ارتباط عجیب فشارخون بالا و پیری زودرس پوست

کدخبر: ۳۱۷۱۷۳
​اقتصاد نیوز:مشاور اداره آرایشی و بهداشتی درباره ارتباط فشارخون بالا و پیری زودرس پوست توضیح داد و به مبتلایان، برای زیبایی پوست توصیه‌هایی کرد.
ارتباط عجیب فشارخون بالا و پیری زودرس پوست

به گزارش اقتصاد نیوز، «فشارخون بالا» قاتل خاموش اما نام آشنایی که یک سوم جمعیت  ایران به آن مبتلا هستند و با عوارضی چون بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و سکته قلبی و نارسایی کلیوی  خود را نشان می دهد.

نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند و سالیانه به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی از فشارخون بالا رنج می برند، این قاتل خاموش سالیانه مرگ ۱۰۰ هزار  را رقم می زند که ۳۳ هزار نفر آنها زیر ۵۵ سال هستند.

اغلب افراد از عوارض قلبی و عروقی فشار خون بالا خبر دارند، اما محققان دریافتند که این بیماری می تواند سلامت پوست را تحت تاثیر قرار دهد.

محمد بقایى مشاور اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تاثیر فشار خون بالا در سلامت پوست اظهار کرد: پوست به عنوان بزرگترین عضو علاوه بر محافظت بدن در برابر عوامل بیرونى عملکردهاى متفاوت و ارزشمند دیگرى هم دارد که از آن جمله می توان به نقش عجیب و غیر منتظره ای پوست به کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب اشاره کرد؛ عملکردى که  محققان دانشگاه کمبریج و انستیتو کارولینسکاى سوئد آن را ثابت کردند، هر چند این تحقیقات بر روى موش صورت گرفته است، اما پژوهشگران معتقدند این تاثیر در انسان هم وجود دارد.

وی ادامه داد: مطالعات جدید نشان مى دهد، بر خلاف گذشته که گفته می شد، فشار خون فقط بر ارگان‌هایی چون مغز، قلب و کلیه اثر می گذارد، ارگان‌های دیگرى همچون پوست نیز در کنترل فشار خون دخیل هستند و پوست با تغییرات میزان اکسیژن محیطی مویرگ‌ها به تنظیم فشار خون و ضربان قلب کمک می کند، در فشار خون بالا اغلب کاهشى در جریان خون عبورى از مویرگ هاى پوستى و دیگر نقاط بدن رخ مى دهد، مشکلى که در صورت درمان نشدن ممکن است آسیب رسان باشد.

این پژوهشگر صنعت کازمتیک بیان کرد: برخى از تحقیقات انجام شده در گذشته نشان داده است؛ در شرایطی مانند رفتن به ارتفاعات، آلودگى هوا، استعمال دخانیات، چاقى، بافت های بدن دچار کمبود اکسیژن مى شوند و به دنبال آن  جریان خون به بافت  به کمک پروتئین ها افزایش پیدا می کند، پوست ما  هم در برابر میزان پایین اکسیژن واکنش نشان می دهد و ممکن است عملکرد مشابه قلب در ارتباط با پمپ خون انجام دهد.

بقایى با اشاره به عوارض پوستی ناشی از فشار خون بالا گفت: مظالعات نشان می دهد که فشار خون بالا مى تواند اثرى منفی بر زیبایی ظاهر فرد داشته باشد و معمولا ابتلاى به فشار خون بالا موجب سرعت بخشیدن به پدیده پیرى و در نتیجه پیری زودرس پوست می شود.

این داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک اظهار کرد:  افتادگى پوست یکى از مشکلاتى است که بروز آن با افزایش فشار خون سرعت مى یابد، به علاوه ارتباط قوى بین فشار خون بالا و چروک هاى پوستى به خصوص در خانم‌های ٤٠ الی ٤٩ ساله وجود دارد. خشکى پوست و افزایش سرعت ایجاد چروک‌ها مى تواند حاصل کاهش جریان خون و اکسیژن در بافتهاى مختلف از جمله پوست باشد.

مشاور اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه خواب و فشارخون با یکدیگر در ارتباط مستقیم هستند، بیان کرد: باید دانست که فشار خون یکى از عوامل ایجاد اختلال در خواب عمیق شناخته مى شود و کم خوابی هم خود از عوامل افزایش فشار خون به خصوص در افراد جوان است.

این داروساز و پژوهشگر صنعت کازمتیک ادامه داد: کاهش کیفیت و عمق خواب سبب تسریع پیری پوستى و کاهش قابلیت خود ترمیمى پوست در شب مى شود و مطالعات نشان داده است این کمبود خواب به خصوص در بانوان ٣٠ الى ٤٩ ساله سبب بروز چین و چروک، افزایش  رنگدانه‌های پوستی ، لک و حتى کاهش قدرت پوست در بازسازى طبیعى خود پس از تابش نور آفتاب مشود.

مشاور اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به فشارخون ناشی از استرس و ارتباط آن با زیبایی پوست اظهار کرد: استرس سبب افزایش ترشح کورتیزول و در نتیجه فشار خون بالا می شود، عارضه ای که سبب کاهش بازسازی طبیعى پوست مى شود، میزان ترشح طبیعى کورتیزول یکى از عوامل موثر بر سلامت پوست به ویژه در پیشگیری از بروز آکنه در بزرگسالان است، همچنین باید توجه داشت که افزایش ترشح کورتیزول مى تواند از ضخامت پوست بکاهد و موجب ایجاد چروک در پوست و و برآمدگى عروق زیر پوستى شود.

توصیه های متخصصان پوست به فشارخونی ها

بقایى با تاکید بر لزوم توجه کافى به پدیده فشار خون و کنترل و تنظیم آن، به بیماران فشار خونى توصیه کرد: مبتلایان به فشارخون بالا باید بیش از قبل به مراقبت و محافظت از پوست خود اهمیت دهند و از محصولات مرطوب کننده پوست در طول روز بیشتر استفاده کنند و استفاده از ضد آفتاب نیز فراموش نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید