پیشنهاد «عباس‌عبدی» ظاهری قشنگی و محتوایی خطرناک دارد/ «عبورازخاتمی»را هم او کلید زد

کدخبر: ۳۱۷۶۶۷
اقتصادنیوز؛ محمدصادق جوادی‌حصار از اعضای شورای مرکز حزب اعتماد ملی، در واکنش به پیشنهاد «عباس عبدی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مبنی بر استعفای حسن روحانی از منصب ریاست‌جمهوری، با اشاره به اینکه «عباس عبدی همواره مبدع طرح عبور از رؤسای جمهور بوده و حتی عبور از خاتمی را نیز در دولت دوم اصلاحات، وی کلید زد»، گفت: : آقای عبدی این بار هم طرح عبور را کلید زده اما جایگزین هم نمی‌دهد یعنی ما باید همه چیز را وا بگذاریم به جریان منتقد دولت که آنها بیایند و میدان‌داری کنند.
پیشنهاد «عباس‌عبدی» ظاهری قشنگی و محتوایی خطرناک دارد/ «عبورازخاتمی»را هم او کلید زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ عباس عبدی  اتحاد طی گفت‌وگویی که با نشریه صدا صورت داده پیشنهاد کرده بود که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از مسئولیت خود در دولت استعفا کند.

عباس عبدی

عبدی گفته بود: رئیس‌جمهور می‌تواند استعفا بدهد و کنار برود و بعد تصمیم بگیرد انتخابات زودرس برگزار شود البته در اصل 131 قانون اساسی وجود دارد که مقام رهبری می‌تواند کسی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کند تا زمانی که انتخابات برگزار شود. معاون اول هم همزمان استعفا دهد تا شائبه‌ای پیش نیاید.

علی ربیعی سخنگوی دولت 25 آذر ماه به سخنان عبدی واکنش نشان داده بود و اعلام کرده بود که به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس‌جمهور مطرح نیست و حتی این مسئله را از جانب رئیس‌جمهور تکذیب کرد. عبدی البته در همان گفت‌وگو گفته بود برخی از وزرای دولت حسن روحانی نیز با استعفای رئیس دولت موافق هستند.

سیدمصطفی هاشمی‌طبا نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم به این پیشنهاد واکنش نشان داده بود و گفته بود که می‌خواهند با طرح استعفا زیر پای روحانی پوست خربزه بیندازند.

محمدصادق جوادی‌حصار از اعضای شورای مرکز حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با فارس در همین زمینه می‌گوید که عباس عبدی همواره مبدع طرح عبور بوده و حتی عبور از سیدمحمد خاتمی را نیز در دولت دوم اصلاحات، وی کلید زد.

جوادی حصار

وی تصریح کرد: آقای عبدی این بار هم طرح عبور را کلید زده اما جایگزین هم نمی‌دهد یعنی ما باید همه چیز را وا بگذاریم به جریان منتقد دولت که آنها بیایند و میدان‌داری کنند پس دیگر انتخابات و تفکیک قوا چه معنایی دارد؟

جوادی حصار افزود: ما معتقدیم که تزاحم قوا و منافع وجود دارد و جریانات سیاسی مختلف در کشور، منفعت‌گرایانه یا ایده‌آلیستی پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند. روحانی برود چه کسی بیاید؟ ایده‌الیسم جریان منتقد دولت، آقای احمدی‌نژاد بود.

این عضو شورای مرکز حزب اعتماد ملی درباره اینکه منتقدان دولت چندین دسته بوده و خود اصلاح‌طلبان هم الان منتقد دولت هستند و برخی جریانات که به گفته وی ایده‌آل‌شان دولت احمدی‌نژاد بوده نیز هم‌اکنون از وی عبور کرده‌اند، گفت:‌ ایرادی ندارد که عبور کرده باشند اما  جایگزینشان کیست و چیست؟ نمی‌شود مثل براندازهای جمهوری اسلامی رفتار کرد و گفت «جمهوری اسلامی فعلا نباشد، ما بعدا برای جایگزین فکر می‌کنیم». بنابر این منتقدان باید بگویند جایگزینشان کیست و چیست؟

وی در پاسخ به اینکه نظرش در این باره چیست که عبدی برای پیشنهاد خود شریک هم گرفته و می‌گوید که جهانگیری و برخی از وزرای دولت دوازدهم هم موافق استعفای رئیس دولت هستند؟ خاطرنشان کرد: باید استدلال آقای عبدی و بعضی از اصلاح‌طلبان که موافق استعفای حسن روحانی هستند را شنید.

جوادی حصار در همین زمینه خاطرنشان کرد: آقای عبدی گزاره‌ای مطرح کرده که بهتر است روحانی استعفا کند. خب باید دلایل را هم بدهند. یعنی هرگاه مسیر انتخابات و برنامه‌های دولت به چالش خورد دولت استعفا کند؟ این خواست دولت ، مردم بوده و به نفع مملکت است؟‌ آقای عبدی باید به این‌ها پاسخ بدهد.

وی درباره اینکه عبدی گفته که انتخابات زودرس ریاست جمهوری همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود، گفت: می‌دانید معنای انتخابات زودرس چیست؟ معنای انتخابات زودرس این است که آقای روحانی در اعتراض به وضع موجود، دولت را تعطیل اعلام و استعفا کند و این خود برای کشور تبعاتی خواهد داشت. در هر صورت در بدترین احتمال این دولت 10 الی 20 درصد در کشور طرفدار دارد و عده‌ای به مشی آقای روحانی اعتقاد دارند. شما می‌خواهید با این 10 الی 20 درصد معترض چه کنید؟ سرکوبشان کنید؟ بنابر این حرف من این است که چه فایده‌ای برای این رفتار مترتب است؟ چرا که به نفع منافع ملی نیست؟

وی تأکید دارد که اگر روحانی استعفا کند کشور حتما وارد چالش سیاسی و امنیتی می‌شود و اگر این دولت رفت مدعیان دولت آینده اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نخواهند بود بلکه کسانی هستند که از 2 الی 3 سال قبل در کوچه پس‌کوچه‌ها شعار می‌دهند که «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمام است ماجرا». آنها قطعا موج‌سواری می‌کنند. آنگاه می‌خواهید با آنها چه کنید؟ می‌خواهید یک نظارت تندتری از نظارت استصوابی قبلی اعلام کنید که آدم‌های شبیه روحانی نتوانند در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند؟ یا می‌خواهید به سمت فضایی حرکت کنید که مطالبات افراد فراتر از مطالبات مطروحه توسط دولت روحانی باشد؟

جوادی حصار با بیان اینکه افزایش مطالبات مساوی است با افزایش مناقشات در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی گفت: معتقدم پیشنهاد آقای عبدی هر چند ظاهر قشنگی دارد اما دارای محتوای بسیار خطرناکی است.

عضو شورای مرکز حزب اعتماد ملی تأکید کرد: مگر آقای روحانی در این یکسال و نیم باقیمانده چه کاری نمی‌تواند صورت دهد که اگر نباشد دولت دیگری  جای آن می‌تواند انجام دهد؟ دولت بعدی مگر می‌خواهد چه کار کند که این دولت در این یکسال و نیم نمی‌تواند؟ اگر به امنیت کشور فکر می‌کنید بیایید کمک کنید که 50 درصد آن خواسته شما در این دولت محقق شود و 50 درصد باقیمانده نیز دولت مدینه شما صورت دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید