دبیرکل حزب الله: ما صدها سال است که لبنان هستیم

کدخبر: ۳۱۶۱۷۶
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی که شبکه المنار آن را مستقیما پخش کرد گفت: پس از حدود یک ماه غیبت وظیفه خود دیدم با توجه به تحولات اوضاع و لحظات حساسی که در آن قرار داریم بخصوص موضوع تعیین مامور تشکیل کابینه و همه موضوعات مرتبط با آن با شما صحبت کنم.
دبیرکل حزب الله: ما صدها سال است که لبنان هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مشروح سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان بدین شرح است:

هر چند اوضاع کل منطقه مهم است، اما صحبت‌های امروز درباره اوضاع لبنان خواهد بود. صحبت‌های امروز در چهار بخش خواهد بود که دو بخش آن طولانی و دو بخش دیگر کوتاه‌تر خواهد بود. بخش اول به تعامل اخیر آمریکا و اظهارات اخیر آمریکایی‌ها مربوط است که اهمیت زیادی دارد. بخش دوم به موضوع کابینه و نتایج به دست آمده و نتایجی که به دست خواهد آمد مربوط می‌شود. بخش سوم به مسائل امنیتی مربوط است و بخش چهارم نیز به برخی ملاحظات درباره مسائل معیشتی مربوط خواهد بود.

در خصوص تعامل آمریکا که البته فقط به لبنان محدود نمی‌شود بلکه همه کشور‌های جهان را شامل می‌شود باید بگویم وقتی در هر کشوری اعتراضات، تظاهرات و اعتصابات و جنبش‌های مردمی صورت می‌گیرد می‌بینیم آمریکا به سرعت دخالت می‌کند. ممکن است اصلا هیچ ارتباط مستقیمی با این اعتراضات یا جنبش‌ها و قیام‌های مردمی نداشته باشند، ولی وقتی چنین اقداماتی در هر کشوری صورت می‌گیرد می‌بینیم آمریکائیها به سرعت وارد عمل می‌شوند و می‌کوشند از این تظاهرات یا اعتراضات و جنبش‌های مردمی در جهت منافع خودشان نه در جهت منافع معترضان و مردم و در جهت برنامه‌های خودشان نه در جهت خواسته‌های مردم و معترضان بهره برداری کنند و علنا و بی شرمانه سوار موج اعتراضات شوند و به جهانیان وانمود کنند آن‌ها هستند که این اعتراضات و تظاهرات را اداره می‌کنند صرف نظر از این که چنین چیزی اصلا درست است یا نه و حمایت خود را از این اعتراضات و تظاهرات و جنبش‌ها اعلام می‌کنند و برای کمک کردن به آن‌ها اعلام آمادگی می‌کنند، اما در واقع آمادگی برای کمک به تامین منافع و برنامه‌های آمریکاست. این یک اصل کلی است که در دوران بهار عربی و مسائل آمریکای لاتین و نیز هنگ کنگ و کشور‌های آسیایی و اروپایی و حتی در کشور‌های دوست و متحد آمریکا شاهد آن بوده ایم. رفتار کلی آمریکا به همین شکل است.
پس از هفدهم اکتبر که اعتراضات در مناطق مختلف لبنان به دنبال تصمیم اشتباه دولت در خصوص مالیات و عوارض آغاز شد، شنیدیم دیوید فلتمن در حال مطالعاتی مفصل است و برخی لبنانی تبار‌ها به کنگره آمریکا دعوت شدند و نظرات شخصی خود را بیان کردند و پس از آن ماجرا به همین شکل ادامه پیدا کرد و وزیر امور خارجه آمریکا و معاونان وی و برخی اعضای کنگره صحبت کردند و دخالت کردند و شرط و شروط گذاشتند و ارزیابی کردند و در مقابل همه این اقدامات نیز سکوت شد، زیرا هیچ یک از این اقدامات دخالت در امور داخلی لبنان نبود! آخرین این موارد نیز سخنان کری کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل و نیز سخنان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بود.
در اصل می‌خواهم به این دو صحبت آخری بپردازم. اجازه بدهید سخنان کری کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل را یادآوری کنم. وی گفت: تا وقتی فشار‌های شدید آمریکا نتیجه نداده است، تظاهرات و ناآرامی‌ها در لبنان، سوریه و یمن و هر جایی که ایران باشد ادامه خواهد یافت. (وی نگفت) جایی که فساد و خواسته‌های برحق و بیکاری و بحران‌های اقتصادی و معیشتی و ظلم و امثال آن باشد بلکه گفت: در هر جایی که ایران آنجا حضور داشته باشد. یعنی اگر فشار‌های شدید آمریکا نتیجه نداد، اعتراضات و تظاهرات باید ادامه پیدا کند. ما ابزار‌های دیگری برای اعمال فشار بر ایران داریم. یعنی این اعتراضات یکی از ابزار‌های آمریکاست. من آن‌ها را متهم نمی‌کنم بلکه خودشان این را می‌گویند. پس آمریکایی‌ها اعتراضات و تظاهرات در لبنان، عراق، سوریه و نیز یمن را یکی از ابزار‌های خود برای اعمال فشار بر ایران می‌دانند و غیر از این هم ابزار‌هایی در اختیار دارند تا ایران را برای دست برداشتن از رفتار‌های خود تحت فشار قرار دهند.
آمریکایی‌ها تصور کردند تظاهرات گسترده‌ای که در روز‌های اول برگزار شد علیه ایران است. این در حالیست که در هیچ یک از تظاهرات روز‌های اول و حتی روز‌های بعد معترضان و تظاهرکنندگان لبنانی هیچ مسئله‌ای که مربوط به ایران یا جمهوری اسلامی ایران و نفوذ این کشور باشد مطرح نکردند بلکه بیشتر شعار‌ها درباره خواسته‌های اقتصادی و مالی و اجتماعی و سیاسی داخلی بود. آمریکایی‌ها از روز اول تصور کردند این تظاهرات به منزله قیام مردم علیه حزب الله است و برخی رسانه‌های عربی و رسانه‌های حوزه خلیج فارس نیز در این خصوص به آمریکایی‌ها علیه مقاومت کمک کردند. این در حالیست که در روز‌های اول و اوج تظاهرات هیچ کس مسئله مقاومت و حزب الله و سلاح مقاومت را مطرح نکرد بلکه همه از حزب الله می‌خواستند به اعتراضات بپیوندد. وقتی از حزب الله می‌خواهند به آن‌ها ملحق شود یا آن را به سبب آن که به آن‌ها ملحق نشده است سرزنش می‌کنند، چگونه علیه این حزب قیام کرده اند؟ ولی تصور آمریکایی‌ها این است که علیه حزب الله قیام کرده اند.
آن‌ها یا خودشان را گول می‌زنند و به خودشان دروغ می‌گویند یا آن که جهانیان را فریب می‌دهند یا آن که برخی لبنانی‌ها که گزارش‌ها و اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، اطلاعات غلط و گمراه کننده به آن‌ها می‌رسانند. ولی به هر حال این ارزیابی از تظاهرات مردم لبنان اشتباه است. تعجب نکنید، اینگونه نیست که آمریکایی‌ها همیشه دروغ بگویند بلکه ممکن است اطلاعات آن‌ها نادرست باشد. بسیاری از ناکامی‌های آمریکا در سیاست خارجی ناشی از ارزیابی‌های نادرست مبتنی بر اطلاعات گمراه کننده و اشتباهی است که از عوامل و مزدوران یا دوستان خود دریافت می‌کنند. به هر حال آمریکا تلاش می‌کند از هر جنبش و تظاهرات و اعتراضات بهره برداری کند و حالا هم نوبت لبنان است. آمریکا در لبنان به دنبال بهره برداری از این اعتراضات برای چه هدفی است؟ این کشور می‌خواهد مشکلات خودش را حل کند نه مشکلات لبنان را.
پمپئو چند ماه پیش در سفر به لبنان حرفی زد که چند روز پیش هم آن را تکرار کرد. گویا حزب الله مشکل لبنانی هاست و حزب الله خطری است که پیش روی لبنان قرار دارد در نتیجه به عقیده پمپئو لبنانی‌ها باید خود را از این خطر و مشکل رها کنند و این مسئولیت بر دوش آنهاست و آمریکا نیز حاضر است به آن‌ها کمک کند تا از دست این خطر رها شوند. آیا واقعیت اوضاع لبنان همین است؟ یکی از مسائل قابل توجه و خنده دار در سخنان سابق پمپئو این است که گفت: آمریکا حاضر است به مردم لبنان کمک کند حزب الله را از نظام و کشورشان اخراج کنند. حالا موضوع اخراج از نظام قابل فهم است. آمریکا می‌خواهد به لبنانی‌ها کمک کند حزب الله را از دولت و ادارات و پارلمان اخراج کنند. همه این‌ها درست، اما خنده دار آنجاست که چگونه می‌خواهند حزب الله را از کشورشان اخراج کنند. تصور آن‌ها این است که حزب الله عده‌ای هستند که از کشور‌های عربی، اسلامی، آفریقایی و از آمریکای لاتین و... آمده اند. باید به آن‌ها یادآوری کنم که ما صد‌ها سال است لبنانی هستیم و تاریخ ما در لبنان به ده سال قبل بر نمی‌گردد. این سخنان نشان دهنده تعامل سخیف آمریکا با این مسئله است. کاملا روشن است که آمریکا می‌خواهد برای حل مشکل خودش از اوضاع بهره برداری کند.
در خصوص اسرائیل نیز شاهد اظهارات بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و مسئولان سابق و روسای کنونی و سابق ستاد کل ارتش و وزرا بودیم که می‌گفتند فرصتی طلایی و مناسب برای اعمال فشار بر حزب الله و تضعیف و خلع سلاح کردن آن است یا دستکم باید از لبنان امتیازی بگیریم و توافقنامه‌ای در خصوص موضوع نفت و گاز در مناطق مورد اختلاف با آن امضا کنیم. حتی اسرائیلی‌ها هم به دنبال حل مشکل خود در لبنان هستند نه این که دل آن‌ها برای لبنانی‌ها سوخته باشد. نه دل آمریکایی‌ها با مردم لبنان است و نه دل اسرائیلی ها.
در حال تکمیل...
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید