادی از فعالان سیاسی درباره حوادث آبان ماه امسال، یادآور شد: همه دعوا بر سر این است که می‌گویند دو روایت بیشتر وجود ندارد؛ یکی آنچه صدا و سیما می‌گوید و دیگری روایتی که رسانه‌ها در آن سوی آب‌ها مطرح می‌کنند. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که بگوییم روایت سومی نیز وجود دارد.

تاجزاده ادامه داد: اگر سیاست‌ورزی ممکن است، آیا اصلاحات نیز ممکن است؟ ذگر چه این موضوع روز به روز دشوارتر و تا حدودی ناممکن‌تر می‌شود، اما همچنان امکان آن وجود دارد؛ مادامی که اصلاح‌طلبان بتوانند به عنوان یک جریان سیاسی تشکیلات خود را داشته باشند و در انتخابات‌ها شرکت کنند و صلاحیت نامزدهای آنها تائید شود مستقل از اینکه مردم به آنها رای بدهند یا خیر، برنامه‌های خود را برای برون رفت از مشکلات جامعه عرضه کنند، اصلاحات به لحاظ نظری ممکن است اما از نظر عملی با مشکلاتی مواجه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اصلاحات هنوز به بن بست نرسیده است، بیان کرد: عدم تمایل اکثریت قالب ملت ایران به تغییرات خشونت‌آمیز باعث می‌شود که اصلاحات هنوز توان این را داشته باشد تا به شرط انجام اصلاحات لازم در خود، مطرح باشد. دلیل دیگر اینکه هنوز اصلاحات به پایان نرسیده است این است که تجربه ما در طول سالیان گذشته به ویژه بعد از حوادث ۸۸ نشان داده که جمهوری اسلامی در شرایط سخت اگرچه دیر و با هزینه‌های غیرضروری، اما توانسته تصمیمات درستی اتخاذ کند؛ با توجه به این تجربه، این امید ایجاد می‌شود که باز هم تصمیم درستی اتخاذ شود و راه برای اصلاحات بنیادین برای جامعه ما پیدا شود.

تاجزاده ادامه داد: در سال ۸۸ بعد از آن اتفاقات بسیاری فکر می‌کردند انتخابات در ایران به پایان رسیده، اما در در سال ۹۲ کسی که روایت رسمی جامعه را نمایندگی نمی‌کرد، رئیس‌جمهور و انتخابات به نوعی احیا شد و مردم دوباره آشتی کردند. در مجموع مردم در ۶ انتخابات به گونه‌ای عمل کردند که ۸۸ را هرگز فراموش نکردند اما آن را پشت‌سر گذاشتند و برای حرکت رو به آینده وارد عصر جدیدی شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی آیا انتخابات ممکن است و می‌توان به آن دل بست و در آن مشارکت فعال کرد؟ با تاکید بر اینکه انتخابات نهاد بی‌بدیلی برای حاکمیت مردم در عرصه سرنوشت است، گفت: هنوز بشر هیچ نهادی را مهم‌تر از انتخابات برای حاکم کردن مردم بر سرنوشت کشورشان پیدا نکرده و به رغم تمام پیشرفت‌های دموکراتیک در کشورهای مختلف دنیا، همچنان چشم‌ها به سمت انتخابات‌ها است.

این فعال سیاسی با اشاره به رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه امسال، اظهار کرد: اصلاحات هم هنوز معتقد است که انتخابات موثرترین، مستقیم‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است اما با این وجود، شرکت در انتخابات و معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمت، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما هرگز انتخابات را رها نمی‌کنیم، گفت: اما ممکن است در یکی دو انتخابات شرکت نکنیم؛ یا نامزد معرفی نکنیم یا اینکه رای ندهیم یا اینکه اگر ملت بخواهند، آن را تحریم کنیم.

تاجزاده  افزود: اگرچه تا الان هیچ کسی در بین اصلاح‌طلبان طرفدار تحریم نبوده و همه از اینکه نامزد معرفی نکنیم، فهرست ندهیم یا اینکه حداکثر رای ندهیم، سخن گفته‌اند، اما تاکید می‌کنم انتخابات موقعی معنا دارد که امکان ایجاد تفاوت معنادار با انتخابات وجود داشته باشد اما اگر این امکان به هر دلیل منتفی شود، هیچ دلیلی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد. چراکه مردم در انتخابات شرکت می‌کنند که شرایط را تغییر دهند؛ اگر قرار باشد هیچ چیزی تغییر نکند، چرا ما رای بدهیم؟

وی خاطر نشان کرد: ما درباره اصل انتخابات هرگز تردید نمی‌کنیم و با شعارهای اصلاح‌طلبان انتخاباتی و غیرانتخاباتی فریب نمی‌خوریم اما معتقدیم اساس اصلاحات بر انتخابات آزاد است. اگر انتخابات نبود، نمی‌توانستیم مسیر کشور را در سال ۹۲ تغییر دهیم.

این فعال سیاسی گفت: اگر مجلس مقدمه‌ای برای اصلاح سیاست‌های حکومتی شود، شرکت در انتخابات توجیه دارد، حتی اگر اکثریت جامعه رای ندهند؛ در این شرایط وظیفه ما این است که به محض آنکه حکومت گامی در جهت اصلاحات برداشت، از او استقبال کنیم. همچنین وظیفه دیگر ما این است که با مردم سخن بگوییم و آنها را تشویق کنیم تا در صحنه بیایند.

تاجزاده با تاکید بر اینکه ملت صاحب کشور هستند و بر خلاف آنچه برخی می‌گویند، شرایط امروز کشور، حاصل انتخابات‌های ملت غلط نبوده است، خاطرنشان کرد: مردم علی‌الاصول همواره در میزانی که می‌توانستند، بهترین‌ها را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه ما راهی جز بازگشت به رای ملت نداریم، عنوان کرد: به تجربیات  کشورهای تونس و مراکش در پذیرش نظر مردم نگاه کنید در عرصه‌های داخلی و خارجی محکوم به گفت و گو و مذاکره هستیم و راهی جز آن نداریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: امروز برخی تلاش بی‌حاصلی می‌کنند و می‌خواهند بگویند که راه خروج از بن‌بست، این است که ملت ایران انتخاب‌هایشان را تغییر دهند؛ این درحالی است که راه خروج از این بن‌بست، پذیرفتن رای و حاکمیت ملت است؛ ملت ایران ملت بزرگواری است که حاضر است خطاهای مسئولان را ببخشد به شرط آنکه حکومت از حقوق و رای و خواست و نظر اکثریت ملت دفاع کند.

تاج‌زاده گفت: در صورت عدم اجرای اصلاحات ساختاری روز به روز هزینه اداره کشور بالا می‌رود و بر خشم جامعه افزوده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید