الجزیره گزارش داد؛

پشت پرده عصبانیت امارات از ترکیه

کدخبر: ۳۱۷۵۲۸
اقتصادنیوز؛ وبگاه خبری شبکه قطری «الجزیره» در یادداشتی که به تازگی آن را منتشر کرده آورده که «کانال جدید استانبول»، به هیچ عنوان به درآمدهای قاهره از طریق کانال سوئز خللی وارد نخواهد کرد بلکه به احتمال زیاد احداث این کانال، به زیان درآمدهای تجاری امارات خواهد بود.
پشت پرده عصبانیت امارات از ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ شبکه قطری الجزیره در یادداشتی آورده است که «کانال جدید استانبول» علی‌رغم شایعات، برای قاهره خطری ندارد اما به احتمال زیاد درآمدهای تجاری امارات را تهدید خواهد کرد.

آِیا احداث «کانال جدید استانبول» جنگ آنکارا با دبی و قاهره است؟

در این گزارش آمده است که «به محض اینکه ترکیه برای احداث کانال استانبول گام‌هایی برداشت، برخی به نیت این کشور مشکوک شده و آن را محکوم کردند. این افراد با متهم کردن ترکیه به تنش‌زایی در روابط خود با مصر [ادعا کردند] که این کشور قصد دارد، نقش کانال سوئز در حوزه دریانوردی را خنثی کند و از طرفی،‌ میزان درآمدهای مصر از طریق این کانال را بکاهد؛ کانالی که مصر به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی خود به آن تکیه کرده است».

طبق این گزارش که جانبداری الجزیره از ترکیه در آن واضح است، برخی افراد «فتنه‌گر» این اخبار را شایعه کرده‌اند تا به اصطلاح از آب گل‌آلود ماهی بگیرند؛‌ کسانی که قصد دارند، به اختلافات میان استانبول و قاهره دامن بزنند «بی آنکه مدرکی حقیقی در دست داشته باشند. این افراد بنا دارند با این کار خود هرگونه تلاش برای آشتی یا حداقل فرونشاندن آتش بحران میان این دو کشور را به بن بست برسانند».

این گزارش با اشاره به زمان اعلام این پروژه در سال ۲۰۱۱ یعنی زمانی که اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بود،‌ آمده است: « عجیب است، آن زمان کسی  از توطئه ترکیه یا تلاش این کشور برای کاستن ارزش کانال سوئز صحبتی نمی‌کرد».

کانال آبی جدید، دریای سیاه در شمال ترکیه را به دریای «مرمره» در جنوب این کشور متصل می‌کند. در این گزارش آمده که ترکیه با ایجاد این کانال قصد دارد، از ترافیک کشتی‌هایی که از تنگه «بسفر» عبور می‌کنند بکاهد. از طرفی دیگر، کانال سوئز دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند یا به عبارتی دیگر، این دو کانال هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.


موقعیت دریایی مرمره و تنگه بسفر

در این گزارش  با اشاره به امارات آمده است که شاید ایجاد این کانال رقابتی باشد میان کانال استانبول و بندرهای [مورد استفاده] امارات. هدف اصلی این کانال که انتقال تجارت میان چین و اروپا است -یعنی درست جایی که امارات بر بندرهای «عدن»،‌ «بربره» و «عصب» در «باب المندب» نفوذ دارد- این فرضیه را قوت می‌بخشد. بی‌شک این اقدام ترکیه قدرت رقابتی و جذب تجاری این کشور را افزایش خواهد داد به ویژه پس از پایان پروژه «جاده ابریشم آهنی». این مسئله عملا شهر استانبول را به مرکزی جهانی برای تجارت بین‌الملل تبدیل خواهد کرد.

جاده ابریشم آهنی

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۳، ترکیه در صدد احداث خط آهنی برای اتصال دیگر ملت‌های ترک اطراف دریای خزر برآمد. هدف از این پروژه افزایش روابط فرهنگی و تجاری میان ترکان بود. پس از آنکه بانک بین‌المللی و بانک اروپا تامین مالی این پروژه را به به بهانه نبود ارمنستان در این خط، نپذیرفتند به حالت تعلیق درآمد؛‌ اما با این حال، پروژه یادشده باری دیگر،  و درست پس از تامین مالی از سوی ترکیه و آذربایجان در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد. چین با احداث یک خط جدید از غرب این کشور به سمت قزاقستان شاخه‌ی جدیدی به آن افزود تا کالاهای خود را از طریق این راه به آذربایجان صادر کند. این خط، در نهایت از طریق خط آهن «باکو، تفلیس و قارص» به ترکیه متصل شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید