جهان در سالی که گذشت زیر ذره‌بین «گالوپ»

کدخبر: ۳۱۸۷۴۱
اقتصادنیوز: مؤسسه «گالوپ» دوشنبه در گزارش پایان سال خود، مجموعه‌ای مهمترین یافته‌هایش در سال ۲۰۱۹ میلادی را بازنشر کرده است. بخشی از این یافته‌ها، مربوط به جامعه آمریکاست و نشان می‌دهد می‌دهد که میزان خشم عمومی در این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در خارج از کشور هم اعتماد عمومی به رهبری آمریکا کاهش یافته است.
جهان در سالی که گذشت زیر ذره‌بین «گالوپ»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس بر اساس یکی از این نظرسنجی‌ها که نتایج آن اولین بار روز ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) منتشر شده، میزان استرس و خشم عمومی در آمریکا روندی افزایشی داشته است.

گالوپ در این رابطه نوشته است که با وجود افزایش رشد اقتصادی آمریکا، «جمعیت بیشتری از آمریکایی‌ها در سال گذشته در قیاس با اغلب برهه‌های یک دهه گذشته، دچار استرس، عصبانیت و نگرانی بوده‌اند.»

به نوشته این مؤسسه، ۵۵درصد آمریکایی‌ها، گفته‌اند که در طول روز بارها دچار استرس شده‌اند. ۴۵درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم گفته‌اند مرتب نگران می‌شوند و ۲۲درصد هم گفته‌اند که دچار خشم شدید هستند.

رکورد تازه جمعیت خواهان مهاجرت

نظرسنجی دیگری که نتیجه آن در فهرست یافته‌های مهم گالوپ قرار گرفته، آمار آمریکایی‌هایی است که می‌گویند قصد دارند برای همیشه این کشور را ترک کنند.

گالوپ در رابطه با این نظرسنجی که نتایج آن اولین بار ۴ ژانویه (۱۴ دی ۱۳۹۷) منتشر شده، نوشته است: «در حالی که "دونالد ترامپ" [رئیس‌جمهور آمریکا] بخش اعظم ریاست‌جمهوری‌اش را بر تعداد افرادی که می‌خواهند وارد ایالات متحده شوند متمرکز کرده، اما از زمانی که او به قدرت رسیده، تعداد آمریکایی‌هایی که خواهان ترک کشور شده‌اند، رکورد تازه‌ای ثبت کرده است.»

بر اساس این گزارش، در نظرسنجی‌های این مؤسسه در دو سال متوالی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ۱۶درصد از آمریکایی‌ها گفته‌اند که می‌خواهند برای همیشه کشور را ترک کنند. این در حالی است که این رقم در دوران «جورج بوش» پسر به طور متوسط ۱۱درصد و دوران «باراک اوباما» به طور متوسط ۱۰درصد بوده است.

اغلب افرادی که در این نظرسنجی از میل خود برای ترک کشور صحبت کرده‌اند، از اعضای گروه‌هایی از جامعه بوده‌اند که به دموکرات‌ها متمایلند و از عملکرد ترامپ ناراضی هستند: زنان، جوانان و اقشار کم‌درآمد.

کاهش میزان احساس احترام به زنان

در یک نظرسنجی دیگر هم که نتایج آن روز ۸ مارس (۱۷ اسفند ۱۳۹۷) منتشر شده، تعداد بی‌سابقه‌ای از آمریکایی‌ها گفته‌اند که زنان با رفتاری محترمانه و مناسب با شأن آن‌ها، روبرو نیستند.

گالوپ در این رابطه نوشته است: «در روز بین‌المللی زن امسال، تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند در آمریکا با زنان با احترام و منزلت برخورد می‌شود، به پایین‌ترین حد در تاریخ رسیده است.»

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۸، تنها ۵۹درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند که زنان در این کشور با رفتاری محترمانه روبرو هستند. این رقم پایین‌ترین میزان در تاریخ این نظرسنجی است و در قیاس با رقم ۶۸درصدی سال پیش از آن، کاهشی شدید نشان می‌دهد. زمانی که جامعه نظرسنجی به زنان محدود شده، این رقم پایین‌تر هم آمده و تنها ۴۸درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در جامعه با آن‌ها محترمانه رفتار می‌شود.

ارقام به دست‌آمده در این نظرسنجی، از ارقام نظرسنجی مشابه در کانادا و کشورهای غرب اروپا به مراتب پایین‌تر است. این رقم در اتریش و سوئیس ۹۴درصد است.
کاهش اعتبار بین‌المللی آمریکا

نظرسنجی دیگر که در دومین سالگرد ورود ترامپ به کاخ سفید انجام و نتایج آن روز ۲۸ فوریه (۹ اسفند) منتشر شده، نشان می‌دهد که اعتماد به رهبری آمریکا در سطح جهان همچنان به میزان کم‌سابقه‌ای پایین است.

بر اساس آن نظرسنجی، میزان حمایت از رهبری ایالات متحده در جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳۱درصد بوده است و در مقابل ۴۰درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که رهبری آمریکا را تأیید نمی‌کنند. این رقم هرچند در قیاس با سال ۲۱۷ یعنی اولین سال حضور ترامپ در کاخ سفید اندکی بهبود یافته، اما هنوز هم با دوران «باراک اوباما» فاصله زیادی دارد. حتی در پایان دولت «جورج بوش» پسر و بعد از جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان هم میزان مقبولیت رهبری آمریکا در سطح جهان، از ارقام کنونی بهتر بوده است.

در سال ۲۰۱۸، میزان نارضایتی از عملکرد آمریکا در سطح جهان در پنج کشور سقوط شدیدی داشته است: مقدونیه، اسلواکی، کامبوج، ایران و ترکیه.

در این نظرسنجی، چین از منظر مقبولیت عملکرد جهانی از آمریکا پیشی گرفته و توانسته نظر مثبت ۳۴درصد پاسخ‌دهندگان را جلب کند. ۳۰درصد پاسخ‌دهندگان هم درباره عملکرد روسیه نظری مثبت داشته‌اند.

گالوپ این نظرسنجی را با این عنوان منتشر کرده است: «اکنون تصویر رهبری ایالات متحده، از چین هم ضعیف‌تر است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید