آخرین وضعیت آلودگی هوای پایتخت؛ تهران در انتظار وزش باد/ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس

کدخبر: ۳۱۸۲۱۳
اقتصادنیوز؛ امروز جمعه برای هشتمین روز متوالی کیفیت هوای پایتخت به لحاظ میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ امروز بر روی شاخص ١٣٢ برای گروه‌های حساس بود.
آخرین وضعیت آلودگی هوای پایتخت؛ تهران در انتظار وزش باد/ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ٧٩ و منواکسید کربن با شاخص ٣٣ بوده است.

بر این اساس، ایستگاه‌های فرمانداری شهر ری (منطقه٢٠) با شاخص ١٧٩، شهر ری (منطقه ۲۰) با شاخص ١٧٥ و شهرداری منطقه ٢١با شاخص١٥٧ بیشترین آلایندگی را در سطح مناطق شهر تهران طی ۲۴ ساعت گذشته داشتند.

همچنین ایستگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱) با شاخص ٦٦ و پونک با شاخص ٨٧ و گلبرگ(منطقه ٨) با شاخص ٩١ کمترین آلایندگی را در سطح مناطق تهران طی این مدت داشتند.

تهران از ابتدای سال ۲۵ روز پاک، ۱۹۴ روز سالم، ۵۷ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۵ روز ناسالم برای همه شهروندان داشته است.

به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه شده از فعالیت طولانی یا سنگین در خارج از خانه خودداری کرده و سایر افراد نیز باید فعالیت‌های طولانی سنگین خارج از خانه را کاهش دهند.

تهران در انتظار وزش باد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با تداوم شرایط جوی پایدار و آرام در نخستین ساعات روز جمعه (6 دی 98) با وجود کاهش تردد خودروها در روز تعطیل، تجمع ذرات معلق در بیشتر مناطق سبب برقراری وضعیت نامطلوب کیفیت هوا خواهد شد. رفته‌رفته با افزایش ناپایداری جوی و گاهی رشد ابر در برخی ساعات بعدازظهر، انتظار می‌رود تاحدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته شود.

براساس این گزارش در اواخر وقت جمعه افزایش تردد خودروها سبب تجمع ذرات معلق شده و احتمال می‌رود در برخی مناطق پرتردد کیفیت هوا در شرایط نامطلوب قرار بگیرد، هرچند پیش‌بینی می‌شود در ساعات پایانی با وزش باد و بارش پراکنده احتمال پراکندگی آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوا وجود داشته باشد.

صبح شنبه (7 دی 98) با افزایش حجم ترافیک در نخستین روز هفته، انتظار می‌رود بر غلظت ذرات معلق افزوده شود. هرچند با وزش باد مؤثر طی ساعات قبل شاهد بهبود کیفیت هوای پایتخت نسبت به روزهای گذشته خواهیم بود. به‌تدریج با افزایش میزان ناپایداری جوی در طول روز همراه با وزش باد در برخی ساعات بعدازظهر، پراکندگی آلاینده‌ها دور از انتظار نیست.

شایان ذکر است در ساعات اوج ترافیک شامگاهی، غلظت ذرات معلق افزایش یافته و در مناطق پرتردد کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت، اگرچه با توجه به وزش باد در ساعات پایانی شنبه، احتمال پراکندگی و کاهش نسبی غلظت آلاینده‌ها وجود خواهد داشت.

آلودگی هوا

«شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید