چند نکته کاربردی برای کاهش مصرف سوخت

کدخبر: ۳۱۷۳۸۴
اقتصاد نیوز:راه‌های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت وجود دارد. شما می‌توانید با تغییر برخی عادت‌ها در هنگام رانندگی باعث کاهش مصرف سوخت شوید. البته با در نظر گرفتن و اجرای راهنمای نگهداری خودرو نیز می‌توانید مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل توجه‌ای کاهش دهید. فدراسیون مصرف‌کنندگان آمریکا یا CFA، در تحقیقی به این نتیجه رسیده است که در صورت انجام این چند کار ساده، رانندگان می‌توانند مصرف شان را تا 13% کاهش دهند.
چند نکته کاربردی برای کاهش مصرف سوخت

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، اگر شما در مورد قیمت سوخت نگران هستید یا دغدغه های محیط زیستی دارید، می توانید با چند راه کار ساده میزان قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه جویی نمایید.

1 - درپوش باک را چک کنید

حدود 17% خودروهایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند یا بدون درپوش باک هستند یا درپوشی شکسته و معیوب دارند که در هر دو حالت، هم میزان پیمایش، کمتر و هم باعث بخار شدن بنزین و به تبع آن، آلودگی زیست‌محیطی، می‌شود. چک کردن درپوش باک، یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت است چون خرابی آن معمولاً با روشن شدن چراغ چک خودرو همراه می‌شود.

2 - خودرو را روشن نگه ندارید

اگر منتظرید یا پشت چراغ قرمز هستید یا به هر دلیل دیگری، خودرو را در حالت روشن، متوقف کرده‌اید، به این نکته هم توجه کنید که شما در حال سوزاندن بنزینی هستید که هیچ اثری در جابجایی‌تان ندارد! به همین دلیل است که اکثر خودروهای روز دنیا به صورت استاندارد به سیستم استاپ‌ استارت مجهزند. پس اگر بیشتر از 30 ثانیه توقف دارید، خودرویتان را خاموش کنید

3- از بهترین روغن موتور استفاده کنید

چه در تابستان چه در زمستان، مراقب این نکته باشید که شاید سازنده خودرو شما، روغن موتورهای متفاوتی را توصیه کرده باشد. علاوه براین، بدون مطمئن شدن از میزان ویسکوزیته مناسب، دست به تغییر نوع روغن نزنید. به عنوان مثال اگر از روغن موتورهای 5w-30 استفاده می‌کنید، با تغییر به روغن 10w-30، مصرف سوختتان 1 تا 2% بیشتر می‌شود.

4- صندوق را مرتب کنید

هرچقدر وزن خودرو کمتر باشد، پیشرانه نیز قدرت کمتری برای تکان دادن جثه خودرو، صرف می‌کند و کاهش مصرف سوخت صورت می پذیرد. پس مراقب وزن خودرو باشید. البته از شما انتظار نداریم که از صندلی‌های مسابقه‌ای استفاده کنید، رینگ‌های اسپرت ببندید یا بدنه خودرو را باید قطعات فیبرکربنی جایگزین کنید!

فقط می‌خواهیم هر از چندگاهی، نیم نگاهی به محتویات صندوق عقب هم داشته باشید؛ جایی که معمولاً چیزهای بی‌استفاده زیادی در آن وجود دارد. تحقیق CFA می‌گوید هر 45 کیلوگرم افزایش وزن خودرو، مصرف سوخت را 1 الی 2% بیشتر می‌کند.

5- فشار تایرها را اندازه بگیرید

همانطور که کفش‌های نامناسب، پاهایتان را خسته می‌کند، تایرهای نامناسب نیز نفس خودرو را می‌گیرد. وقتی می‌گوییم تایر مناسب، خیلی‌ها تصور می‌کنند که تنها باید مراقب چیزهایی مانند اندازه، نوع آج و همچنین میزان ساییدگی سطح تایر باشد. توجه به همه این موارد ضروری است، اما تا به حال فشار باد تایر را هم چک کرده‌اید؟

تحقیق CFA نشان می‌دهد که 25% خودروها، تایرهایی با فشار استاندارد ندارند که این موضوع هم باعث افزایش مصرف سوخت و هم باعث پیری زودرس تایرها می‌شود!

فشارسنج های تایر بر اساس PSI (پوند بر اینچ مربع) درجه‌بندی می‌شوند. تایری که کمتر از 7.5 پوند، فشار داشته باشد، مصرف سوخت را تا 2.8% افزایش می‌دهد. فشار استاندارد تایر، در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده و فقط باید مراقب این نکته باشید که هر 10 درجه تغییر در دما، می‌تواند یک PSI در فشار باد تایر، تغییر ایجاد کند.

6- معاینه فنی را فراموش نکنید

اگر خودرو شما نیاز به تنظیم پیشرانه دارد، ولی به آن بی‌توجهی کنید یا اگر خودرو شما از پس آزمون‌های آلایندگی برنمی‌آید، باید بدانید که احتمالاً خودرویتان 4% پیمایش کمتری نسبت به سایر خودروهای سالم دارد.

7- با سرعت مناسب برانید

هیچ راننده‌ای دوست ندارد که برای کاهش مصرف سوخت با کمترین سرعت ممکن در اتوبان‌ها رانندگی کند. بله! این کار اشتباهی است، ولی از طرف دیگر، سرعت زیاد هم در افزایش اشتهای پیشرانه بی‌تاثیر نیست. در ازای هر 8 واحد افزایش در سرعت خودرو (برچسب کیلومتر بر ساعت)، مصرف سوخت تا 7% افزایش می‌یابد.

8 - فرمان را تنظیم کنید

هر روز خودروی شما از دست‌اندازهای زیادی عبور می‌کند؛ یا درون چاله‌هایی می‌افتد که تشخیص به موقع آن‌ها در هنگام رانندگی، امکان‌پذیر نیست. پس بدیهی است که هر از چندگاهی سری به تعمیرگاه بزنید و ایرادات احتمالی در جلوبندی خودرو را چک کنید.

همچنین اگر فرمان خودرو در هنگام رانندگی، به طرفین متمایل می‌شود یا در هنگام صاف بودن چرخ‌ها، فرمان صاف نمی‌ایستد، مطمئن باشید که مشکلی جدی در سیستم فرمان خودرو وجود دارد و اگر آن را برطرف نکنید، می‌تواند میزان پیمایش را تا 10% کمتر کند.

9- از تغییر سرعت ناگهانی پرهیز کنید

هرکسی دوست دارد صفر تا 100 را در کمترین زمان ممکن طی کنید یا در سریع‌ترین زمان به مقصدش برسد و بیشترین لذت را از رانندگی ببرد، ولی واقعیت زندگی شهری، چیز دیگری است که باید آن را پذیرفت. خیابان‌ها جای رانندگی تهاجمی نیست و هر تغییر ناگهانی سرعت، مصرف سوخت تان را بیشتر می‌کند. حتی زمانی که ترمز ناگهانی می‌گیرید نیز همه آن سوختی، که صرف افزایش سرعت‌تان شده، حالا هدر رفته است.

10- پای چپ‌تان را از روی ترمز بردارید

مگر می‌شود راننده‌ای، با پای راستش مشغول گاز دادن باشد و پای چپش را روی ترمز گذاشته باشد؟ بله، می‌شود! چراکه چنین چیزی در تحقیقات CFA آمده است.

ظاهراً بعضی از راننده‌ها چنین عادت بد و البته عجیبی دارند و از پدال ترمز به عنوان تکیه گاهی برای استراحت دادن به پای چپ‌شان استفاده می‌کنند. چنین کاری نه تنها باعث آسیب جدی به سیستم ترمز می‌شود، بلکه احتمال بروز تصادف را هم بیشتر می‌کند. طبق آمار CFA، نگه‌داشتن ترمزها در حین رانندگی، تا 35% به مصرف سوخت‌تان اضافه می‌کند.

11- کابل باطری خودرویتان را حتما بازرسی کنید

پوسیدگی کابل باطری سبب اختلال در انتقال جریان برق به قسمت مختلف خودرو می شود و همین موضوع باعث مصرف سوخت بیشتری می گردد. از این رو توصیه می شود کابل باطری هر چند مدت یکبار تمیز و بازبینی شود.

کاهش مصرف سوخت علاوه بر اینکه باعث کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود. می‌تواند هزینه‌های شما را نیز کم کند. امروزه با بالا رفتن سرسام آور هزینه‌ها باید به فکر چاره و صرفه جویی باشیم تا بتوانیم برنامه بهتری برای اجرای زندگی خود داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید