وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را احضار می‌کند

کدخبر: ۳۱۸۷۶۲
اقتصادنیوز : در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های الحشد الشعبی،‌ وزارت خارجه عراق شامگاه دوشنبه اعلام کرد که سفیر آمریکا در بغداد را احضار می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس،‌ وزارت امور خارجه عراق شامگاه دوشنبه اعلام کرد که «ماتیو تولر» سفیر آمریکا در عراق را در اعتراض به بمباران پایگاه‌های الحشد الشعبی احضار می‌کند.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اقدام نیروهای آمریکایی در بمباران پایگاه‌های وابسته به الحشد الشعبی را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار حق حاکمیت عراق توصیف کرده و آن را اقدامی عنوان کرد که محکوم بوده و تمامی معیارها و قوانین بین دو کشور آن را رد می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «بر همین اساس بار دیگر تاکید می‌کنیم که الحشد الشعبی نیروی ملی عراقی بوده که در دفاع از عراق و وحدت آن نقش فعالی داشته و با شجاعت کامل با گروه تروریستی داعش مبارزه کرده و مانع از گسترش آن شد.»

وزارت خارجه عراق تاکید کرد که الحشد الشعبی بخشی از ساختار نیروهای مسلح عراقی بوده که تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح عراقی است.

وزارت خارجه عراق در این بیانیه اعلام کرد: «عراق کشوری مستقل بوده و امنیت داخلی آن از اهمیت واولویت برخوردار است وهرگز اجازه داده نخواهد شد که این کشور به میدانی برای نبرد یا مسیری برای اجرای تجاوزها یا پایگاهی برای ضرر رساندن به کشورهای همسایه باشد و در همین راستا سفیر آمریکا در بغداد فراخوانده خواهد شد و همچنین با شرکای اروپایی که در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش حضور دارند رایزنی می‌کنیم تا موضع واحدی درباره مکانیزم فعالیت و آینده حضور نیروهای ائتلاف در عراق اتخاذ شود.»

جنگنده‌های ارتش آمریکا، یکشنبه‌شب، چند مقر گردان‌های حزب‌الله مرتبط با سازمان الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند و وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد.

منابع الحشد الشعبی نیز اعلام کردند که در این حمله هوایی، دست‌کم ۲۸ نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید