در سفر روحانی به ژاپن اتفاق افتاد؛

عکس مراسم یلدا با حضور شینزوآبه/ توئیت ظریف/ نگرانی توکیو از کاهش تعهدات برجامی تهران

کدخبر: ۳۱۷۲۳۷
اقتصادنیوز؛ در نخستین شب سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به ژاپن، مراسم شب یلدا با حضور هیئت ایرانی و ژاپنی در توکیو برگزار شد.
عکس مراسم یلدا با حضور شینزوآبه/ توئیت ظریف/ نگرانی توکیو از کاهش تعهدات برجامی تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ حسن روحانی صبح امروز در سفری یک روز ه برای گفت‌وگو با شینزو آبه در خصوص مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی وارد ژاپن شد.

رئیس جمهور ایران در این دیدار تاکید کرد: «تحریمهای آمریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می شود و کشورهایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می کنند باید با این کار آمریکا نیز مقابله کنند.»

انقلاب زمستانی در توکیو

محمدجوادظریف در پایان دیدار ظریف و روحانی در توئیتر خود نوشت:

 «دیداری جدی،‌ دوستانه و صریح میان رئیس جمهور حسن روحانی و نخست وزیر "آبه شینزو": [این دیدار] به تقویت بیشتر همکاری دوجانبه،‌منطقه‌ای و بین‌المللی منجر می‌شود. همچنین از میزبانان ژاپنی به دلیل جشن گرفتن یلدا با ما سپاسگزار هستیم.»

 

 ابراز نگرانی ژاپن از کاهش تعهدات برجامی ایران

یک مقام دولت ژاپن امروز جمعه گفته «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران نگرانی توکیو از کاهش تعهدات برجامی را به وی اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته یک مقام دولت ژاپن بعد از دیدار آبه و روحانی در جمع خبرنگاران گفته نخست‌وزیر ژاپن «نگرانی‌های جدی» خودش را از این بابت ابراز کرده و از او خواسته از برداشتن گام‌هایی که به تضعیف توافق هسته‌ای منجر می‌شود خودداری کند. 

***

ایران تا کنون در چهار گام تعهداتش را کاهش داده است. چهارمین گام ایران آبان‌ماه سال جاری برداشته شد و ایران اعلام کرد تزریق گاز به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی را آغاز می‌کند. بر اساس برجام، این تأسیسات قرار بود به مرکز تحقیق و توسعه و تولید ایزوتوپ‌های پایدار بدل شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید